Antibiotika och avel

Håller helt med.
Jag har en valack som betäckt (dels när han var hingst - ca 10 avkommor) men även efter detta. Jag har sett det med egna ögon och även så har det synts på stona. Jag *tror* att han har slutat med detta av typ ålderskäl (är 21 nu) och har för övrigt inte gått med ston på 5 år

Jag har stallkompisar som har sina ston i blandflock nu på betet är det en whatsapp grupp där vi informerar (jag har inte hästen där, men hjälper till att ha lite koll iom att jag bor nära). En av de i gruppen har noterat att valack V har klättrat på ett av stona. Stoägaren ser tecken på sin häst av klättrande. Valack Vs ägare har absolut iiiiiiiiiiinte sett nånting och hon har kollat jättemånga gånger. Förnekelse i sin tristaste form, hon vill väl inte flytta den från betet antar jag.
Åh vad tråkigt klart den inte ska gå i blandflock
 
Min pålla var jättekär i en valack i ett stall vi stod i för många år sedan och om hon brunstade skulle hon krypt genom boxgallret om hon kunnat, han var en känd betäckare och hade gärna ställt upp om de hade haft tillfälle. De gillade verkligen varandra även när hon inte brunstade, men hon var inte intresserad av någon annan och de gick inte i blandade flockar.

Sen är det ju inte helt ovanligt heller att en valack som tidigare inte visat något intresse plötsligt "vaknar" när det kommer ett nytt sto i flocken.
 
Alla har det ju inte så.

Jag har sett flera valacker som visat lite extra intresse för stona i flocken när de brunstar. Nosat dem i rumpan osv. Har även sett valacker betäcka ston. 3 som jag sett själv och ytterligare en där ägaren säger att han inte kan gå med ston för han betäcker. Han verkar dessutom vara lite extra snygg om man frågar stona. Red ett sto som var brunstigt och varje gång just den valacken kom nära så ställde hon upp sig för honom... lagom roligt mitt i en ridlektion i ett ridhus.
Jag hade en valack som nästan blev våldtagen av ett sto och han så mest besvärad ut :o. han var inte ett dugg intresserad. Vi som såg det hade nog mest roligt. Under alla år var det ingen som sa att han betäckte.
 
Under alla år jag haft häst har jag haft en valack som betäckt så det kan ju inte vara SÅ vanligt
Min häst har blivit betäckt av 3 olika valacker, och då är hon ingen sån som ställer upp sig mot grabbarna. Generellt i vårt stall har det hänt eller varit på väg att hända så många gånger så vi numera inte släpper ihop ston och valacker. Men på ridskolor verkar det ju gå jättebra med blandflockar :).

För att återgå till TS ämne så är jag själv väldigt glad att det finns behandling för infektioner, trots att stoet inte lider av det. Väldigt många ston som skulle falla ifrån aveln annars. Självklart ska man ta bakterieprov och resistensbestämma. I stallet anlitar vi en veterinär av den lite äldre skolan och där kan jag säga att antibiotikan flödar rätt bra. Har själv blivit ifrågasatt över att jag tagit baktprov på mitt sto. ”Det är ju bara att behandla ifall att”. Det känns bra att de flesta är mer restriktiva idag.
 
Mina ston är sådana som "våldtar" valacker under brunsten, även de valacker som aldrig visat interesse förut lär sig relativt snabbt med deras hjälp.... Så de får givetvis inte gå i blandflock. Tror definitivt att det är en stor anledning till att så många ston har infektioner.

Personligen gillar jag absolut inte att bruka antibiotika i onödan, men om det behövs för att ett bra avelssto ska bli dräktigt ja då tycker jag inte det är i onödan. Bra ston ska användas i avel och en liten livmoderinflammation borde inte utesluta dom enligt mig. Om det är deras exteriör som gör att de får in bakterier tja, då kan vi diskutera det. Evt låta bli att avla på döttrarna om det nedärvs.
 
Min häst har blivit betäckt av 3 olika valacker, och då är hon ingen sån som ställer upp sig mot grabbarna. Generellt i vårt stall har det hänt eller varit på väg att hända så många gånger så vi numera inte släpper ihop ston och valacker. Men på ridskolor verkar det ju gå jättebra med blandflockar :).

För att återgå till TS ämne så är jag själv väldigt glad att det finns behandling för infektioner, trots att stoet inte lider av det. Väldigt många ston som skulle falla ifrån aveln annars. Självklart ska man ta bakterieprov och resistensbestämma. I stallet anlitar vi en veterinär av den lite äldre skolan och där kan jag säga att antibiotikan flödar rätt bra. Har själv blivit ifrågasatt över att jag tagit baktprov på mitt sto. ”Det är ju bara att behandla ifall att”. Det känns bra att de flesta är mer restriktiva idag.

Den ridskolan jag red på hade en blandflock där de flesta ridskolehästarna gick. Sen hade de en valackflock där de valacker gick som inte kunde gå med ston.
 
Ja men då ser du ett intresse och tar bort valacken ;).Stona brukar ju inte tokbrunsta med en gång .Nu får vi nog dessutom återgå till TS ämne

Jag tycker att diskussionen om ston som blivit betäckta av valacker hör ihop med ämnet eftersom det är en vanlig orsak till att ston behöver behandlas med antibiotika.

Jag känner till flera ston som har blivit det. En kompis sto var så infekterat att hon hade stora mängder var i livmodern. Mitt eget gamla sto är en sådan som gärna uppvaktar valacker och får igång även de som aldrig tidigare varit intresserade av ston.

Många verkar sakna kunskap i att en betäckning kan ske på väldigt kort tid, det kan räcka med att vända ryggen till i en halv minut så har man missat det. Man tror att eftersom man ser hästarna flera gånger om dagen så kan man vara säker på att det inte skett någon betäckning.
 
Jag känner folk med hingstar som fribetäcker och trots att de i princip har som främsta jobb att hålla koll på betäckningarna under sommarhalvåret så ser de inte allt. Så att tro att man garanterat skulle veta om en valack betäcker ston för att man ser hästarna så ofta är väldigt naivt.
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 411
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 824
Senast: ginnies
·
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 836
Senast: iNHALE
·
Hästvård Tycker ämnet är oerhört viktigt då det har blivit ett stort problem på humansida och riskerar att bli lika allvarligt på häst. Kort...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp