Antigenusrörelsen har vind i seglen o är ett hot mot demokratin

vallhund

Trådstartare
Väldigt intressant artikel, svårt att välja ut citat för att förmedla innehållet, hoppas jag lyckas väcka er nyfikenhet så att ni läser hela. Själv blir jag illa berörd o mörkrädd!

"Anti-genusrörelsen är ofta sammanlänkad med klimatförnekare, globalism-skeptiker, invandringskritiker och integrationsmotståndare som alla menar att liberalismen har gått för långt.

Tankefiguren kan till exempel se ut så här: Feminismen leder till extrema krav på jämställdhet vilket gör att kvinnor inte vill föda barn vilket leder till brist på arbetskraft och rop på migration vilket i sin tur leder till kaos och nationens undergång. Den korta versionen blir då: Feminismen är skuld till den okontrollerade invandringen."

"På väg åt fel håll
Matteo Salvini som tills nyligen var Italiens vice premiärminister har lovat att bekämpa genusteori så länge han lever. Ungern avskaffade all undervisning i genusvetenskap förra året. Brasiliens president Jair Bolsonaro proklamerar sig som ”stolt homofob” och vill förbjuda all genusideologi i skolundervisningen. Ett trettiotal polska orter har utropat sig som HBTQ-fria zoner och Uganda planerar att föreslå en lag där homosexualitet straffas med döden."

https://www.gp.se/debatt/antifeminister-är-ett-hot-mot-vår-demokrati-1.20807714
 
Tankefiguren kan till exempel se ut så här: Feminismen leder till extrema krav på jämställdhet vilket gör att kvinnor inte vill föda barn vilket leder till brist på arbetskraft och rop på migration vilket i sin tur leder till kaos och nationens undergång. Den korta versionen blir då: Feminismen är skuld till den okontrollerade invandringen."
Man ser vad man vill se tänker jag när jag läser detta. Samtidigt är det ju väldigt komiskt, eftersom det ju egentligen också stämmer ganska så bra. Kvinnors frihet att välja hur de vill leva, tillsammans med en ekonomisk trygghet för kvinnor där de kan försörja sig själva, har ju gjort att det föds färre barn. Kvinnor väljer bort barn för att de kan helt enkelt. Jag är ju en av dem. Jag har valt bort barn för att jag helt enkelt tycker att jag har annat för mig som jag prioriterar istället. Hade jag varit född år 1878 istället för 1978 hade jag garanterat haft barn, eftersom det inte funnits samma utrymme för mig att välja.

Däremot ska man absolut dra på stora växlar och försöka bekämpa denna nya trenden, för det är farliga tankar. Och ju mer globalisering vi får ju större krav ställer det på oss att fortsätta kämpa, eftersom många har en helt annan syn på mänskligt värde och mänskliga rättigheter. HBTQ-rättigheter och kvinnors, samt barns, rättigheter är någonting vi måste fightas för. Tanken att alla människor är lika mycket värda är jätteviktig att fightas för, eftersom så många fortfarande lever kvar i någon kolonial tanke.
 
Jag blir också väldigt fundersam på mansbilden som underförstås. Män är alltid redo att skaffa hur mycket avkomma som helst oavsett om de kan försörja dem eller inte - den ekonomiska ojämlikheten har vuxit i Europa under de senaste decennierna, men tanken att ansvarskännande män inte heller vill ha barn. Tja en man som inte vill ha barn. Det hör till sagorna som enhörningar.

Och även män kan numera välja att inte skaffa barn - eller snarare människor kan numera minimera risken att skaffa barn trots ett sexliv.
 
Saken är ju också den att vi behöver inte skaffa så mycket ungar, Sverige har väl en av världens lägsta barnadödlighet tack vare sjukvård, hygien och välstånd. Där barnadödligheten är hög och det inte finns någon social trygghet så är det livsviktigt att skaffa många barn så kanske några överlever och kan ta hand om de åldrande föräldrarna. Till skillnad mot dem har vi ju även tillgång till preventivmedel, lagliga aborter, kvinnliga rättigheter och förmågan att försörja oss själva, rent generellt.
 
Senast ändrad:
Jag blir också väldigt fundersam på mansbilden som underförstås. Män är alltid redo att skaffa hur mycket avkomma som helst oavsett om de kan försörja dem eller inte - den ekonomiska ojämlikheten har vuxit i Europa under de senaste decennierna, men tanken att ansvarskännande män inte heller vill ha barn. Tja en man som inte vill ha barn. Det hör till sagorna som enhörningar.

Och även män kan numera välja att inte skaffa barn - eller snarare människor kan numera minimera risken att skaffa barn trots ett sexliv.
Det var ju någon lustig artikel som jag inte kan hitta, där det konstaterades att (var det?) Italienska mäns önskan om antal barn omedelbart minskades om de varit hemma någon månad med ett barn 🤣
Jag hittar den bara inte.
 
Det var ju någon lustig artikel som jag inte kan hitta, där det konstaterades att (var det?) Italienska mäns önskan om antal barn omedelbart minskades om de varit hemma någon månad med ett barn 🤣
Jag hittar den bara inte.

Kan du ha läst i tråden om föräldraledighet? Där finns ett urklipp om en studie i Spanien om just detta, i ett inlägg av @Lager

https://www.bukefalos.se/threads/om...tervju-idag-linnea-claeson.1487003/post-19136

Tillägg: det är inlägg #30, blev inte direktlänk.
 
Kan du ha läst i tråden om föräldraledighet? Där finns ett urklipp om en studie i Spanien om just detta, i ett inlägg av @Lager

https://www.bukefalos.se/threads/om...tervju-idag-linnea-claeson.1487003/post-19136

Tillägg: det är inlägg #30, blev inte direktlänk.
Haha nej det var inte den artikeln, den där artikeln var dessutom betydligt bättre än den jag läste som var svensk (tror jag, eller väldigt översiktlig engelsk). Tror den var från min Facebook.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp