Bukefalos 28 år!

Antibiotika utan blodprov?

Milosari

Trådstartare
Sonen på snart 4 år har haft över 40 graders feber i 5 dygn och idag var vi på vårdcentralen för en liten koll. Läkaren hittade inget fel när han lyssnade på lungorna vilket också var den enda undersökningen som gjordes. Han konstaterade att det nog inte var lunginflammation men om febern inte ger med sig inom ett par dagar så ska han få antibiotika. Blodprov var onödigt sa han. Men jag känner mig inte helt bekväm med detta. Är det vanligt att man gör så? Är det inte risk för onödig behandling?
 
Sonen på snart 4 år har haft över 40 graders feber i 5 dygn och idag var vi på vårdcentralen för en liten koll. Läkaren hittade inget fel när han lyssnade på lungorna vilket också var den enda undersökningen som gjordes. Han konstaterade att det nog inte var lunginflammation men om febern inte ger med sig inom ett par dagar så ska han få antibiotika. Blodprov var onödigt sa han. Men jag känner mig inte helt bekväm med detta. Är det vanligt att man gör så? Är det inte risk för onödig behandling?
Det är risk för onödig behandling. Jag hade velat ha blodprov. Men tyvärr är det nog (fortfarande) vanligt att man gör som du beskriver :down:
 
Sonen på snart 4 år har haft över 40 graders feber i 5 dygn och idag var vi på vårdcentralen för en liten koll. Läkaren hittade inget fel när han lyssnade på lungorna vilket också var den enda undersökningen som gjordes. Han konstaterade att det nog inte var lunginflammation men om febern inte ger med sig inom ett par dagar så ska han få antibiotika. Blodprov var onödigt sa han. Men jag känner mig inte helt bekväm med detta. Är det vanligt att man gör så? Är det inte risk för onödig behandling?

När jag fick njurbäckeninflammation sist träffade jag en läkare som satte in antibiotika direkt utan att ta blod eller någonting, inte ens snabbsänka. Nu har jag visserligen haft fyra njurbäckeninflammationer på kort tid innan denna, så läkaren menade att han ”litade på mig” gällande symptom och att jag kände igen dem. Vilket kändes skitkonstigt! Jag ifrågasatte det men han menade att det var onödigt, och jag var väldigt sjuk (som man ju är när man har njurbäckeninflammation) så jag orkade inte bråka om det. Dessutom var jag påväg att dö gången innan, för att de satte in antibiotikan för sent, och hade ingen lust att gå igenom det igen. Men som sagt, det kändes supermärkligt att han skrev ut antibiotikan sådär. Och har man då som i erat fall ”bara” liksom ”luddiga” symptom känns det ännu konstigare!

Trodde vi skulle minska antibiotikaanvändandet :meh:
 
Sonen på snart 4 år har haft över 40 graders feber i 5 dygn och idag var vi på vårdcentralen för en liten koll. Läkaren hittade inget fel när han lyssnade på lungorna vilket också var den enda undersökningen som gjordes. Han konstaterade att det nog inte var lunginflammation men om febern inte ger med sig inom ett par dagar så ska han få antibiotika. Blodprov var onödigt sa han. Men jag känner mig inte helt bekväm med detta. Är det vanligt att man gör så? Är det inte risk för onödig behandling?

Man kan inte få något blodprov som visar på lunginflammation. Det är i så fall CRP och LPK som är av intresse och ett lågt CRP utesluter inte pneumoni även om det inte talar särskilt starkt för det heller. Snabbprov för influensa skulle väl i så fall kanske vara mer intressant men det utesluter ju inte heller lunginflammation.

Har dock inte superkoll på barn men jag har för mig att CRP vid pneumoni egentligen bara följs inneliggande. På HC får man gå på den kliniska bilden istället. Jag tänker nog att allmänläkaren tänker att har barnet haft 40 graders feber en vecka och ÖLI-symtom är det något annat än en viros eller en viros som sekundärinfekterats med pneumoni. Men jag är som sagt inte jättevan att bedöma barn.
 
När jag fick njurbäckeninflammation sist träffade jag en läkare som satte in antibiotika direkt utan att ta blod eller någonting, inte ens snabbsänka. Nu har jag visserligen haft fyra njurbäckeninflammationer på kort tid innan denna, så läkaren menade att han ”litade på mig” gällande symptom och att jag kände igen dem. Vilket kändes skitkonstigt!

Varför då? Anamnes är viktigare än CRP.
 
Antagligen virus och det behandlas inte.
Vi sökte vård efter 7 dagars konstant feber (barn, 3 år) men blev hemskickade med fortsatt order att vila.
 
Varför då? Anamnes är viktigare än CRP.

Fast han gjorde ingenting, sa bara ”ja du har ju haft det här förut så jag litar på dig”. Han ställde inte ens frågor. De tidigare fyra gångerna har de gjort massor med saker, prover och liknande, nu tog de inte ens blodtryck. Till saken hör dessutom att jag har reagerat väldigt olika på olika sorters antibiotika, en gång funkade inte antibiotikan de först satte in vilket resulterade i flera dagars inläggning.

Nåja, jag tycker bara att jag är inte en läkare och en läkare borde inte bara ”tro” på mig. Det är ett stort ansvar att lägga på patienten.
 
Sonen på snart 4 år har haft över 40 graders feber i 5 dygn och idag var vi på vårdcentralen för en liten koll. Läkaren hittade inget fel när han lyssnade på lungorna vilket också var den enda undersökningen som gjordes. Han konstaterade att det nog inte var lunginflammation men om febern inte ger med sig inom ett par dagar så ska han få antibiotika. Blodprov var onödigt sa han. Men jag känner mig inte helt bekväm med detta. Är det vanligt att man gör så? Är det inte risk för onödig behandling?
Jag har, trots att jag har propsat, aldrig fått odling eller blodprov innan antibiotikakur. Vare sig på mig, exet eller barn. Så har det blivit fel sort nån gång också.
Vår region gör jättemycket driver med att det bara ska ges antibiotika när det behövs osv, men i praktiken så...
 
Man kan inte få något blodprov som visar på lunginflammation. Det är i så fall CRP och LPK som är av intresse och ett lågt CRP utesluter inte pneumoni även om det inte talar särskilt starkt för det heller. Snabbprov för influensa skulle väl i så fall kanske vara mer intressant men det utesluter ju inte heller lunginflammation.

Har dock inte superkoll på barn men jag har för mig att CRP vid pneumoni egentligen bara följs inneliggande. På HC får man gå på den kliniska bilden istället. Jag tänker nog att allmänläkaren tänker att har barnet haft 40 graders feber en vecka och ÖLI-symtom är det något annat än en viros eller en viros som sekundärinfekterats med pneumoni. Men jag är som sagt inte jättevan att bedöma barn.
Men om han inte har lunginflammation nu, vad är antibiotikan till för? Jag känner mig rätt säker på att det är en ovanligt tråkig sorts influensa med tanke på hur många i vår närhet som har samma symtom.
 
Fast läkaren i TS säger ju raka motsatsen.
Oj, läste fel! Trodde att det var TS som ville ha antibiotika utskrivet.
Men nej, antibiotika ska bara ges när det verkligen gör nytta och det kommer det troligtvis inte göra i TS fall om det bara handlar om ett virus.
 
Men om han inte har lunginflammation nu, vad är antibiotikan till för? Jag känner mig rätt säker på att det är en ovanligt tråkig sorts influensa med tanke på hur många i vår närhet som har samma symtom.

Men ge inte ditt barn antibiotika då om du inte vill det? Läkaren tänker antagligen att det är en bakterieinfektion om hen vill behandla med antibiotika och jag försökte bara tänka hur hen måste tänkt. Jag hade nog inte själv tänkt så men jag har ju inte träffat ditt barn heller. Blodprov säger inte alltid så mycket så det är verkligen inget tvång vid antibiotikabehandling.
 
Nåja, jag tycker bara att jag är inte en läkare och en läkare borde inte bara ”tro” på mig. Det är ett stort ansvar att lägga på patienten.

Okej men om anamnesen stämmer och om du har feber så går det före CRP hur som helst. Jag kan ingenting om ditt specifika fall men vi behandlar ju hur mycket patienter som helst bara på vad de berättar för oss, det är ju grunden till typ all behandling. CRP är vanskligt att gå på enbart för trots allvarlig infektion är det inte säkert det hunnit stiga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 505
Senast: Summerwind
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 316
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 924
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp