Anti-bit på kossan!?

Freaky_Em

Trådstartare
Jag har en kalv som inte vill sluta snutta på kossan. Han är 10 månader gammal så jag tycker nog han skulle va för stor för att hålla på och snutta mjölk i tid och otid. När jag kollade på kossan igår hade hon riv märken på ena spenen. Säkert efter hans tänder :(

Jag har ingen möjlighet att sära på dom så min fråga är. Kan jag spruta anti-bit på kossans juver? tänkte att Kalvin ska tycka det smakar äckligt och sluta upp att dia. Kan det vara skadligt för kossan? Det ska ju egentligen sprutas på dörrar och dylikt.

Tack för svar. Em
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Det finns nosplattor med piggar på som gör att kossan flyttar sig när han försöker dia. Du kan hitta dem på lantmännen eller nordpost. Är han kastrerad? Tänk på att han kan betäcka morsan så ung som 5-6 månader om det vill sig illa.


s1200125.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anti-bit på kossan!?

Det var en listig konstruktion! Annars kan du ju prova att spreja på dig själv på något ställe med tunn hud och kolla om det ger något obehag?

/M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anti-bit på kossan!?

Som Krims föreslår så är "spikläppen" bra. Men i ditt ställe så skulle jag verkligen försöka att sära på dem, blir onödig stress för båda parter att "spikläppen" används iom. att det är mor och barn.

Kicki :laugh:
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Nu ska vi se om jag kan få ihop det... Ja kalven är kasstrerad. Tyvär är han inte så tam så man kan fånga in honom och sätta på grimma. Han går ute året om med sin stora sysster och sin mamma.. känns elakt att sära på dom då en av dom kommer gå utan sällskap.. Sen har det varit varg här i närheten så jag är lite nervös att ha dom själva utan sin skyddande flock... Tror jag ska göra som Meriona föreslog.

Jag åter kommer när jag har prövat!
Tack för tippsen!!
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Tror inte det finns något som du sprutar på spenarna, som inte skadar spenarna, som skulle hindra honom från att dia kon. Isf. är nog spikläpp den bästa lösningen, alternativt att du fixar en kompis till honom.

Kicki :laugh:
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Det finns väll sån tjära i sprayflaska, kan man inte spraya på det, ser fult ut men smakar skit och jag tror inte den försöker dia då.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Tjära torkar ut så det är nog inget som spenarna gillar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Undrar hur det är med de spraysorterna som finns emot hästar som biter på saker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anti-bit på kossan!?

Tror nog att man ska undvika det åxå, spikläpp är nog det bästa om man inte ska skilja dem åt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Jag vågar nog påstå att det inte inns något medel som kan stoppa en kalv från att puppa.

KL

Tycker det är oansvarigt att inte dela dem, de kan gå i hage intill varandra, eller också plockar man in kalven i en box tillfälligt.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Jag skulle avråda att använda en sådandär vass pigggrej ( och om du nu inte får tag på kalven....?), av anledning att det drabbar kossan. Du vet inte hur ihärdig din 10-månaders kalv kommer att vara i sitt försök att puppa, stackars kossan kanske blir superstressad.... för att inte tala om vad ont det ska göra när de vassa piggarna sticker in i juveret.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Jag vågar nog påstå att det inte inns något medel som kan stoppa en kalv från att puppa.

KL

Tycker det är oansvarigt att inte dela dem, de kan gå i hage intill varandra, eller också plockar man in kalven i en box tillfälligt.

Varför är det oansvaritg att inte dela på dem? är det inte mer oansvarit att dela hagen så en bli ensamm och inte kommer in i skjullet där det finns mat,värme och är vindstilla??? mina boxar är okuperade av hästar. tycker det är ganska oansvaritg att låta en av dem gå ute i sället.. dessutomm tror jag inte dom andra skulle uppskatta en skosgtokg ko/kalv som lever rövare i ders stall när dom står där inne.... får vänta tills sommaren och skillja dom åt.. där är hagarna större och har skog att erbjuda den "utfryste"...

KL hur länge bör man hålla dom isär??
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Du Bör skilja dem åt. OM du har dett antal djur så måste du se till att ha plats till dem och oförutsägbara händelser.
Sorry, men den där kalven fortsätter att dricka tills mamman inte har mer mjölk och hon fortsätter att produsera mjölk så länge kalven dricker..... en stor kalv dricker mycket mer än en liten, den kommer att dränera henne totalt....Det är inte snällt för mamman, hon kan få mastit och skador på juver. Du tog på dig ett ansvar när du tog hand om desssa/ köpte dem..... nu behöver du visa det. De behöver vara åtskilda ett par månader, 4-5 kanske så hon sinar helt och han fatta poängen.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Men herregud vad människor ska uppfinna urbotade dumma saker ? Jag häpnar verkligen.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Den är egentligen till för att hindra vuxna kor från att snutta på andra vuxna kor i en hage eller lösdrift, eftersom det kan leda till juverinflammationer. Piggarna är INTE vassa och kan inte penetrera juvret eller ge sår, de flesta spikläppar jag sett är i mjuk plast och har två funktioner. Den ena är att hindra den snuttande kon från att nå spenen (plastbiten är i vägen) och det andra är att de andra korna lär sig att flytta sig när den plastförsedda kon kommer eller schasa bort henne (jämför elstängsel). Jag tycker inte det är optimalt att använda på en kalv, men bättre än att spreja kemikalier på spenarna.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Men det hjälper ju inte om hon inte kan komma nära kalven, vilket hon säger att hon inte kan.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Men det hjälper ju inte om hon inte kan komma nära kalven, vilket hon säger att hon inte kan.

Det framgick inte av hennes första inlägg som jag svarade på när jag föreslog spikläppen om du läser. Mitt andra inlägg var bara en förklaring om vad det var för någonting.
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Men det hjälper ju inte om hon inte kan komma nära kalven, vilket hon säger att hon inte kan.

Just detta måste jag ju då reagera på, om man inte har fler djur än så här som TS skriver om, så tycker jag att man bör ha dem så hanterbara att man kan komma i närheten av dem. Vad händer t.ex. vid sjukdom? Vi har c:a 225 nötkreatur varav 75 av dem är mjölkkor och alla går på lösdrift av olika slag. Men aldrig har jag haft ett djur som är så skyggt att jag inte kan komma i närheten för någon form av infångande.

Kicki :laugh:
 
Sv: Anti-bit på kossan!?

Varför är det oansvaritg att inte dela på dem? är det inte mer oansvarit att dela hagen så en bli ensamm och inte kommer in i skjullet där det finns mat,värme och är vindstilla???



Herregud, så svårt kan det väl inte vara?

Du får väl dela av deras boende också.:idea:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 508
Senast: Snurrfian
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 032
Senast: athena
·
C
Katthälsa Jag vill få upp kattungen i vikt men det står still. Han är ca 12 veckor nu, tror vi i alla fall (hittekatt), och är fortfarande lite av...
Svar
8
· Visningar
1 752
Senast: KesoNeso
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 590
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp