Antidepressivt

Fiorano

Trådstartare
Har ganska nyligen blivit diagnostiserad med depression efter en skada i höstas som gett diverse fysiska och psykiska effekter. Nu håller jag på att testa vilken typ av antidepressiva som fungerar för mig. Ett projekt som tydligen är mycket svårare än jag trodde. Mitt stora problem är att jag sover extremt dåligt vilket gör att jag är oerhört trött hela tiden eftersom jag får så lite kvalitetssömn. Utöver det är jag väldigt mycket ångest om kvällarna och känner mig så vansinnigt otillräcklig för att jag inte klarar allt jag gjorde förr.

Har först testat Mirtazapin men fick helt galna myrkrypningar i benen så de i princip hoppade av sig själv. Så även om jag blev trött så kunde jag ändå inte sova. Ovanpå det tappade jag allt tålamod. Så det var verkligen ingen vinnare. Nu är jag satt på Sertralin och det är lögn att sova på plus att myrkrypningarna ökade igen.

Får erkänna att jag ger upp efter ett par veckor för att jag kan inte hantera att inte få sova. Jag kan hantera att jag bli lite lägre, får sämre energi, mer ångest osv en period men just att inte sova är en dealbreaker.

Naturligtvis har jag tät kontakt med min läkare och jag står på vänt med samtalskontakt hos neuropsykolog. Men här på buke finns så många kloka människor och som även har erfarenhet av antidepressiva. Vad är era råd? Hur länge ska en härda ut biverkningar? Jag känner mig pipig men jag klarar mig inte utan att få sova för jag blir bara ett ännu värre vrak och vardagen känns helt omöjlig. Samtidigt har jag människor i min omgivning som tycker det är helt rimligt att härda ut biverkningar som är så allvarliga att en blir inlagd för "det går till sig sen". Hur har det fungerat för er andra när ni blivit insatta på antidepressiva?
 
Ett tips emot myrkrypningar brukar vara att krossa tabletterna, om du inte redan har testat det. ❤

Jag gick på Sertralin i ett halvår och har inget positivt att säga om den tiden, även om det är ytterst individuellt hur man reagerar på olika antidepressiva. Trots en försiktig insättning och successiv ökning blev jag totalt avskärmad, apatisk och i princip okontaktbar för min terapeut som var väldigt drivande i utsättningsprocessen i samförstånd med läkare. Jag gick helt enkelt inte att arbeta med eftersom jag hade noll kontakt med mitt egna känsloliv.

Det har tagit tid att hitta en passande antidepressiv och vi har provat både SSRI – Sertralin och Lamotrigin – samt SNRI i Venlafaxin och Cymbalta. Förutom osannolik smärta i leder orsakad av en dosökning av Lamotriginet och det levande död-tillståndet orsakat av Sertralin så har det varit lugnt med biverkningar att härda ut, men summa summarum är väl att jag härdat ut under insättningsperioderna tills läkarna fastslagit att "nu är det nog inte faktumet att medicinen är ny som är problemet."
 
Jag har fått antidepressiva som inte ska påverka sömnen negativt IOM att jag har svåra kroniska sömnstörningar pga whiplash och ADHD.
Jag fick testa 2 st innan jag hittade rätt i den 3:e. Det har också varit antidepressiva som använts för att dämpa nervsmärtorna ngt.

Läkaren tycker inte det kan vara värt att ge dig melatonin ett tag?

Tyvärr verkar man ju få betala det helt själv nu för tiden. Men iaf för mig ger det ngt bättre sömn och mindre bakis-känsla dagen efter.

Förstår helt att du pajar utan sömn. Jag orkar också mkt smärta, ångest etc dagtid bara jag får sova en del. Blir det för lite sömn orkar man inte med resten.
Så för mig är det jätteviktigt med rätt medicinering för sömn för att då orka dagen utan medicin så att säga.
 
Testat ändra tid du tar dom? Vet att några rekommenderas tas på morgonen just eftersom de kan ge sömnproblem. Har ätit sertralin själv och har för mig att det var nått sånt med den?
 
Jag äter Sertralin, dock mot tvångssyndrom. Som ovan, testat ta tabletten olika tider? Jag har tvärtom erfarenhet från Monimaker, för mig klaffade allt när jag fick Sertralin. Men det är så otroligt individuellt.

Själv brukar jag tänka ca 1 månad beroende på vilken typ av biverkningar det är. Den första jag fick prova var Anafranil och där stod jag ut runt 3 veckor, började svettas nåt kopiöst så fort jag gick 5 meter så var tydligt det inte var hållbart... att härda ut så pass som folket i din omgivning säger även om man blir inlagd tycker jag är lite väl hårt. Det finns så många mediciner att man kan iaf testa lite när man dessutom känner att det inte är hanterbart. Dock, eftersom jag har min medicinering pga tvång så kanske det är annorlunda? Jag har fått rätt snabba resultat(1-2 veckor) men då är det också höga doser som används när man medicinerar mot tvång.

I ditt fall skulle jag först höra mig för om sömntablett dock, är det enda besvärliga biverkningen så kanske det räcker och att du senare kan fasa ut sömntabletten igen?
 
Jag har ätit citalopram i väldigt många år. Jag får inga biverkningar. Om jag slutar ta dem så tar det nån vecka och sedan får jag ångest. Då börjar jag igen och plötsligt är världen ljusare igen.

Har förstått att det är väldigt individuellt vad som funkar. Glad att jag har en sort som verkar passa mig. Mediciner i övrigt är knepigt. Äter mängder - för blodtryck, för njurar, för sköldkörteln, Vet inte hur många olika sorter jag får sluta med för att jag blivit dålig. Men citalopram har funkat friktionsfritt i alla år.
 
Jag har inte tagit antidepressiva själv men möter många i jobbet som medicinerar. Det brukar vara väldigt olika hur det blir med initiala biverkningar. Jag har något i bakhuvudet om att man generellt kan behöva avvakta 3 veckor för att utvärdera effekt, men det här kan ju läkare bättre.. Det kan också vara en dosfråga just när det fäller förhållandet effekt-bieffekt.

Jag tänker att man behöver avgöra själv hur länge man står ut. Vissa bieffekter är ju mer tolererbara än andra. Och jag rekommenderar verkligen att du hör av dig till läkaren, den personen bör kunna hjälpa dig i detta!
 
Det är förståeligt att du har fått en reaktion i kroppen efter vad du var med om. Fanns sömnsvårigheterna innan du började medicinera eller får du svårt att sova av medicinen?
 
Har ganska nyligen blivit diagnostiserad med depression efter en skada i höstas som gett diverse fysiska och psykiska effekter. Nu håller jag på att testa vilken typ av antidepressiva som fungerar för mig. Ett projekt som tydligen är mycket svårare än jag trodde. Mitt stora problem är att jag sover extremt dåligt vilket gör att jag är oerhört trött hela tiden eftersom jag får så lite kvalitetssömn. Utöver det är jag väldigt mycket ångest om kvällarna och känner mig så vansinnigt otillräcklig för att jag inte klarar allt jag gjorde förr.

Har först testat Mirtazapin men fick helt galna myrkrypningar i benen så de i princip hoppade av sig själv. Så även om jag blev trött så kunde jag ändå inte sova. Ovanpå det tappade jag allt tålamod. Så det var verkligen ingen vinnare. Nu är jag satt på Sertralin och det är lögn att sova på plus att myrkrypningarna ökade igen.

Får erkänna att jag ger upp efter ett par veckor för att jag kan inte hantera att inte få sova. Jag kan hantera att jag bli lite lägre, får sämre energi, mer ångest osv en period men just att inte sova är en dealbreaker.

Naturligtvis har jag tät kontakt med min läkare och jag står på vänt med samtalskontakt hos neuropsykolog. Men här på buke finns så många kloka människor och som även har erfarenhet av antidepressiva. Vad är era råd? Hur länge ska en härda ut biverkningar? Jag känner mig pipig men jag klarar mig inte utan att få sova för jag blir bara ett ännu värre vrak och vardagen känns helt omöjlig. Samtidigt har jag människor i min omgivning som tycker det är helt rimligt att härda ut biverkningar som är så allvarliga att en blir inlagd för "det går till sig sen". Hur har det fungerat för er andra när ni blivit insatta på antidepressiva?
Kan du inte få något för sömnen medan du väntar ut insättningsperioden för ditt antidepressiva?
 
Jag har en anhörig som kraschade i fjol och det har tagit lång tid att hitta rätt medicinering och inställning.
Tror hon provat 3-4 sorter sammanlagt, Citalopram fick hon hjärtklappning av, Sertralin pajade magen osv, osv. Hon har periodvis sovit 0-3 timmar per natt, så det har varit tufft.

Dock har hennes läkare varit frikostiga med både sömntabletter och lugnande när det varit jobbigt vid insättning, så jag tycker verkligen du borde kunna få det.

Sen tar det ju ofta tid att hitta rätt och att ställa in kroppen, men förstår att det känns tröstlöst att höra det när man mår som sämst.

Dock kan det vända fort åt rätt håll, för min anhörig gick det bara på några dagar när de väl hittade rätt och biverkningarna la sig. 👍🏻
 
Tänker som andra, att något för sömnen kanske skulle ha högsta prio istället? Tex melatonin går ju att köpa receptfritt, men blir billigare att köpa om man får det på recept (finns också andra styrkor på tabletterna när det är receptbelagt). Det som de tabletterna gör är att öka det i kroppen som gör att man känner sig trött, men inget "värre" än så. Jag har sådana tabletter hemma för om det av någon anledning blir så att jag fuckar upp dygnsrytmen tar det mig evigheter att komma tillbaka och då mår jag bedrövligt.

Med melatonin kan jag i nödfall få ordning på sömnen betydligt snabbare och då må bättre. Att jag testade just sådana tabletter är för att killen jag träffar har sådana. Han kan verkligen inte sova vettigt utan, så han har dem på recept. Med dem så får han möjlighet att sova bra varje natt, vaknar utvilad och fungerar normalt. Stor skillnad mot att bli ett vrak pga kraftiga sömnproblem :)
 
Jag har inget råd angående antidepp-medicin eftersom det är så individuellt.
Men du kan alltid testa att äta magnesium mot myrkryningarna om det annars är en fuktionell medicin, finns receptfritt på apoteket.
Jag äter magnesium mot just myrkrypningar och sendrag i vader och tår, och det funkar klockrent :up:
 
Jag har inte jättemycket erfarenhet, men fick en medicin i höstas som gav stora biverkningar. Så pass att jag vägrade fortsätta med dem och jag ville inte ha antidepressiva läkemedel alls sedan. Efter några månader insåg jag att jag behöver det, men läkaren förstod att jag var väldigt rädd för biverkningar och fick en sort som enligt honom inte har biverkningar alls. De har fungerat bra för mig och jag har börjat med en väldigt låg dos. Jag var ultra pigg de första två veckorna och hade svårt att sova, men det blev lite mer normalt efter några veckor. Den jag tar nu heter Brintelix och var mycket enklare att börja med än den första som jag testade. Jag tycker nog inte heller att man ska behöva härda ut vad som helst under insättningen, men det är ju individuellt vad man står ut med och inte. För mig är också sömnen otroligt viktig annars får jag ont i kroppen och svårare att hantera depressionen.
 
Ett tips emot myrkrypningar brukar vara att krossa tabletterna, om du inte redan har testat det. ❤
Min läkare blev inte glad när jag berättade att jag delade på min tablett ens för den har inte samma effekt då, så det är nog inte den bästa iden att krossa dom. Dom är ju utformade att komma ut i kroppen på ett visst sätt.
 
Min läkare blev inte glad när jag berättade att jag delade på min tablett ens för den har inte samma effekt då, så det är nog inte den bästa iden att krossa dom. Dom är ju utformade att komma ut i kroppen på ett visst sätt.

Jag tror att det till stor del beror på vilken medicinering det gäller – jag har fått tips att krossa tabletter av både läkare och skötare/sköterskor. Men absolut, man bör nog höra med läkare huruvida det är en bra idé eller inte. :)
 
Det här är ett fett tråkigt svar och inte det du är ute efter men är det inte bättre att diskutera din situation med sömn och biverkningar med din läkare? Du kommer få massa olika svar av olika personer som kanske inte är i samma medicinska situation som du själv varför de tipsen inte alltid är applicerbara på just dig. Ibland kan det ta ett par månader att ställa in läkemedel och vilka biverkningar som är acceptabla för olika patienter skiljer sig ju. Men om du påpekar att det är just sömnen som är outhärdlig kan ju din läkare hjälpa dig.
 
Tack alla som berättar om sina erfarenheter🙏! Ni som säger att jag "ska prata med min läkare", missar ni helt att det står att jag har tät kontakt med läkaren? Naturligtvis pratar jag med min läkare och hen är väl införstådd i min sömnproblemstik. Nu tar jag lergigan för att sova men det fungerar inte superbäst längre och inte alls ihop med Sertralinet. Och oavsett är det en tröst på något vis att läsa om andras erfarenheter!

Att krossa tabletterna för myrkrypningarna har jag inte hört något om. Tyvärr var även det tappade tålamodet horribelt på Mirtazapinet. Tänk konstant pms-ilska som inte gick att kontrollera.

Ska prata med läkaren imorgon för sömnen är verkligen hemsk på Sertralin. Tar det på morgonen som anvisat och jag blir trött på kvällen men det blir dom en "mur" i kroppen som hindrar sömnen. Väldigt konstig och svårförklarad känsla.
 
Samtidigt har jag människor i min omgivning som tycker det är helt rimligt att härda ut biverkningar som är så allvarliga att en blir inlagd för "det går till sig sen".

Jag förstår att det är skönt att få lite olika infallsvinklar. Jag tycker nog inte alls att du ska behöva stå ut med att inte få sova. Det blir inget bättre av. Det är en sak att behöva vänta in effekten av de antidepressiva, men du behöver få sova också. Något ångestdämpande till kvällen, något att sova på - det finns många möjligheter och din läkare bör kunna hjälpa dig att hitta något som fungerar för dig om ni tar ett snack om saken.

Skönt att du får en samtalskontakt. Livet tar sina vändningar och ibland får en omvärdera lite. Omtumlande men kan även vara utvecklande.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 916
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 479
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp