Anti hösten

HÖÖÖST :love: Haha har längtat.

Höst är ju bästa årstiden!
Jag blev glad när det börjades i Juli, men sommaren återvände. :down:

Det blir lite mer rimlig mängd dagsljus, det blir svalt, man slipper flugorna. Och framförallt tar ju den där :devil: sommaren slut!

Jag hoppas på en kall vinter med mycket (lite duger, bara det blir något) snö! :)


Jag relaterar så mycket! Hösten är min bästa årstid! :heart :love:
Sommaren är för varm och framförallt för ljus!
För mig hade det varit optimalt om det var ljust mellan 06 och 18, sen får det gärna vara mörkt!
 
Har tränat nosework med hunden. Underställsbyxor, vandringsbyxor, kofta, tygjacka, tunn dunjacka, mössa, tjocka fleecevantar. Lyckas frysa lite ändå. Är som att vara tillbaka i maj, bara mörkare och inget snöslask eller hagel :idea:.

Men, man får ta tillvara på de ljusare stunderna! :)
 
Jag försöker se det positiva, även om det blir små saker just i övergången när värmen och ljuset försvinner. Jag gillar överlag att vi har växlande årstider över året, men jag har lite svårt just i övergången.

En sak som är bra är att jag faktiskt blir piggare på kvällarna när det blivit helmörkt. Jag är som allra tröttast i skymningen, vilket gör att jag vissa sensommarkvällar är dödstrött hela kvällarna eftersom skymningarna är så utdragna. Så en kort och effektiv skymning, så vaknar jag till liv igen sen :) Hade jag fått välja hade den dock kunnat få komma lite senare än nu...

En annan sak som är skönt när hösten tar över efter sommaren är att jag tycker att den där nu-är-det-sommar-och-allt-ska-vara-så-lyckligt-och-fantastiskt-kravfyllda känslan tonar ut. Under hösten är det helt okej att sitta inne om man vill, att gnälla över saker, att lägga sig i badet själv med ett glas vin och gå och lägga sig tidigt istället för att sitta på en snålblåsig uteservering. Eller för den delen bjuda hem vänner, men sitta i soffan och äta snacks och kolla film eller bara snacka. Jag gillar sommaren väldigt mycket, men det är också en årstid som är fylld av alldeles för höga förväntningar, och det där YOLO och FOMO kan dra nåt gammalt över sig när hösten kommer....vilket är sköööönt :love:

En jobbig sak med mörkret är att jag inte alls gillar att köra bil i mörkret. Och nu har bilkörning varit en bra ångestdämpare på kvällar, men nu måste jag nog sluta med det och komma på något annat...
 
Jag hatar höst och vintern om det nu inte är snö och -5 typ. Hatar regn, hatar kyla och ogillar starkt att det är så mörkt.

Jag drar fram mysiga tofflor, elfilt, tänder brasa, badar badkar, försöker vara ute en del under ljusa timmar, tänder mkt levande ljus, försöker fixa till det lite mer mysigt hemma, plockar svamp etc.

Försöker också se till att ha mkt goda teer, laga god mat, rota fram bra serier, böcker etc.

Och ser till att ha bra regnkläder för att gå ut med hund/stall etc.
 
Jag flyttar min häst till ett stall med fullservice och eget ridhus :angel: Så jäkla trött på allt slit, som inte blir ett dugg lättsammare med mörker, lera och dålig ridbana.

Tycker hösten är fin, värre är det när själva vintern drar in tycker jag. Speciellt om det blir en lerig slaskvinter som ifjol.
Ah ok. Jag kan ju inte gärna flytta för att få fullservice.

Än så länge verkar hösten vara helt ok. Mild och inte så blåsigt - det underlättar!
 
Så här mycket var det många år sedan jag kände inför hösten. Ser verkligen inte fram emot ruskigare väder och att allt blir 100 gånger mer svårjobbat.

Hur löser ni sådant?
Ser till att det blir så lättjobbat som möjligt.
Uppvärmda vattenbaljor, lampor och annat som är praktiskt.

För egen del så trivs jag bäst i temperaturer mellan plus 10 och minus 10. Så jag gillar hösten.
 
I fredags stod jag ute och jobbade i linne. Sen åkte jag hem (norrut) igen och det har varit ett sånt extremt höstväder här: illgula skogar och dimma som gör att det inte blivit ljust på flera dagar.
På ett sätt tycker jag det är mysigt, älskar att gå i skogen och känna höstlukterna. Men jag har glömt hur otroligt trött jag blir av mörkret! Och när jag blir trött får jag nästan panikångest för jag känner att jag inte kommer orka med det jag har planerat för dagen :( Så tråkigt.
 
Så här mycket var det många år sedan jag kände inför hösten. Ser verkligen inte fram emot ruskigare väder och att allt blir 100 gånger mer svårjobbat.

Hur löser ni sådant?

Jag blir ofta höst och vinterdeppig. I vanliga fall brukar jag lösa det genom att resa bort men det går inte i år på samma sätt så jag ska försöka göra upp ett aktivitetsschema här hemma där jag hela tiden sysselsätter mig med saker och har göra saker som jag ser framemot tex åka på spa och liknande saker som jag tycker om att göra. Hela sept har varit jätteskönt väder här i Skåne, varmt och soligt. Gör mig väldigt glad och det hjälper mycket.
 
Har ännu inte fått någon höstdepp eller så vilket känns helt fantastiskt. Jobbat mycket varvat med skolan. Men i bra tempo. Ingen större stress.
Satte nyligen upp en ljusslinga ute och planterat till höstblommor. Det blev så fint så det är nästan svårt att inte gilla hösten lite litegrann.
På sommaren är det så mycket som ska hinnas med men nu är det mer i fas. Eller hur man nu ska uttrycka det. Vet inte men det känns lättare på något sätt. Trots mörkret och kylan som tränger sig på alltmer.
Börjar få det så fint inne också. Inget avancerat eller så men fint som jag vill ha det. Rensat bort mycket och lyft fram sådant som står mig kärt. Kanske det har hjälpt också?
 
Har ännu inte fått någon höstdepp eller så vilket känns helt fantastiskt. Jobbat mycket varvat med skolan. Men i bra tempo. Ingen större stress.
Satte nyligen upp en ljusslinga ute och planterat till höstblommor. Det blev så fint så det är nästan svårt att inte gilla hösten lite litegrann.
På sommaren är det så mycket som ska hinnas med men nu är det mer i fas. Eller hur man nu ska uttrycka det. Vet inte men det känns lättare på något sätt. Trots mörkret och kylan som tränger sig på alltmer.
Börjar få det så fint inne också. Inget avancerat eller så men fint som jag vill ha det. Rensat bort mycket och lyft fram sådant som står mig kärt. Kanske det har hjälpt också?
Vad härligt! :heart Det låter helt fantastiskt ☺️
 
Har redan börjat noja mig för hösten. Förstår inte hur jag ska lära mig att tycka om hösten?
Allt dör, blir mörkt, kladdigt och blåsigt.

Men! Jag har en plan inför årets höst som jag hoppas kunna följa helt. Lagom med jobb och fritid.
Men jag börjar undra om detta med höstångesten är något genetiskt?
Så länge jag kan minnas har jag avskytt den årstiden. Bara en lång transportsträcka till våren och ljuset.
Vintern kan vara trevlig med vinteraktiviteter.
 
Har redan börjat noja mig för hösten. Förstår inte hur jag ska lära mig att tycka om hösten?
Allt dör, blir mörkt, kladdigt och blåsigt.

Men! Jag har en plan inför årets höst som jag hoppas kunna följa helt. Lagom med jobb och fritid.
Men jag börjar undra om detta med höstångesten är något genetiskt?
Så länge jag kan minnas har jag avskytt den årstiden. Bara en lång transportsträcka till våren och ljuset.
Vintern kan vara trevlig med vinteraktiviteter.
Jag är helt med dig!
Jag läste just mitt eget inlägg #2 i denna tråd. I år har jag haft semester i augusti och det gjorde gott för höstångesten så jag har inte börjat må höstdåligt förrän nu.
 
Har redan börjat noja mig för hösten. Förstår inte hur jag ska lära mig att tycka om hösten?
Allt dör, blir mörkt, kladdigt och blåsigt.

Men! Jag har en plan inför årets höst som jag hoppas kunna följa helt. Lagom med jobb och fritid.
Men jag börjar undra om detta med höstångesten är något genetiskt?
Så länge jag kan minnas har jag avskytt den årstiden. Bara en lång transportsträcka till våren och ljuset.
Vintern kan vara trevlig med vinteraktiviteter.

Jag känner precis som du. Fullkomligt hatar hösten och vintern med mörkret och kylan. Varje vinter har varit hemsk, men så förra året drog vi söderut fem veckor under december-januari. Och det går inte att beskriva vilken skillnad det gjorde för mitt mående! Förstår självklart att det inte är görbart för alla 😞
 
Jag tycker bara om den första delen av hösten. Större delen av september brukar vara ok. Jag gillar att plocka svamp m.m. Men sen kommer mörkret, den råa kylan, regn och lera... Min kropp hatar sådant väder, så jag får jätteont och kan/orkar knappt göra någonting. Precis som @dobbis så känner jag mig bestulen på sommaren i år. 🥺 Hela juli och augusti har i princip regnat bort. Blä. Ge mig sol och värme!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade mycket på strejkkulturen i Sverige när det var storstrejk i Frankrike för ett gäng månader sedan. Och nu strejk på Tesla...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 901
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Idag fick jag ett spontant infall och ringde en barndomskompis som jag inte träffat på cirka 10 år och som jag inte haft kontakt med på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 291
Senast: Motacilla
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp