Antiinflammatorisk kost (utbruten från Träning & hälsa del 7)

Jag lyssnade på en intressant podd dag, Foodpharmacy om bla kost och sköldkörtelsjukdomar. Där tog de även upp träning för oss som har dessa sjukdomar, att vi inte ska ägna oss åt träning som ökar på stressen i kroppen. Dvs träna yoga, simning, långsammare promenader och sådant, eftersom mkt med Hypo och Hashimotos som jag har, är kopplat till stress.
Jag kände att jag dog lite, eftersom jogging är min grej och yoga tamefan är det Inte (jag blir lugn av att bli trött, jag blir tvärtom stressad av andningsövningar och fokusbaserade grejer) :rage:
Promenerar gör jag redan 1-3 tim/dag eftersom jag har hund. Blir ju mindre promendtid de dagar jag joggar men i snitt rör jag mig 1-3 tim/dag. Och nu ska hästen sättas igång igen så det knaprar ju också på tid för promenad/jogging även om det är en form av rörelse det med.

Det handlade även om AIP, autoimmun kost. Det känns klokt att göra en sån återstllning av koppen för att sedan återintroducera livsmedel igen. Men för mig som inte äter kött/fisk/fågel innebär det att jag inte kommer kunna äta protein alls? Ägg och nötter ska tydligen inte heller ätas enligt AIP. Suck. Känner mig irriterad idag.

Träningsmässigt har jag gått med hunden 1,5 tim. Ska sedan iväg en sväng på em så det innebär 30 min promenad till. Och sedan tänkte jag göra nåt sorts Sandra Friberg pass här hemma strax när min brunch sjunkit ner....

Apropå Food pharmacy skriver Jacob Gudiol ett intressant inlägg om det (vet inte om du känner till Gudiol sedan innan men det är i högsta grad en trovärdig skribent värd att läsa det mesta som har skrivit)

Länk till Gudiol


(Klistrar in det inlägg jag skrev i träningstråden)
 
Apropå Food pharmacy skriver Jacob Gudiol ett intressant inlägg om det (vet inte om du känner till Gudiol sedan innan men det är i högsta grad en trovärdig skribent värd att läsa det mesta som har skrivit)

Länk till Gudiol


(Klistrar in det inlägg jag skrev i träningstråden)
Underbart! Skönt att läsa faktiskt.

Däremot måste jag erkänna jag äger ena boken med recept, för jag gillar deras mat och receptideer. Bara att kunna köra ihop en soppa, rå i mixer, sedan värma (jag kör i micron) och äta. Underbart lättlagat och de har sina idéer som gett mig inspirationen tillbaka att i vissa fall faktiskt laga mat.
 
Låter som mycket intressant forskning! Jag försöker hålla mig lite uppdaterad så du får gärna skicka resultaten av studien sen om du har tillgång till dem. Jag har diabetes, Crohns, IBS, och tarmcancer i släkten, så jag försöker verkligen äta så bra som möjligt för magen. Därför som jag utesluter de emulgeringsmedel som visat sig inte brytas ner innan de når tjocktarmen. Teorin är att de när de når tjocktarmen då binder de fetter som skyddar tarmluddet och därmed skadar tarmen, men det finns inte direkt forskning, bara en mycket stark korrelation mellan intag av dessa och Crohns och ulcerös kolit. Samtidigt finns det oerhörda mängder emulgeringsmedel i glutenfria produkter, och relativt stor komorbiditet mellan celiaki och Crohns, så jag tar det säkra före det osäkra där :) men det är ju ett forskningsfält som inte är så gammalt, så jag är beredd att tänka om, och är samtidigt försiktig med att allt för snabbt hoppa på nya rön bara för att nån enstaka studie säger att saker är på det ena eller andra sättet.
Hittar inte länken pga byte av dator, hade annars lagt in den. Lät som det var en långstudie och för några (många?) år sedan var det i startgroparna. Sparade den pga jag läste allt när jag började reagera på gluten eftersom jag dessutom har pcos som också ger ökad risk för diabetes. De kunde se att personer med celiaki hade högre % diabetes och teorin var fiber och vissa fibrer. Jag är därför extra noga med just sötma. Ska se om jag hittar något, eller om de la ner.
 
Underbart! Skönt att läsa faktiskt.

Däremot måste jag erkänna jag äger ena boken med recept, för jag gillar deras mat och receptideer. Bara att kunna köra ihop en soppa, rå i mixer, sedan värma (jag kör i micron) och äta. Underbart lättlagat och de har sina idéer som gett mig inspirationen tillbaka att i vissa fall faktiskt laga mat.

J G säger ju inte att maten i sig är dålig (mer än tveksamt med alla smoothies), utan att deras påståenden om matens effekter är överdrivna och utan vetenskaplig grund :)
 
En sak jag tänker är väl att det inte alltid är ett direkt samband mellan till exempel gluten och inflammation, men att undvika gluten leder ofta till en mer fiberrik och nyttig kost, som därför hjälper till att lindra inflammation. Du kan ju skippa gluten hur mycket du vill men om du ersätter det med glutenfritt bröd och glutenfria kakor och glutenfri pizza så lär det inte bli någon skillnad (det kan till och med bli värre - vissa tillsatser som används istället för gluten kan orsaka Crohns och andra autoimmuna problem). Jag tycker nog att ni som inte har celiaki kan njuta av lite vitt bröd och pasta och sånt åt oss som verkligen inte kan, men samtidigt tänka på att äta fiber och generellt nyttigt :)
Detta tror jag är väldigt sant!

Det är lite som när jag har testat intermittent fastande, det kan absolut ha bra effekter kanske med fastan i sig, men jag tror den egentliga största goda effekten det hade på mig var att jag inte åt mackor&sånt som jag annars gärna gör sent på kvällen, i onödan, och fokuserade mer på vad jag åt iom rutinen det skapade.
 
Detta tror jag är väldigt sant!

Det är lite som när jag har testat intermittent fastande, det kan absolut ha bra effekter kanske med fastan i sig, men jag tror den egentliga största goda effekten det hade på mig var att jag inte åt mackor&sånt som jag annars gärna gör sent på kvällen, i onödan, och fokuserade mer på vad jag åt iom rutinen det skapade.

Det gäller ju också det flesta dieter.

Äter du enligt viktväktarna får du äta hur många potatisar du vill. Äter du enligt LCFH får du inte äta en enda potatis. Följer du båda dieterna utan att fuska så går du ner i vikt. Beror det på att hemligheten sitter i potatisarna eller på att den gemensamma nämnaren är att man håller koll på det man äter och undviker godis glass och annat vitt socker?

Ganska hårddraget och generaliserande såklart. Och sen ska man ju såklart inte underskatta faktorn att olika människor har olika lätt att följa olika dieter, beroende på vad de innehåller.
 
J G säger ju inte att maten i sig är dålig (mer än tveksamt med alla smoothies), utan att deras påståenden om matens effekter är överdrivna och utan vetenskaplig grund :)
Ja precis, och det är ju fördelen med skribenter som inte sågar allt utan de delar som förtjänar sågas, och lyfter det som är bra.
 
Det gäller ju också det flesta dieter.

Äter du enligt viktväktarna får du äta hur många potatisar du vill. Äter du enligt LCFH får du inte äta en enda potatis. Följer du båda dieterna utan att fuska så går du ner i vikt. Beror det på att hemligheten sitter i potatisarna eller på att den gemensamma nämnaren är att man håller koll på det man äter och undviker godis glass och annat vitt socker?

Ganska hårddraget och generaliserande såklart. Och sen ska man ju såklart inte underskatta faktorn att olika människor har olika lätt att följa olika dieter, beroende på vad de innehåller.

Jag tror att den största framgångsgrejen med dieter är att det blir ramar att hålla sig till, rent krasst. Sen är jag inte främmande för att olika kosthållning passar olika kroppar olika bra, men det viktigaste är att hålla sig inom nån ram. Jag som har en autoimmun sjukdom hoppas kunna se resultat med just lite mer antiinflammatoriskt tänk. Det är inte viktnedgång som är huvudsyftet, det lyckas jag med ändå om den sjukdomen hålls i schack och jag lyckas ha en normal ämnesomsättning....
 
Senast ändrad:
Jag har hypotyreos, chrons, collagenous colitis, och rheumatoid arthritis och alla ar autoimmune sjukdommar.

Jag har inte kunnat ata brod pa flera ar, men tack vare @athena_arabians har jag startat en (flera🙄) surdegs starters igen. Jag bakar nu surdeg och har ocksa (mycket forsiktigt) atit brod ...och upptackte till min forvaning att det inte alls ar gluten som ar problemet. Jag kan ata surdeg (vilket jag egentligen visste, men inte hade reflercterat over) som ar lattare att "digest", men ju "nyttigare" brodet ar dessto mer problem far jag.

Min GI docktor (magdocktorn alltsa :p) sager bara att jag maste prova sjalv vad jag kan ata och inte sa jag provar. Om jag skoter mig och haller ner socker kan jag ata lite vitt brod, lite mjolkprodukter, lite starkelse, etc ... slar jag ihop allt gar det inte alls. Jag kan inte dricka mjolk till min smorgas, men jag kan ata en deciliter eller tva yogurt nagon gang i bland sa lange jag inte har mussli eller brod till. etc, etc, etc
 
Jag har hypotyreos, chrons, collagenous colitis, och rheumatoid arthritis och alla ar autoimmune sjukdommar.

Jag har inte kunnat ata brod pa flera ar, men tack vare @athena_arabians har jag startat en (flera🙄) surdegs starters igen. Jag bakar nu surdeg och har ocksa (mycket forsiktigt) atit brod ...och upptackte till min forvaning att det inte alls ar gluten som ar problemet. Jag kan ata surdeg (vilket jag egentligen visste, men inte hade reflercterat over) som ar lattare att "digest", men ju "nyttigare" brodet ar dessto mer problem far jag.

Min GI docktor (magdocktorn alltsa :p) sager bara att jag maste prova sjalv vad jag kan ata och inte sa jag provar. Om jag skoter mig och haller ner socker kan jag ata lite vitt brod, lite mjolkprodukter, lite starkelse, etc ... slar jag ihop allt gar det inte alls. Jag kan inte dricka mjolk till min smorgas, men jag kan ata en deciliter eller tva yogurt nagon gang i bland sa lange jag inte har mussli eller brod till. etc, etc, etc
Hur fungerar råg för dig? Läste någonstans att råg som är en gammal sort och finmalet i surdeg skulle kunna passa de med autoimmuna sjukdomar. Ingen källa mer än det var något många (50+ stycken) skrev om i ett forum som svar på liknande just skrev, de testade flera olika mjöl, malning osv och så skrev någon de fått tag i svedjeråg virvelmalet och gjort surdegsbröd som fungerade. Sedan testade fler och fler och många av dem fungerade det för.
 
Hur fungerar råg för dig? Läste någonstans att råg som är en gammal sort och finmalet i surdeg skulle kunna passa de med autoimmuna sjukdomar. Ingen källa mer än det var något många (50+ stycken) skrev om i ett forum som svar på liknande just skrev, de testade flera olika mjöl, malning osv och så skrev någon de fått tag i svedjeråg virvelmalet och gjort surdegsbröd som fungerade. Sedan testade fler och fler och många av dem fungerade det för.

Inte alls. Ju grovre mjolet ar desto samre fungerar det. Desto vitare och "menlosare" brodet ar desto mer troligt att det fungerar. Jag kan ha blabar, eller notter i ordentliga bitar ... men inte sma "fron" eller grovt malet mjol. Inte flax, hemp, etc.
 
Jag har ingen konstaterad sjukdom, men några prover visar på något i det autoimmuna. Oklart vad.
Var tydligen inte tillräckligt illa för vidare utredning, eller så ansåg de att det var sekundärt just då.

Har ingen konstaterad matintolerans men är allergisk mot mycket som cirkulerar i luften. Näsan rinner från feb-nov.

Tog ett blodprov och kollade vad som jag reagerar mot i matväg.
Gluten, ärtor, majs och äggvita låg i topp. + massor av annat jag blev förvånad över.
Första året var jag strikt, nu kan jag slarva ibland utan att jag märker något.
Väntar ivrigt på Fettisdagen! :D

Slarvar jag för mycket går jag upp ett par tre kg i vikt väldigt fort. Sköter jag mig, är de borta på någon vecka.
Har nästan aldrig huvudvärk och värken i kroppen är borta.
Partnern gick ned 13 kg och hamnade på sin ungdomsvikt igen. Har artros i familjen och hade ont i knän, handleder och armbågar. Använde ofta skydd. Nu vet jag inte ens var de är.
Så visst kan man styra mycket med kosten. Men jag hade aldrig klarat mig utan hjälp.
Provet var svindyrt, men jag har sparat in det på värktabletter och voltaren med råge!
 
Inte alls. Ju grovre mjolet ar desto samre fungerar det. Desto vitare och "menlosare" brodet ar desto mer troligt att det fungerar. Jag kan ha blabar, eller notter i ordentliga bitar ... men inte sma "fron" eller grovt malet mjol. Inte flax, hemp, etc.
Det var därför jag funderade på om malningen kunde hjälpt, och då surdeg. Virvelmalet havre har jag fått tag i en gång, och ätit surdeg på då, jag är glutenintolerant, och det var mycket finare malt än finmalt havremjöl.
 
Lite uppdatering...

Åt inte mjölk, socker eller gluten på drygt 3 månader. Socker och gluten har jag varit sparsam med i flera år och märker positiv skillnad. Mjölk har jag dock alltid ätit fram tills nu då i årsskiftet när jag slutade. Har då knegat på och lagt om min kost i den mån jag kan och orkar, dvs börjar laga mer mat från grunden. Mindre processad mat som tex quorn, slutat eller dragit ner rejält på soja (pga sköldkörteln), gör egna biffar och grytor och bytt ut fil/yoghurt mot havre- eller kokobsaserade alternativ. Jag vet att ersättningsprodukter inte förespråkas pga alla tillsatser de har, vilket säkert är sant, men jag ska orka leva också...

Men ja, ärligt talat märker jag noll och ingen skillnad sen jag uteslöt mjölk :( Förutom att min kostmässiga mentala livskvalitet är lägre (älskar goda ostar med vin, mjölk i kaffe osv). Så jag gjorde big no-no i alla antiinflammatoriska kretsar och återinförde mjölk, dock i väldigt sparsam mängd här under sista veckan. Alltså i omfattningen mjölk i kaffet/te. Märker noll och absolut ingen försämring. Använder laktosfritt för det kanske är snällare mot magen.

Jag tror den största vinsten jag gjort i detta projekt är att läsa på mer om vilka livsmedel som innehåller vilka näringsämnen, samt laga mat från grunden. Jag tänkte vara så fräck att jag slutar med mina dyra tillskott och bara fortsätter äta kelpasan (algtablett med jod) samt d-vitamin (som alla behöver i norden tydligen). Resten skippar jag och ser om jag märker nån skillnad. Troligtvis inte.
 
Jag har ingen konstaterad sjukdom, men några prover visar på något i det autoimmuna. Oklart vad.
Var tydligen inte tillräckligt illa för vidare utredning, eller så ansåg de att det var sekundärt just då.

Har ingen konstaterad matintolerans men är allergisk mot mycket som cirkulerar i luften. Näsan rinner från feb-nov.

Tog ett blodprov och kollade vad som jag reagerar mot i matväg.
Gluten, ärtor, majs och äggvita låg i topp. + massor av annat jag blev förvånad över.
Första året var jag strikt, nu kan jag slarva ibland utan att jag märker något.
Väntar ivrigt på Fettisdagen! :D

Slarvar jag för mycket går jag upp ett par tre kg i vikt väldigt fort. Sköter jag mig, är de borta på någon vecka.
Har nästan aldrig huvudvärk och värken i kroppen är borta.
Partnern gick ned 13 kg och hamnade på sin ungdomsvikt igen. Har artros i familjen och hade ont i knän, handleder och armbågar. Använde ofta skydd. Nu vet jag inte ens var de är.
Så visst kan man styra mycket med kosten. Men jag hade aldrig klarat mig utan hjälp.
Provet var svindyrt, men jag har sparat in det på värktabletter och voltaren med råge!
Vad var det för prov du tog som var svindyrt?
 
Vad var det för prov du tog som var svindyrt?

Tog ett blodprov på ett ställe i Skåne.
Skickades sedan till Cambridge Nutritional Sciences (CNS) i England.
Vill betona att jag inte har problem med matallergi.

Jag tog det stora testet för 3500, men det mindre testet ger en minst lika bra bild.
De saker som var med på mitt stora test, som inte är med på det mindre, är saker som gemene man äter ytterst sällan.
Nu fuskar jag ganska vilt om jag är borta, eller ute på något. I nuläget, blir det aldrig, men före covid då!
Eller om jag är riktigt sugen på något, så äter jag det utan problem. Men i vardagen följer jag listan.

Googlade och hittade den här länken som kanske är tydligare än mitt inlägg. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp