Bukefalos 28 år!

antidep och graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mammadutt

Trådstartare
jag är arg! Jag vill inte börja med medicin igen så länge jag är gravid eller sen när jag ammar. Idag så ställde dock nya läkaren (psykläkare, typ överstehuvudet i stan) nästan ett dilemma, om jag inte tar medicin får jag ingen sjukskrivning. Ska det vara så? Jag går ju i grupper, jag träffar terapeut kan inte det få räcka tills barnet är fött och amningen avklarad? Jag får sån jävla ångest och har haft panik nu hela dagen på grund av denna doktorn.
Medicinen han villl ge mig heter Fluoxetin, jag har läst på fass att det inte finns så många studier kring gravida och medicinen, den rekommenderas INTE om det inte är övervakat av läkare.... så står det ju om den mesta SSRI-medicinerna.... JAG VILL INTE! :mad:
Tar gubbj*veln på sig ansvaret om något händer med barnet? Har han rätt att ställa sådant ultimatum? Jag är ju ej arbetsför - vilket borde vara tillräckligt för sjukskrivning och jag samarbetar med alllt annat förrutom medicin. Hur ska jag argumentera och försvara mig då jag är så liten och svag? :cry:

(för övrigt har jag nu en rätt oväntad diagnos "autism liknande aspberger med en liten gnutta manodepression och panikattacker")
 
Sv: antidep och graviditet

Vad skulle hända om du går går med på att ta emt tabletterna och därmed få din sjukskrivening, MEN du struntar i att stoppa i dig pillret.?
 
Sv: antidep och graviditet

inget antar jag......

Det sjukaste är att den medicinen han vill ge nu är inte den han vill ge sen då jag fött + ammat, utan denna skall bara tas nu liksom, även fast jag ätit medicin ur samma gruppp 4 ggr starkare UTAN RESULTAT.... irriterande... ska ta och snacka med doktorn igen till veckan. morr.
 
Sv: antidep och graviditet

Byt läkare istället.Han kan nämligen kräva blodprov för att se om du tagit sin medicin, vet läkare som gjort det.Har du inte tagit den vägrar han sjukskriva iaf.
Tycker han verkar oansvarig, om du tycker att du klarar dig utan medicin så tycker ajg att han kan försöka acceptera det, naturligtvis skulle du inse om du var tvungen att gå på medicin å då göra det.
Oro för att ngt ska hända barnet är nite heller bra å det är ju i en sån situation läkaren håller på att sätta dig i.
 
Sv: antidep och graviditet

Försök att få prata med en annan läkare ang den ev. medicineringen... Jag vet ju inte hela din bakgrund, men ett foster mår absolut inte bra i magen om mamman mår mkt dåligt/stressar/är överaktiv eller liknande...
Det kanske är av den anledningen din doktor vill medicinera dig? För ditt kommande barns skull...

Jag tycker absolut inte heller om att peta i mig saker jag inte tycker mig behöva... men ibland behöver man bli överbevisad för att inse att man kanske inte alltid har rätt...

Lycka till!!!
 
Sv: antidep och graviditet

det är så svårt att få en annan riktig psykläkare, har köat ett år för denna..... så tro mig inte lätt. men jag ska prata igen till veckan med han och säga att jag vill ha praktisk hjälp i första hand, KBT hjälper mer än tabletter nånsin gjort i alla fall!
Fast jag kan iofs förstå att han vill medicinera då hans diagnos är lite.... omfattande *skratt* Men just medicinen mot aspberger är en epelepsimedicin som ej får användas på gravida..... så jag hoppas han går med på att avvakta. Annars får jag säga att jag tar medicinen och inte göra det.... fast jag hatar att ljuga.... suck.... blodprov tar dom då aldrig, har då inte tagit mer än ett på 2 år.... för att kolla så jag inte hade brist av nått....
 
Sv: antidep och graviditet

Fluoxetin åt jag innan jag visste att jag var gravid, och min läkare sa som så:
"Medicinen är inte direkt farlig för fostret, känner du att du behöver den så ta den. Fördelen för fostret att ha en "lycklig" mamma överväger riskerna som eventuellt kan finnas."

Jag äter dock inte medicinen för jag klarar mig utan den.

Jenny
 
Sv: antidep och graviditet

Men jag har svårt att tro att en läkare skulle skriva ut en medicin som var direkt farlig för fostret, nu finns det inte så mkt dokumenterat men skriver de ut detta till gravida så vet de att det inte är direkt farligt.Går oxå på den medicinen, för att det är den, enligt läkare som har minst biverkningar.
 
Sv: antidep och graviditet

Gömde..det står begränsad erfarenhet av användning under graviditet, rådgör med läkare ang. användning.
Som jag uppfattar det så är det inte så att de inte har erfarenhet av graviditet å medlet, bara att den är begränsad, tex att kanske inte tillräckligt många gravida gått på den för att de ska kunna göra en bedömning.Eftersom det står att amn ska rådgöra med en läkare så kan det inte vara direkt skadligt heller, då skulle man inte under några omständigheter få gå på det.
Men jag tycker att du ska göra som du känner å inte gå på det bara för att en läkare vill det.Sedan kan du ju åtminstone hota med att "om ngt händer med barbnet pga biverkningar så sätter du läkaren ansvarig,men det är ju föga tröstande om det nu skulle visa sig, hända ngt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp