Anti-dragsele till valp (Utbruten från Valp 2018)

Sofie.S

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Någon som har tips på antidrag sele, märke och vart ni köpt den? :)
Blev rekommenderad idag på valpkursen att köpa en sele till vår best, han blir så fruktansvärt tung i kopplet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Skulle inte använda antidrag sele på växande valp då belastningen blir väldigt skev. :)
Instruktören menade att det är värre att ha halvstryp då det kan skada nerver och nacke istället.
Jag antar att en hund ganska snabbt lär sig att inte dra när den har en antidragsele och då blir ju inte belastningen särskilt skev. :up: En 23 kas valp hängande i kopplet är nog mer slitsamt för min kropp än vad det är för hans.
 
Någon som har tips på antidrag sele, märke och vart ni köpt den? :)
Blev rekommenderad idag på valpkursen att köpa en sele till vår best, han blir så fruktansvärt tung i kopplet.
Vi har haft vanlig sele på våra Corsos just för att då har vi inget val. Det är bara att öva följsamhet för det är omöjligt att ha dragkamp med en tungviktare. Vår valp väger väl ca 25 kg och det är inga problem.
 
Klarar man av att hålla i en häst i grimma så klarar man av en tung valp i sele. Det är teknik dom gånger det drar iväg och träning däremellan.
Halsband på en hund som drar stressar ju oftast både hund och förare. Med en sele så kan man göra bomstopp på ett schysst sätt. Drar valpen så står man still. Och riktar om uppmärksamheten.
 
Jag har ännu inte stött på den sele som får hundar att sluta dra, om man inte aktivt tränar det. Och med aktiv träning går det fint med nått ergonomiskt...

Vad får dig att tro att det är jobbigare för dig (vuxen människa) än för en ung kropp?
Jag förstår väl också att selen inte trollar så att hunden slutar dra. En antidragsele är ett HJÄLPmedel.
 
Klarar man av att hålla i en häst i grimma så klarar man av en tung valp i sele. Det är teknik dom gånger det drar iväg och träning däremellan.
Halsband på en hund som drar stressar ju oftast både hund och förare. Med en sele så kan man göra bomstopp på ett schysst sätt. Drar valpen så står man still. Och riktar om uppmärksamheten.
Precis därför vill jag ha en sele och väljer att kolla på en antidragsele som är ett hjälpmedel precis som martingal på häst. Hjälpmedel som används på rätt sätt är ofta en skonsam väg att ta.
 
Jag antar att en hund ganska snabbt lär sig att inte dra när den har en antidragsele och då blir ju inte belastningen särskilt skev.

Jag tror att man lurar sig själv om man tänker så, snarare lär hunden lära sig att tjura på trots det obehag som antidrag-selen tillför och så står man där på ruta ett ändå. Bättre att skaffa en vanlig ergonomisk sele och hårdträna att han ska gå med slakt koppel, konstigt att inte instruktören föreslog det istället för att omedelbart tycka att korrigerande hjälpmedel ska användas på en valp. :crazy:
 
@Sofie.S En vanlig sele och så fästa kopplet "mitt fram" istället kanske? Då ger det inget att hänga kopplet eftersom han kommer mot dig istället. Självklart i samband med att träna också.
 
Instruktören menade att det är värre att ha halvstryp då det kan skada nerver och nacke istället.
Jag antar att en hund ganska snabbt lär sig att inte dra när den har en antidragsele och då blir ju inte belastningen särskilt skev. :up: En 23 kas valp hängande i kopplet är nog mer slitsamt för min kropp än vad det är för hans.

Ingen av mina hundar har lärt sig gå fint av sele där man sätter kopplet framtill. Dom drar lika bra för det.
 
Jag antar att en hund ganska snabbt lär sig att inte dra när den har en antidragsele och då blir ju inte belastningen särskilt skev. :up:

Nja alltså, det går nog lika snabbt att lära en hund att inte dra i vanlig bakknäppt sele eller halsband faktiskt. Enda skillnaden är att framkopplingen på selen gör att hunden blir sned och då belastar snett. Vilket absolut inte är att föredra på en växande (stor) valps kropp :)

Jag upplever att känslan är att hunden drar mindre i frontknäppning för att den inte blir lika stark (den blir sned) men att den fortfarande ligger på ungefär lika mycket.
 
Ingen av mina hundar har lärt sig gå fint av sele där man sätter kopplet framtill. Dom drar lika bra för det.
Nja alltså, det går nog lika snabbt att lära en hund att inte dra i vanlig bakknäppt sele eller halsband faktiskt. Enda skillnaden är att framkopplingen på selen gör att hunden blir sned och då belastar snett. Vilket absolut inte är att föredra på en växande (stor) valps kropp :)

Jag upplever att känslan är att hunden drar mindre i frontknäppning för att den inte blir lika stark (den blir sned) men att den fortfarande ligger på ungefär lika mycket.
För mig är selen i sig inte träningsredskap/lösningen på problemet, utan träningen sker oavsett vad man har på hunden. Men en frontknäppning kan göra att man kan bryta ett "segdragande" snabbt och man kan lägga fokus på vad man faktiskt vill att hunden ska göra. Att sätta på en sele med frontknäppning och tro att man har löst problemet var inte det jag menade.
 
För mig är selen i sig inte träningsredskap/lösningen på problemet, utan träningen sker oavsett vad man har på hunden. Men en frontknäppning kan göra att man kan bryta ett "segdragande" snabbt och man kan lägga fokus på vad man faktiskt vill att hunden ska göra. Att sätta på en sele med frontknäppning och tro att man har löst problemet var inte det jag menade.

Såklart det är ett hjälpmedel och inte löser problemet på en gång. Men jag anser ändå inte att det är ergonomiskt för en valps kropp att vara frontkopplad ens då och då. Lägga fokus på vad man vill att valpen ska göra kan göras i en ergonomisk sele också :)
 
Men alltså går man till en djuraffär och frågar efter en antidragsele så får man inte en med fästet fram!? Man får en sele som nyps. (Genom att bandet drar ihop sig antingen över bröstkorgen fram - och ja, ok, den selen fästs fram också för all del - eller i "armhålorna", när hunden drar.)

En sele med fästet fram upplever jag inte har någon större effekt på en hund som segdrar (förutom att göra så de rör sig helt tokigt och säkerligen kan skapa skador, särskilt på en kropp som fortfarande växer förstås), de kan vara bra att ha på hundar som gör ryck och/eller utfall under tiden man tränar. Om hunden är kraftfull ger det en svårslagen säkerhet. (Men inte till en valp, som inte har koll på kroppen än.) En sele som gör ont om man drar anser jag inte har någon plats hos någon, någonsin!

@Sofie.S jag tycker instruktören borde ge er verktyg att lära hunden att gå i koppel på ett trevligt sätt, snarare än rekommendera prylar som oavsett vilken version hen menat verkligen inte låter som rätt väg att gå. :(
Ni går ju kurs för att träna hunden, kan hen inte hjälpa er med den biten istället?
 
Men alltså går man till en djuraffär och frågar efter en antidragsele så får man inte en med fästet fram!? Man får en sele som nyps. (Genom att bandet drar ihop sig antingen över bröstkorgen fram - och ja, ok, den selen fästs fram också för all del - eller i "armhålorna", när hunden drar.)

En sele med fästet fram upplever jag inte har någon större effekt på en hund som segdrar (förutom att göra så de rör sig helt tokigt och säkerligen kan skapa skador, särskilt på en kropp som fortfarande växer förstås), de kan vara bra att ha på hundar som gör ryck och/eller utfall under tiden man tränar. Om hunden är kraftfull ger det en svårslagen säkerhet. (Men inte till en valp, som inte har koll på kroppen än.) En sele som gör ont om man drar anser jag inte har någon plats hos någon, någonsin!

@Sofie.S jag tycker instruktören borde ge er verktyg att lära hunden att gå i koppel på ett trevligt sätt, snarare än rekommendera prylar som oavsett vilken version hen menat verkligen inte låter som rätt väg att gå. :(
Ni går ju kurs för att träna hunden, kan hen inte hjälpa er med den biten istället?
Klart jag inte vill ha en sele som nyps! Jag vill ha en sele med ring fram och fortsätta träna som jag gör nu. Varje gång han drar backar jag eller går åt andra hållet. Fortsätter jag att träna så samma vis med sele kommer jag förhoppningsvis snart ha en hund som går med slappt koppel snart.
Meningen är ju att han inte ska segdra i selen - vad gör den för nytta om jag låter honom att fortsätta dra?
Klart jag ska träna honom för att inte behöva antidragsele för jämnan. Det är ett hjälpmedel och inte en permanent lösning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 688
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 375
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 658
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp