Antibiotikaresistenta bakterier i hundmat?

Jag har läst en del artiklar om bakterier i färskfoder. Jag väljer dock att ändå ge färskfoder, tycker att fördelarna är många, men ger inte (rå) kyckling i någon form (varken tex råa kycklingvingar eller färskfoder med kyckling i). Såsom jag har förstått det så är det främst kyckling som är utsatt för dessa bakterier. Sen är jag självklart noga med hygienen när jag hanterar färskfoder, på samma sätt som jag är när jag hanterar rå kyckling, kött från gris, ko, rå fisk osv. som jag ska äta.
 
Jag har läst en del artiklar om bakterier i färskfoder. Jag väljer dock att ändå ge färskfoder, tycker att fördelarna är många, men ger inte (rå) kyckling i någon form (varken tex råa kycklingvingar eller färskfoder med kyckling i). Såsom jag har förstått det så är det främst kyckling som är utsatt för dessa bakterier. Sen är jag självklart noga med hygienen när jag hanterar färskfoder, på samma sätt som jag är när jag hanterar rå kyckling, kött från gris, ko, rå fisk osv. som jag ska äta.

https://www.instagram.com/p/CRVbLoXLFfa/?utm_medium=copy_link

Länk till lite information om det här. Det verkar vara problem även med andra animalier än fjäderfä.
 
https://www.instagram.com/p/CRVbLoXLFfa/?utm_medium=copy_link

Länk till lite information om det här. Det verkar vara problem även med andra animalier än fjäderfä.
Tack för länken!
Läser man kommentarerna från veterinären så är den svenska studien baserad på 39 prover från 8 färskfodermärken och samtliga dessa innehöll fjäderfä. Veterinären hänvisar även till utländska studier men där är det inte tydligt för min del om samtliga dessa foder/prover innehöll fjäderfä eller inte. Jag själv skulle dock inte ge färskfoder från andra länder än Sverige, Norge och Finland.
Sen skriver veterinären även att man har hittat denna bakterier i såväl torrt, våt och rått foder.
 
Tack för länken!
Läser man kommentarerna från veterinären så är den svenska studien baserad på 39 prover från 8 färskfodermärken och samtliga dessa innehöll fjäderfä. Veterinären hänvisar även till utländska studier men där är det inte tydligt för min del om samtliga dessa foder/prover innehöll fjäderfä eller inte. Jag själv skulle dock inte ge färskfoder från andra länder än Sverige, Norge och Finland.
Sen skriver veterinären även att man har hittat denna bakterier i såväl torrt, våt och rått foder.
Tillägg: enligt veterinären så hade man som sagt hittat bakterier i även torrt foder men mängden bakterier var större i råfoder. Detta avser som jag förstår det den utländska studien och inte den svenska studien (den senare verkar vara den från 2015).

Sen instämmer jag i vissa av de råd forskarna har, vilka veterinären sammanfattar på sista sidan i länken ovan. Råden är bla se över tillverkningen, förbättra hygienmetoder.
 
Spelar ingen roll, smittorna sprider sig genom djur vi importerar (hästar, hundar, katter, mf.l) och genom att folk reser utomlands och tar med sig smittan hem.
Så även om vi i Sverige är duktiga med att inte använda antibiotika i onödan, och därför minskar risken för att skapa nya multi resistenta bakterier, så kan vi fortfarande bli sjuka i dessa multi resistenta bakterier som skapas i länder där man använder antibiotika jämnt.
Med den djurhållning vi har av t.ex. fågel o gris, så är infektioner vanligt, och sjuka djur får behandlas med antibiotika. Så även om det inte ges i förebyggande syfte, så förekommer det absolut antibiotika inom livsmedelsproduktione.
 
Med den djurhållning vi har av t.ex. fågel o gris, så är infektioner vanligt, och sjuka djur får behandlas med antibiotika. Så även om det inte ges i förebyggande syfte, så förekommer det absolut antibiotika inom livsmedelsproduktione.
Självklart används antibiotika- sjuka djur ska behandlas! Veterinärerna är restriktiva med att skriva ut dock, det testas för rätt sort och även djurägare som innehar kompetensen att fatta beslut om behandling själva måste journalföra varenda mililiter av förbrukad antibiotika.
 
Jag rekommenderar alla som är intresserade av antibiotika-resistens att gå kursen på Göteborgs Universitet. Den kan alla söka, är väldigt kort men den var otroligt intressant.
 
Självklart används antibiotika- sjuka djur ska behandlas! Veterinärerna är restriktiva med att skriva ut dock, det testas för rätt sort och även djurägare som innehar kompetensen att fatta beslut om behandling själva måste journalföra varenda mililiter av förbrukad antibiotika.
Självklart ska sjuka djur behandlas! Min poäng var att djurhållningen på många håll skapar sjuka djur.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
852
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 630
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp