Anti hösten

Usch ja. Tänk om man kunde gå i ide i november och vakna i mars. De mörkaste månaderna är extra trista när man bor söderut i Sverige och nästan aldrig får snö på vintern. Det är mörkt och grått och blött.
Jag har tyvärr svårt att njuta av september och oktober eftersom jag sörjer sommaren och de ljusa sommarkvällarna. Å andra sidan så skulle jag flytta söderut i Europa så får jag ju inte de ljusa sommarkvällarna och de vill jag inte vara utan :love:
 
Usch ja. Tänk om man kunde gå i ide i november och vakna i mars. De mörkaste månaderna är extra trista när man bor söderut i Sverige och nästan aldrig får snö på vintern. Det är mörkt och grått och blött.
Jag har tyvärr svårt att njuta av september och oktober eftersom jag sörjer sommaren och de ljusa sommarkvällarna. Å andra sidan så skulle jag flytta söderut i Europa så får jag ju inte de ljusa sommarkvällarna och de vill jag inte vara utan :love:
Word! Älskar sommaren så SJUKT mycket att jag mest sörjer den hela hösten. Egentligen är inte hösten största problemet, utan de värsta månaderna är nov-jan. Men att det blir mörkare och mörkare varje dag förstör hösten. Jag verkligen AVSKYR mörker.
 
Så här mycket var det många år sedan jag kände inför hösten. Ser verkligen inte fram emot ruskigare väder och att allt blir 100 gånger mer svårjobbat.

Hur löser ni sådant?

Tänkte bygga en mysig stuga med kamin för att kunna mysa inomhus men det går sådär. Försöker med förnekelse i stället, plus ett löfte till mig själv att få köpa bra skitväderskläder som kompensation. Jag gillar verkligen inte vinterhalvåret. I vanliga fall äter jag mig igenom det, ska verkligen försöka låta bli i år.
 
Höst är ju bästa årstiden!
Jag blev glad när det börjades i Juli, men sommaren återvände. :down:

Det blir lite mer rimlig mängd dagsljus, det blir svalt, man slipper flugorna. Och framförallt tar ju den där :devil: sommaren slut!

Jag hoppas på en kall vinter med mycket (lite duger, bara det blir något) snö! :)
 
Åh, detta är så dubbelt för mig, varje år.

Älskar hösten egentligen, bästa årstiden helt klart. Men, jag har så svårt att acceptera det faktum att det blir mörkare och mörkare och snart är vinter (har inte så mycket emot vinter i sig, men mörkret och slasket eller när alla vägar är stenhårda utan någon snö) att jag har lite svårt att njuta av den fullt ut.

Skulle verkligen behöva bli bättre på att uppskatta tiden här och nu och inte deppa ihop för att det snart blir värre.
 
Jag hatar hösten och vintern. Framförallt mörkret påverkar mig och det blir värre för varje år tyvärr. Inget blir kul och min sinnesstämning blir låg. Jag hade lätt kunnat tänka mig att gå i ide eller bo i ett varmt land från oktober till februari. Men man ska ju försörja sig också. När vintertiden börjar blir allt ännu värre då är de mörkt när jag börjar jobba och mörkt flera timmar innan jag slutar jobba. Jag försöker bara hanka mig fram tills ljuset börjar komma igen då kan jag få må bra igen.
 
Så här mycket var det många år sedan jag kände inför hösten. Ser verkligen inte fram emot ruskigare väder och att allt blir 100 gånger mer svårjobbat.

Hur löser ni sådant?

Jag brukar nog alltid (de senaste 17 åren i alla fall) fasa inför hösten. Det värsta är att de senaste åren gar jag nog börjat gruva mig nästan innan sommaren börjat över att den är så kort 😅. Så svårt att leva här och nu ibland.

Jag ska följa den här tråden och se om jag också får några tips att ta till mig :idea:. Det jag saknar på hösten är värme, ljus och bad och att kunna ha väldigt lätta kläder.

Egentligen är det nog att inte kunna bada ute som är det allra värsta. Det är det jag längtar efter hela hösten, vintern och våren. Det finns nog inget som motsvarar det de där utebaden ger. Ridning kan fungera men är 200 gånger mer bökigt.

Juniljuset året runt skulle passa mig, men jag älskar det tillräckligt för att nästan vara beredd att betala med mörkret under vintern.
 
Jag brukar nog alltid (de senaste 17 åren i alla fall) fasa inför hösten. Det värsta är att de senaste åren gar jag nog börjat gruva mig nästan innan sommaren börjat över att den är så kort 😅. Så svårt att leva här och nu ibland.

Jag ska följa den här tråden och se om jag också får några tips att ta till mig :idea:. Det jag saknar på hösten är värme, ljus och bad och att kunna ha väldigt lätta kläder.

Egentligen är det nog att inte kunna bada ute som är det allra värsta. Det är det jag längtar efter hela hösten, vintern och våren. Det finns nog inget som motsvarar det de där utebaden ger. Ridning kan fungera men är 200 gånger mer bökigt.

Juniljuset året runt skulle passa mig, men jag älskar det tillräckligt för att nästan vara beredd att betala med mörkret under vintern.

Bada ute och lätta kläder. :love: Och att det är så okomplicerat att vistas utomhus.
 
Planerar du in lite extra roliga saker oftare under hösten då än under sommarhalvåret?
När vänder det sedan? När tippar du åt rätt håll?

——

Om jag tänker tillbaka har jag ändå alltid sett fram emot höstarna. Massa inplanerat och olika mål.
Så jag vet inte riktigt vad som skiljer sig detta år men ser verkligen inte fram emot vare sig höst eller vinter.
Det känns långt till våren nu.
Jag svarar på det här ett år gamla inlägget 🤗
Frågorna är ju desamma.

Jag försöker planera in kul saker men just detta år uteblir mycket jag vill göra. Tex inte en enda kattutställning. Ingen Breeders. Några småsaker är planerade men det kommer inte ta udden av hösteländet. Än är det inte 💯 % vidrigt men bara vetskapen om kyla, väta och ffa mörker drar ner mig. Försöker förlänga sommaren med båtliv om vädret är ok men jag tror det snart är slut med det.

Det vänder när jag överlevt Januari
 
Hösten är bra så länge det inte regnar! Jag åker dock på väldigt mycket ångest just under hösten, varje jäkla år.

Jag avskyr vintern, eller ja november - februari. Man går ju i ide, konstant mörkt och svinkallt :D
 
Hösten är bra så länge det inte regnar! Jag åker dock på väldigt mycket ångest just under hösten, varje jäkla år.

Jag avskyr vintern, eller ja november - februari. Man går ju i ide, konstant mörkt och svinkallt :D

Bor ju för övrigt i helt fel ände av Sverige...
 
Det hoppas jag verkligen sådde precis en omgång isbergssallad, dill och rädisor.
Jag med! Jag sådde för två veckor sedan, vårlök, rädisor och Daikon. (den sista ska ju inte ens tydligen trivas på våren. Men jag oroar mig för att det var för sent ändå.)
 
Nu älskar jag hösten så mina råd kanske inte alls är applicerbara på någon som upplever höstdepression eller allmänt avskyr säsongen. Men jag brukar försöka plocka ur guldkornen ur den. Visst, det blir mörkt och kallt, men då börjar jag köpa doftljus att tända upp med hemma om kvällarna. Jag brukar gå till en te & kaffehandel och köpa några nya goda sorters te. Jag försöker ta långpromenader med hunden när det är ljust och få lite frisk luft. Sedan tycker jag det är kul med oktoberfest och Halloween. Rosendals trädgård har haft oktoberfest, en väldigt lugn sådan, då har vi gått dit och ätit korv och kol och druckit hembrygd öl. Vi brukar grilla marshmallows/s'mores uppe i stugan och sitta framför öppen spis hela kvällen. Jag brukar karva pumpor och dekorera med mini-pumpor hemma. Detta är hösten alltså, då ska jag inte ens gå in på när julsäsongen närmar sig :angel:

Nu är det här som sagt min favoritsäsong och jag älskar alla delar av den. Men mitt absolut bästa tips är att försöka hitta vad just du faktiskt tycker är mysigt/okej med hösten och försöka fokusera på det. Min mamma hatar den, hon blir ledsen och nedstämd. Men hon tog mitt råd att köpa lite doftljus och tända upp med och tyckte faktiskt att det var mysigt.
 
Nu älskar jag hösten så mina råd kanske inte alls är applicerbara på någon som upplever höstdepression eller allmänt avskyr säsongen. Men jag brukar försöka plocka ur guldkornen ur den. Visst, det blir mörkt och kallt, men då börjar jag köpa doftljus att tända upp med hemma om kvällarna. Jag brukar gå till en te & kaffehandel och köpa några nya goda sorters te. Jag försöker ta långpromenader med hunden när det är ljust och få lite frisk luft. Sedan tycker jag det är kul med oktoberfest och Halloween. Rosendals trädgård har haft oktoberfest, en väldigt lugn sådan, då har vi gått dit och ätit korv och kol och druckit hembrygd öl. Vi brukar grilla marshmallows/s'mores uppe i stugan och sitta framför öppen spis hela kvällen. Jag brukar karva pumpor och dekorera med mini-pumpor hemma. Detta är hösten alltså, då ska jag inte ens gå in på när julsäsongen närmar sig :angel:

Nu är det här som sagt min favoritsäsong och jag älskar alla delar av den. Men mitt absolut bästa tips är att försöka hitta vad just du faktiskt tycker är mysigt/okej med hösten och försöka fokusera på det. Min mamma hatar den, hon blir ledsen och nedstämd. Men hon tog mitt råd att köpa lite doftljus och tända upp med och tyckte faktiskt att det var mysigt.

(Samt har börjat lyssna på Creepypodden för att komma i rätt höstrusk(ig) känsla :D)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
299
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
970
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp