Antidepressiva mot PMS

Eli

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet?
Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3 år sedan har det varit fruktansvärt. 1-2 veckor i månaden pendlar mitt humör så att jag ibland tror att jag är allvarligt psykiskt sjuk. Kan bli rasande arg eller så går jag runt och gråter. Jag kan inte kontrollera mina tankar utan jobbiga gamla minnen flyger fram och tillbaka i huvudet så att jag inte kan fokusera på vanliga vardagliga saker. Sover dåligt med mardrömmar och ångest på nätterna. Blir totalt orkeslös och kan börja gråta av att diskmaskinen måste tömmas. Tycker att det är otroligt jobbigt och skämmigt att prata om men nu måste jag. Jag klarar knappt av att ta hand om mina barn ensam när jag har dessa dagar.

Jag jobbar inom vården och vet att patienter med dessa besvär brukar få Escitalopram eller liknande att ta under PMS-perioden eller konstant beroende på mående. Någon som fått detta? Hur har det fungerat?
 
Jag blev hjälpt av p-piller helt enkelt, det har funkat suveränt för mig. Om det inte funkar brukar man testa escitalopram eller dylikt. Det finns en Facebookgrupp för pmds där du säkert kan hitta mer stöd. (Men såklart med ett varningens finger för att facebookgrupper för olika sjukdomar alltid kommer med risk för felinformation och gruppmentalitet)
 
Jag blev hjälpt av p-piller helt enkelt, det har funkat suveränt för mig. Om det inte funkar brukar man testa escitalopram eller dylikt. Det finns en Facebookgrupp för pmds där du säkert kan hitta mer stöd. (Men såklart med ett varningens finger för att facebookgrupper för olika sjukdomar alltid kommer med risk för felinformation och gruppmentalitet)
P-piller kan jag inte äta pga migrän. Har testat kopparspiral och hormonspiral, båda gjorde det hela värre...
Facebookgrupper.. uuh 😖😅
 
P-piller kan jag inte äta pga migrän. Har testat kopparspiral och hormonspiral, båda gjorde det hela värre...
Facebookgrupper.. uuh 😖😅
Varför inte p-piller pga migrän?
Jag kan inte sluta med mina cerazette för då blir migränen värre.. trodde i min enfald att de hjälpte alla typ
 
Senast ändrad:
Jag boostar min östrogenproduktion under första två veckorna, då blir PMSn inte lika illa sista veckan. Får en högre topp att dala från så att säga.
 
Fick premalex för typ tio år sedan men hjälpte inte nåt vidare, fick dock den spännande biverkningen ”gäspningar”.

Säger det jämt i såna här trådar men vad som hjälpt mig mest är att radikalt dra ner på koffein och i princip helt slopa alkohol samt att försöka sova tillräckligt, äta näringsriktigt, försöka röra mig lagom osv.

Och acceptans, att ha tålamod med sin lite kortare stubin, ta det lugnare i lutealfasen.
 
Vad har ni för erfarenhet?
Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3 år sedan har det varit fruktansvärt. 1-2 veckor i månaden pendlar mitt humör så att jag ibland tror att jag är allvarligt psykiskt sjuk. Kan bli rasande arg eller så går jag runt och gråter. Jag kan inte kontrollera mina tankar utan jobbiga gamla minnen flyger fram och tillbaka i huvudet så att jag inte kan fokusera på vanliga vardagliga saker. Sover dåligt med mardrömmar och ångest på nätterna. Blir totalt orkeslös och kan börja gråta av att diskmaskinen måste tömmas. Tycker att det är otroligt jobbigt och skämmigt att prata om men nu måste jag. Jag klarar knappt av att ta hand om mina barn ensam när jag har dessa dagar.

Jag jobbar inom vården och vet att patienter med dessa besvär brukar få Escitalopram eller liknande att ta under PMS-perioden eller konstant beroende på mående. Någon som fått detta? Hur har det fungerat?
Fick Escitalopram utskrivet mot PMDS att äta veckan innan mens. För min del funkade det väl ok mot det psykiskt dåliga måendet, men jag fick sömnrubbningar (kunde alltså knappt sova alls) och kunde inte få orgasm, så för mig var det bättre att fokusera på faktorer som förvärrade min PMDS (stress osv.) i stället.
 
Det är inte fel att prova medicin. Men när jag fick utskrivet testade jag istället att sluta med koffein och alkohol samt försöka ta hand om mig själv bättre och lyssna mer inåt. Det hjälpte. Utan biverkningar ☺️
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Jeg har fått det och det hjälpte! Var för mig absolut värt det. :) Blev bättre av sig själv efter ett tag och har inte behövt de sista par åren. Tänker att man ju alltid kan prova, går ju att sluta igen om det inte funkar eller man får biverkningar man inte står ut med. Tror jag började ca 10 dagar innan mens.
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Vad har ni för erfarenhet?
Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3 år sedan har det varit fruktansvärt. 1-2 veckor i månaden pendlar mitt humör så att jag ibland tror att jag är allvarligt psykiskt sjuk. Kan bli rasande arg eller så går jag runt och gråter. Jag kan inte kontrollera mina tankar utan jobbiga gamla minnen flyger fram och tillbaka i huvudet så att jag inte kan fokusera på vanliga vardagliga saker. Sover dåligt med mardrömmar och ångest på nätterna. Blir totalt orkeslös och kan börja gråta av att diskmaskinen måste tömmas. Tycker att det är otroligt jobbigt och skämmigt att prata om men nu måste jag. Jag klarar knappt av att ta hand om mina barn ensam när jag har dessa dagar.

Jag jobbar inom vården och vet att patienter med dessa besvär brukar få Escitalopram eller liknande att ta under PMS-perioden eller konstant beroende på mående. Någon som fått detta? Hur har det fungerat?
Lösningen kan säkert variera, men det är väll en bra ide att söka vård för det? Låt dom lösa problemet åt dig.
 
Jag har blivit rekommenderad antidepp men valde hormonspiral istället. Ingen mens = ingen riktig PMS. Jag tycker att det kan vara värt att prova i alla fall, för mig blev det väldigt slitigt att vara så instabil psykiskt (blev otäckt arg och ofta väldigt ledsen).
 
Fick premalex för typ tio år sedan men hjälpte inte nåt vidare, fick dock den spännande biverkningen ”gäspningar”.

Säger det jämt i såna här trådar men vad som hjälpt mig mest är att radikalt dra ner på koffein och i princip helt slopa alkohol samt att försöka sova tillräckligt, äta näringsriktigt, försöka röra mig lagom osv.

Och acceptans, att ha tålamod med sin lite kortare stubin, ta det lugnare i lutealfasen.
Jobbigt när man redan gör allt detta och ändå har problem… men jag förstår hur du menar!

Jag försöker väl jobba med acceptans och tålamod. Tror jättenattljuskapslar hjälpte mig, men har inte ätit dem på många år.

Du är inte ensam @Eli 🤗
 
Jag har blivit rekommenderad antidepp men valde hormonspiral istället. Ingen mens = ingen riktig PMS. Jag tycker att det kan vara värt att prova i alla fall, för mig blev det väldigt slitigt att vara så instabil psykiskt (blev otäckt arg och ofta väldigt ledsen).
Hormonspiral har jag provat. Hade fortfarande mens och PMS:en blev värre. Enligt barnmorska är det ganska vanligt tydligen.
 
Problemet egentligen är väl att man som heltidsarbetande småbarnsförälder har svårt att få tid till att ta hand om sig själv. Ett bad hjälper mot gråtattackerna men jag kan ju inte gå och lägga mig i badkaret i tid och otid när barn och saker ska tas om hand.
 
Vad har ni för erfarenhet?
Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3 år sedan har det varit fruktansvärt. 1-2 veckor i månaden pendlar mitt humör så att jag ibland tror att jag är allvarligt psykiskt sjuk. Kan bli rasande arg eller så går jag runt och gråter. Jag kan inte kontrollera mina tankar utan jobbiga gamla minnen flyger fram och tillbaka i huvudet så att jag inte kan fokusera på vanliga vardagliga saker. Sover dåligt med mardrömmar och ångest på nätterna. Blir totalt orkeslös och kan börja gråta av att diskmaskinen måste tömmas. Tycker att det är otroligt jobbigt och skämmigt att prata om men nu måste jag. Jag klarar knappt av att ta hand om mina barn ensam när jag har dessa dagar.

Jag jobbar inom vården och vet att patienter med dessa besvär brukar få Escitalopram eller liknande att ta under PMS-perioden eller konstant beroende på mående. Någon som fått detta? Hur har det fungerat?

Ja, sen vet jag inte vad tabletterna heter. Kan återkomma :)
Det märktes ganska direkt att dessa dippar inte blev lika illa helt enkelt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 163
Senast: tråkmåns
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Monimaker
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 965
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 666
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp