Antibiotika - hur länge?

Luff

Trådstartare
Ja, hur länge kan en hund få äta antibiotika?
Hur elak kan en infektion vara?
Någon som vet om det är vanligt att det finns infektioner som inte ger med sig?
 
I vilket sammanhang?
Alla antibiotikum biter ju inte på alla bakterier.

Ett skruvhål efter en operation som när skruven togs bort konstaterades vara infekterat och har troligen varit så länge. Det är inne i benet och antibiotikan är anpassad till den bakterie det var.
Jag är nyfiken på om någon haft hund där antibiotikan inte funkat och hur länge hunden egentligen kan gå på antibiotika om hon mår bar för övrigt.
 
Har det inte verkat inom tre dygn brukar man väl byta sort?
Skruvhålet (efter korsbandsoperation 6 månader tidigare) var fult infekterat. Efter tjugo dagars kur var hon dock helt ohalt - i tre-fyra dagar. Sen kom hältan tillbaks i full styrka, skruvhålet ömmade igen och ny antibiotikakur sattes in.
Den verkade snabbt, på två tre dagar var hon mer eller mindre ohalt igen, men hon ska äta minst tjugo dagar igen.
 
Skruvhålet (efter korsbandsoperation 6 månader tidigare) var fult infekterat. Efter tjugo dagars kur var hon dock helt ohalt - i tre-fyra dagar. Sen kom hältan tillbaks i full styrka, skruvhålet ömmade igen och ny antibiotikakur sattes in.
Den verkade snabbt, på två tre dagar var hon mer eller mindre ohalt igen, men hon ska äta minst tjugo dagar igen.

Är det osteomyelit de misstänker? Isf kan det krävas väldigt långa antibiotikabehandlingar ja.
 
Är det osteomyelit de misstänker? Isf kan det krävas väldigt långa antibiotikabehandlingar ja.
Det borde jag ju veta men hålet i mitt huvud tappar sådan information. Det är pga mitt dåliga minne jag glömmer att fråga vetrinären, jag får massor av info och frågar massor men kommer alltid på mer frågor när vet har stängt och då är Buke så nära.
Jag ska absolut fråga om osteomylit på måndag då vi har nästa kontakt.
 
Om infektionen sitter i skelettet behöver man ofta ge antiobiotika i några månader. I alla fall är det så på människor, borde vara liknande på hundar.
 
Hur gick det för din hund? Vi misstänker att min hund efter korsbandsoperation också lider av en infektion som har tagit sig ner i benet.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 432
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp