Antiinflammatorisk snabbmat

Magiana

Trådstartare
Jag har inte så mycket tid och lust för storkok och matlådor så till lunch på jobbet äter jag oftast tortellini med en färdig kelda-sås. Eller ja, jag gör storkok ibland med det räcker inte till lunch och middag genom hela veckan. (Ett storkok för mig är mellan 4-6 portioner. Mer får inte plats i kastruller och grytor.) När jag inte gör storkok utan bara ser till att bli utfodrad (hemma) så blir det vanligen rotsaker i ugn (kan alltså göra annat under tiden, t.ex. mocka i stallet) eller så blir det makaroner och vegetariska biffar. Inget av detta är någon hit att ha till matlåda dagen efter.

Nu tror jag inte att tortellini är så bra mat att äta varje dag, eller nästan varje dag och skulle behöva hitta alternativ. Jag har bara så dålig fantasi att jag inte vet vad jag ska hitta på. Maten ska inte ta mer än 10 minuter att tillaga och då menar jag från början till slut, inte att man först skär grönsaker i 10 minuter och sedan tillagar dessa i 10 minuter. På jobbet finns det bara tillgång till en spisplatta. Ja, micro finns ju också om jag springer till det allmänna utrymmet i huset.

Så kära Buke vad ska jag hitta på för mat som är snabblagad, vegetarisk, nyttig och antiinflammatorisk? Hjälp mig tänka.
 
Jag vet inte om jag är väldigt trött och läser fel någonstans, men är fundersam på vad som här menas med antiinflammatorisk mat..?

Jag har faktiskt inte full koll på all mat som eldar på inflammationer i kroppen, men socker och vitt mjöl hör ju dit i alla fall. Och jag borde skärpa till mig och inte stoppa i mig sådant då jag misstänker att det är sådana födoämnen som gör att mina fingerleder känns en gnutta stela och ömma.
 
Ja, vill du äta antiinflammatorisk är ju inte pasta en direkt höjdare ;)

Grönsaksblandningar finns ju numera i en uppsjö olika former (älskar Findus Cook Vegetables)
Värma och servera med halloumi/Qourn/veggobiffar och någon god sås

Se upp för solros, majs och rapsolja om du vill äta antiinflamatorisk
Välj oliv, kokos och avokadoolja istället
 
Broccoli och spenat är ju grymma grejer. Koka broccoli tar 5 minuter alt kan man köra den i micron. Häll över bönor, fetaost och lite dressing och så är det klart.
Spenatsoppa: fryst spenat, mjölk i nån vegetarisk form, en buljongtärning och lite mjöl till redningen.
 
Jag har en bok om detta hemma då jag pga min fibro också är intresserad av detta. Men generellt sätt tror jag på att dra ner på kolhydrater och socker. Vissa menar att mjölkprodukter, rött kött, alkohol och vissa andra sädesprodukter också påverkar.
har för mig att boken rekommenderar fisk, fågel och ägg men nu äter ju du vegetariskt.
Har för mig att vissa ämnen anses vara bra också såsom ingefära, magnesium etc.

Själv tycker jag att rotgrönsaker i ugn funkar bra att värma. Även wokade grönsaker tycker jag är bra. ¨
När det gäller det anti-inflammatoriska tror jag det bästa är att minska på pastan och vitt bröd.
Men det finns ju mängder med saker man kan göra med grönsaker. Matiga sallader med bönor, spenat, broccoli. Grönsaksröror. Soppor, Grytor.
Om du får brist på energi när du tar bort pasta/ bröd så kan du ju lägga till såser/ dressingar.
Detta bygger ju då på att du vill göra tex storkok och ta med och värma i micron. Vill du laga på jobbet tror jag mer på att tex göra grönsakssopppor och det blir kanske enahanda i längden om man bara kan göra såna som tar några minuter.
 
Tack för alla svar! :)

För att förtydliga lite så är jag inte vegan och tänker inte bli det heller. Därför äter jag feta, andra mjölkprodukter och ägg. Jag är faktiskt inte ens vegetarian men äter gärna vegetariskt så gott det går och håller ner på mängden kött. Rött kött äter jag inte alls. Så det är anledningen till att jag gärna ville ha vegetariska förslag.

Jag har tidigare inte funderat så mycket över att äta antiinflammatoriskt, men då jag under hösten fått mer regelbundna (reumatiska?) känningar i fingrarna så måste jag nog tänka till lite. Förr hade jag bara känningar ibland.

Jag inser ju att tortellini med vitt mjöl är skit och egentligen har jag inte ätit vitt mjöl på åratal, utan alltid valt fullkorn. Nu blev det tyvärr en lösning på problemet att jag behöver utfodras regelbundet för att fungera.

Vad gäller fett i maten använder jag i dagsläget olivolja, kokosolja och smör. Produkter som jag aktivt väljer bort är margarin och quorn, då ingen av dessa produkter är riktig mat (= de tillverkas i fabriker och kan inte tillverkas själv på något sätt).

Sen får jag väl säga att jag är skitdålig på såser och dressingar. En riktig nolla rent ut sagt. Jag har ingen aning om vad som passar till vad. Det enda jag kan är väl Vitlöksdressing, Rhode Island och vinegrette. Jag skulle nog behöva lite guidning om såser och dressingar, för jag är säker på att det finns fler sorter. HP-sås kommer jag ihåg från min barndom. Vad har man den till?

Jag äter bönor och har i perioder försökt äta mer av det, men av någon anledning lyckas jag aldrig tycka att det är en kulinarisk upplevelse att äta bönor. Så jag har bönor kvar i frysen sedan länge som väntar på att ätas upp. Vissa bönsorter klarar jag inte alls, så som t.ex. stora bondbönor.

@stjarnhimmel En anledning till att jag inte tar med rotgrönsaker som jag haft i ugn till jobbet är att min ugn är jätteliten och det får bara plats en portion, så det blir aldrig några rester.

Så det verkar som om det bästa är att koka grönsaker, lägga till någon ost eller bönor och sen lägga till en dressing. Det är lite synd att vi inte har någon frys på jobbet där jag kan ha grönsakerna. Frysen hemma sväljer inte så många påsar heller. Jag tycker jag bunkrar regelbundet med olika frysta grönsaker, främst broccoli som jag gillar, men det tar slut så fort. Färska grönsaker är ju en variant men jag slipper gärna merjobbet med att skära upp dessa.
 
Kall currysås: Majonäs, gräddfil, curry, finhackat äpple, salt&peppar (supergott till tonfisk)
Kall Snabb-bea: äggula, vitvinsvinäger, dijonsenap, torkad dragon, mild olivolja. Mixas med stavmixer i en smal kanna eller större mugg.
Eller bara mosa fetaost (där dök den upp igen) med Crème Fraiche och örtkryddor :d
 
Kall currysås: Majonäs, gräddfil, curry, finhackat äpple, salt&peppar (supergott till tonfisk)
Kall Snabb-bea: äggula, vitvinsvinäger, dijonsenap, torkad dragon, mild olivolja. Mixas med stavmixer i en smal kanna eller större mugg.
Eller bara mosa fetaost (där dök den upp igen) med Crème Fraiche och örtkryddor :d

Tack för den sås-guiden. Den ska jag kopiera över i min receptsamling när jag kommer hem.
 
Soppa på rotsaker? Jättegott att äta och det sköter sig själv lika bra som rostade rotsaker i ugn :p

Jag har försökt mig på grönsakssoppa en gång, men är tveksam till att göra om det. Dessutom har jag för vana att alltid koka över saker som ska stå och koka på spisen, så det måste passas och då kan jag inte springa till stallet och mocka.
 
Man också göra många såser med grekisk/turkisk yoghurt som bas (smalare än CF).
Blanda med t ex sweet chili-sås, eller mosa i fetaost eller ädelost. Pesto är också gott att blanda i.
 
Jag har försökt mig på grönsakssoppa en gång, men är tveksam till att göra om det. Dessutom har jag för vana att alltid koka över saker som ska stå och koka på spisen, så det måste passas och då kan jag inte springa till stallet och mocka.

Sänk värmen på spisen så går det bättre :p

Den ska inte koka, den ska småputtra.

Jag brukar koka med kyckling, rotsaker, lök och en buljongtärning. Det går inte att misslyckas med?
 
Vegetarisk sopp-variant: Hackad lök, valfria rotsaker, krossade tomater och grönsaksbuljong. Puttra en kvart (om det ska gå fortare gör du mindre bitar) och blanda sen i valfria linser eller bönor. Snabbt, nyttigt, billigt och gott! Krydda gärna ordentligt och ha i vitlök och kanske lite chili. :d
 
Sänk värmen på spisen så går det bättre :p

Den ska inte koka, den ska småputtra.

Jag brukar koka med kyckling, rotsaker, lök och en buljongtärning. Det går inte att misslyckas med?

Jag sänker värmen men tydligen inte tillräckligt fort eller tillräckligt mycket. För mig verkar det inte finnas något läge mellan "inte koka alls" och "kokar jättemycket".

Tyvärr är jag lite anti mot buljong. Det är för salt och för vattnigt. Jag kan ha buljongpulver i mat som smaktillsats men annars tycker jag inte det är så eftertraktat som saltig vätska.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 199
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp