Antibiotikaresistenta bakterier i hundmat?

tanten

Trådstartare
Nyheterna på radion säger att man i en portugisisk undersökning hittat resistenta bakterier i alla av dem undersökta råa foder.

Känns en smula oroande. Men är det någon som vet hur det ser ut med den hundmat som säljs i Sverige? Hoppas att t.ex. Mush som är finsk inte ska vara bland dem.
 
I Sverige använder vi inte antibiotika i förebyggande syfte inom köttuppfödning som man gör i många andra delar av världen. Så länge man ser till att det är svenskt kött i fodret så skulle jag inte oroa mig.
 
Nyheterna på radion säger att man i en portugisisk undersökning hittat resistenta bakterier i alla av dem undersökta råa foder.

Känns en smula oroande. Men är det någon som vet hur det ser ut med den hundmat som säljs i Sverige? Hoppas att t.ex. Mush som är finsk inte ska vara bland dem.
Är det rå kyckling i så kan man misstänka att det är gott om läskiga bakterier i också.

För mig är detdock ofattbart att det blir en nyhet att hundmaten innehåller det - det gör nämligen kyckligfiléerna också... Det är inte hundfoderindustrin som ska ändra sig, utan hönsproduktionen...
 
Beror på vart köttet kommer ifrån, är köttet i färskfodret utländskt finns en risk att det kommer ifrån djur där man använder onödigt med antibiotika vilket ökar risken för antibiotika resistent.

Finns massor att läsa om riskerna med färskfoder
"Köttråvaran i foderbutikernas frysdiskar består av slaktbiprodukter som inte har värmebehandlats och fodret innehåller ofta sjukdomsframkallande bakterier."
"Resultaten visar att avföringen från hundar som äter färskfoder utgör en större risk för spridning av sjukdomsframkallande bakterier än annat hundbajs. Studien bekräftar att färskfoder kan utgöra en risk, inte bara för de individer som äter eller hanterar fodret, utan faktiskt även för de individer som kommer i kontakt med avföringen från utfodrade hundar."
källa: https://www.slu.se/forskning/kunska...med-farskfoder-kan-sprida-patogena-bakterier/
mer info: https://www.slu.se/forskning/kunska...odring-med-farskfoder-en-risk-for-hundagaren/

Det finns för- och nackdelar med alla foder. Men läs på om riskerna med färskfoder och vad man ska tänka på för att minimera dessa risker om du ger färskfoder :)
 
Är det rå kyckling i så kan man misstänka att det är gott om läskiga bakterier i också.

För mig är detdock ofattbart att det blir en nyhet att hundmaten innehåller det - det gör nämligen kyckligfiléerna också... Det är inte hundfoderindustrin som ska ändra sig, utan hönsproduktionen...
Fast, resistenta bakterier är väl inte så vanliga i Sverige? Frågar jag naivt...
 
Från 2016
"Problemet med multiresistenta bakterier växer. På mindre än tio år har antalet smittade mer än trefaldigats i Sverige. Och varje år dör över 400 svenskar"
Ja. Fast jag trodde att det var mest i sjukhus miljö de frodats. Inte i djurstaller?

att problemet är omfattande i ex.vis Danmar k vet jag ju. Men i Sverige använder vi inte regelmässigt och förebyggande antibiotika i djuruppfödning.
 
Ja. Fast jag trodde att det var mest i sjukhus miljö de frodats. Inte i djurstaller?

att problemet är omfattande i ex.vis Danmar k vet jag ju. Men i Sverige använder vi inte regelmässigt och förebyggande antibiotika i djuruppfödning.
Spelar ingen roll, smittorna sprider sig genom djur vi importerar (hästar, hundar, katter, mf.l) och genom att folk reser utomlands och tar med sig smittan hem.
Så även om vi i Sverige är duktiga med att inte använda antibiotika i onödan, och därför minskar risken för att skapa nya multi resistenta bakterier, så kan vi fortfarande bli sjuka i dessa multi resistenta bakterier som skapas i länder där man använder antibiotika jämnt.
 
Nu har jag inte fodrat med med mat som innehåller kyckling, men väl kalkon.

Jag har nu skickat meddelande till MUSH för att höra hur det ser ut med deras foder. Spännande att se vad de svarar.
 
Ja. Fast jag trodde att det var mest i sjukhus miljö de frodats. Inte i djurstaller?

att problemet är omfattande i ex.vis Danmar k vet jag ju. Men i Sverige använder vi inte regelmässigt och förebyggande antibiotika i djuruppfödning.
Som sagt. Kyckling- och äggproduktion är tätt förknippat med resistenta bakterier, det har att göra med uppfödningen av hybridkycklingar (de små nykläckta).
 
Nyheterna på radion säger att man i en portugisisk undersökning hittat resistenta bakterier i alla av dem undersökta råa foder.

Känns en smula oroande. Men är det någon som vet hur det ser ut med den hundmat som säljs i Sverige? Hoppas att t.ex. Mush som är finsk inte ska vara bland dem.
Jag ger inte färskfoder av den anledningen.

Resistens bland bakterier finns överallt, även i Sverige och vi har lika stort ansvar som alla andra att motverka spridningen.

Det finns en hel drös med olika studier kring färskfoder, BARF och patogener och fler är på gång.

En anledning till att man inte får ge rått kött/färskfoder vid samtidigt behandling med antibiotika är just ökad risk för att utveckla resistens hos bakterier.
 
Jag ger inte färskfoder av den anledningen.

Resistens bland bakterier finns överallt, även i Sverige och vi har lika stort ansvar som alla andra att motverka spridningen.

Det finns en hel drös med olika studier kring färskfoder, BARF och patogener och fler är på gång.

En anledning till att man inte får ge rått kött/färskfoder vid samtidigt behandling med antibiotika är just ökad risk för att utveckla resistens hos bakterier.
Håller med. Även om vi numera är mer restriktiva med antibiotikaanvändning i både human- och djurvården samt inom djuruppfödningen så har vi ju varit med och försatt oss i den här situationen.

Bakterier bryr sig ju inte om gränser och man har hittat multiresistenta bakterier både i Arktis och Antarktis. I fågelbajs och även i vattnet. Så det är svårt att värja sig och meningslöst att skylla på någon annan.

Trots det så har vi en något bättre situation i Sverige just nu om jag förstår saken rätt, jämfört med flera andra länder, t ex Italien. Men det rekommenderas ju extrem god hygien vid hantering av rått kött, och även vid ”bajspåsehantering” efter hundar som äter färskfoder. Extra försiktig bör man vara kring små barn, mycket gamla personer och om man själv har nedsatt immunförsvar.

Jäkligt jobbigt att veta hur en ska göra eftersom färskfoder har så många fördelar på andra sätt.
 
Är det rå kyckling i så kan man misstänka att det är gott om läskiga bakterier i också.

För mig är detdock ofattbart att det blir en nyhet att hundmaten innehåller det - det gör nämligen kyckligfiléerna också... Det är inte hundfoderindustrin som ska ändra sig, utan hönsproduktionen...
Ja, det var precis min tanke...
 
Jag tycker fördelarna med färskfoder uppväger riskerna, men föredrar att undvika foder med kyckling i. Ger för det mesta MUSH Röd som är gris, nöt och lax. Sen passar det ju inte alla hundar och deras valpfoder innehåller kalkon som jag gissar har samma problem som kyckling?

Peppar, peppar, har inte haft några problem relaterade till bakterier under de 8 år som vi gett färskfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 627
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp