Anti hösten

Jag tycker bara om den första delen av hösten. Större delen av september brukar vara ok. Jag gillar att plocka svamp m.m. Men sen kommer mörkret, den råa kylan, regn och lera... Min kropp hatar sådant väder, så jag får jätteont och kan/orkar knappt göra någonting. Precis som @dobbis så känner jag mig bestulen på sommaren i år. 🥺 Hela juli och augusti har i princip regnat bort. Blä. Ge mig sol och värme!
Relaterar! Fina tidiga höstdagar är bra dagar. Men de blöta, kalla, mörka.. fy!
 
Jag kan tycka om den första delen av hösten den som är nu och september ut, möjligen lite i oktober. Men ingen kan väll gilla november och början av december!?! Men ärligt talat är det en lättnat att inte ha häst längre, höst och häst är vedervärdigt, inte minst för att sen vet man att det kommer en lång och dyster vinter. Nu kan jag åtminstone gå hem efter jobbet och korva in mig i mitt soffhörn med en film och en kopp te.
 
Jag kan tycka om den första delen av hösten den som är nu och september ut, möjligen lite i oktober. Men ingen kan väll gilla november och början av december!?! Men ärligt talat är det en lättnat att inte ha häst längre, höst och häst är vedervärdigt, inte minst för att sen vet man att det kommer en lång och dyster vinter. Nu kan jag åtminstone gå hem efter jobbet och korva in mig i mitt soffhörn med en film och en kopp te.

November och december räknar jag till vinter 😁
 
I Mellansverige är det mer som ingenmansland i ett krig, lerigt, brungrått, dött och disigt. Vi brukar kunna få någon eller några veckor vinter i februari (när man redan gett upp och istället hoppas på vår, då smäller det till och så är det permafrost till slutet av mars).

Jag kallar det Skånevinter vilket är allt vi har här nere (bor I blekinge) Skånevinter är 3 plusgrader och regn från sidan.

Jag gillar dom där 2 veckorna på hösten där färgerna är vackra och det bara är lite kallare. Efter det inträder skånevintern vilket sen håller i sig fram till våren. En riktig vinter med snö och kallt kan ju ha sin charm, att leva i skånevintern känns mer som ett slags ondskefullt straff.
 
Jag kan tycka om den första delen av hösten den som är nu och september ut, möjligen lite i oktober. Men ingen kan väll gilla november och början av december!?! Men ärligt talat är det en lättnat att inte ha häst längre, höst och häst är vedervärdigt, inte minst för att sen vet man att det kommer en lång och dyster vinter. Nu kan jag åtminstone gå hem efter jobbet och korva in mig i mitt soffhörn med en film och en kopp te.

Jag gör 😁
Så länge det inte är snö och minusgrader är jag mycket nöjd 😍
Grusvägarna är mjuka och fina, inga äckliga små kryp och jag tankar massa energi.
 
Jag kan tycka om den första delen av hösten den som är nu och september ut, möjligen lite i oktober. Men ingen kan väll gilla november och början av december!?! Men ärligt talat är det en lättnat att inte ha häst längre, höst och häst är vedervärdigt, inte minst för att sen vet man att det kommer en lång och dyster vinter. Nu kan jag åtminstone gå hem efter jobbet och korva in mig i mitt soffhörn med en film och en kopp te.
November och december är ju bästa månaderna på året!
 
Cirka två veckor in i november tycker jag ändå att jag är med i matchen, pga tidsomställningen och att det blir lite ljusare morgnar. Men sedan är ju morgonljuset uppätet igen och då är det en svintung period att komma ur sängen och vakna på morgonen. Sedan i december känns det ändå LITE lite bättre med adventsljus och mysbelysningarna i fönstren. (Men fortfarande väldigt lite)

Men den avgörande dödsstöten för november-december är ju om (när) det slår till med en jävla snösmocka och minusgrader så tidigt, med allt jävelskap som det för med sig. Annars klarar jag mig hyggligt även den perioden, också om alternativet är skånsk lera, MEN ekvationen snö + kyla + massor av mörker + massor av teoretisk vinter kvar att överleva = livslust rasar ner till absoluta nollpunkten. Fy fan jag känner vanmakt och hat redan, bara av att snudda vid tanken. :arghh:
 
Det är uthärdligt fram till höstdagjämningen 23 september, sen blir man bara mer och mer uppgiven för varje dag. Och vetskapen om att det är ett halvår kvar till våren gör det väldigt tungt. Efter att klockan ställts om till vintertid försvinner all form av livslust, mörkret trycker ner en mot marken och man önskar att man kunde gå i ide november till februari.
Hatar all form av snö, att det blir ljusare är inte positivt för mig eftersom den medför halka och väta. Det här blir förhoppningsvis sista vintern i en förort, planerar att flytta tillbaka till Stockholms innerstad nästa år. Även om det är snöhelvete där också så upplever jag vintrarna i innerstan som mycket lättare än de i förorterna som jag har bott i.
 
Jag tycker lera och sörja är trist, enda fördelen med senhösten är väl att alla myggorna har dött.
I övrigt tycker väl jag att:
 
Jag gör 😁
Så länge det inte är snö och minusgrader är jag mycket nöjd 😍
Grusvägarna är mjuka och fina, inga äckliga små kryp och jag tankar massa energi.
Ah jag har aldrig levt med det, det har alltid varit en kombination av is och lera dvs fruset och knöligt med en toppning av slajm. Ridbanan en kombination av bottenlöst och knagglig. Dessutom bäcksvart när jag var i stallet, usch!
 
Jag hatar mörkret får alltid depression i varierande grad men för kort period för att ställa in vettig medicinering då jag är medicinkänslig och äter andra mediciner för kronisk sjukdom som gör det svårt att kombinera med annat hur som helst. Ljusterapi hjälper mig men den möjligheten tog de bort inom vården och blir för dyrt och krångligt att gå privat. Då det krävs minst två timmar per dag i två veckor för att hjälpa rent medicinskt. Kan inte lösa det med jobbet, en liten lampa att ha hemma gör varken från eller till för mig. Så bara att lida från det börjar bli mörkare tills det blir ljust. November är ett rent helvete för mig. Brukar åka utomlands i januari men det kan jag inte planera för nu då jag har en behandling i vården. Finns också personliga skäl till varför jag inte kan flytta utomlands eller bo utomlands en del av året som jag inte tänker gå in på. Är väl bäst att lägga till det då jag alltid brukar få den kommentaren.
 
Ah jag har aldrig levt med det, det har alltid varit en kombination av is och lera dvs fruset och knöligt med en toppning av slajm. Ridbanan en kombination av bottenlöst och knagglig. Dessutom bäcksvart när jag var i stallet, usch!

Här brukar kylan komma i januari, den hatar jag 🥶
Men hästen är bra 😍
Finns många fördelar med att jobba skift, en är att man kan rida i dagsljus varannan vecka, underbart!
Annars är jag i stallet strax efter 15, så blir inte jättelång säsong av mörker ändå. Samtidigt kan det vara lite mysigt att ge sig ut på tur när det är mörkt, att komma in i ridhuset när det blåser och regnar är rena ljusterapin 😁
Det blir lite vad man gör det till, får hitta det positiva!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
950
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 878
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag funderade mycket på strejkkulturen i Sverige när det var storstrejk i Frankrike för ett gäng månader sedan. Och nu strejk på Tesla...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 933
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp