Bukefalos 28 år!

Antivirus - gratis/Norton?

C

coookie

Mitt Norton antivirus går ut om 15 dagar, så måste förnya det eller byta ut det.
Fungerar gratis "antivirusskydd" lika bra? Och vilket ska jag välja i så fall?
Har ingen lust att betala 700-800kr på Norton igen, om det finns något likvärdigt vill säga :p

Vad har ni för skydd?
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Norton..brrr... jag har inga goda erfarenheter av Norton alls faktiskt. Jag vet att många använder dem så förmodligen är de väl bra men mitt förtroende har de tappat totalt för länge sen.

Det finns många bra gratisprogram som är minst lika bra som Norton.

Jag kör Avast, gratis och bra. Jag har aldrig haft problem med det iaf. Lätt att använda också.

Har även Nod32 på några datorer, den är dock inte gratis men jag tycker den är väldigt bra.
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Microsoft Security Essentials - gratis men finns inte i svensk version än. Funkar bra.
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Jag har heller inga goda erfarenheter av Norton. Tycker det gör datorn fruktansvärt seg och man får ju aldrig bort det från datorn när man väl installerat det, gömmer sig alltid småfiler överallt -.-
Själv så kör jag AVG och jag tycker att det fungerar bra (dock kan datorn bli lite seg ibland när den skannar och därför har jag schemalagt den nattetid).
Som Lily_Sthlm skriver så finns det ju Nod32, och även om det inte är gratis så tillhör det ett av de bättre antivirusprogrammen då det inte tar något på datorns prestanda. Så Nod32 är väl vad jag kan rekomendera.
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Jag har Avast och Superanti Spyware, jag är nöjd med de två gratisprogrammen. :)
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

ok =)
Vet inte hur det fungerar eller något egentligen med antivirus (A) Men finns allt, som brandvägg mm. i tex. Avant och AVG eller är det något jag behöver aktivera eller komplettera med?
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

ok =)
Vet inte hur det fungerar eller något egentligen med antivirus (A) Men finns allt, som brandvägg mm. i tex. Avant och AVG eller är det något jag behöver aktivera eller komplettera med?

Hejsan!

Rekommenderar att du kompletterar med en brandvägg, som du kan hämta gratis på webben, ZoneAlarm. Gratis uppdateringar med den enkla versionen, och komplettera med Avast eller AVG Free. Avast och AVG Free är rena antivirusprogram! Hoppas att detta hjälper dig lite?

Lycka till!

MvH
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

jag kör NOD32 på min stora och avast på den lilla, har inget att klaga på alls.
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Det funkar mycket bra med Windows egen brandvägg så varför rekommendera att hämta hem något som i de allra flesta fall inte behövs :confused:
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Windows inbyggda gnäller väl bara på inkommande anslutningar? Bättre att ha nåt som även gnäller på utgående anslutningar.
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Det funkar mycket bra med Windows egen brandvägg så varför rekommendera att hämta hem något som i de allra flesta fall inte behövs :confused:

Håller med Sharpless! Har dessutom erfarenheten av Windows brandvägg, att den inte är lika bra som t ex ZoneAlarm som dessutom är lättare att välja alternativ själv i! Brandväggen är till bl a för att stoppa folk från att försöka att komma in i din dator! ZoneAlarm meddelar alltid när ett program vill gå ut på nätet och man kan godkänna detta själv, eller ge avslag!

Så med andra ord: Brandvägg är att rekommendera!!!
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Om man har grundläggande datorkunskap så är det OK att installera extra brandvägg.

MEN vad ni glömmer är:
Att många inte ens har grundläggande kunskap och jag personligen tror inte att TS har det (då hade denna inte startat tråden öht utan kollat i någon av alla de redan existerande om antivirusprogram :angel:).

Har man inte grundläggande kunskaper så fixar man inte inställningarna och så blir det totalkaos efter ett tag. Jag har fått ett antal samtal från bekantskapskretsen där man ber om hjälp när man inte kommer ut på nätet t.ex. Då brukar det visa sig att de haft problem tidigare och vänt sig till någon vän som har "datorkunniga" barn. Dessa har då lagt in program som vida överstiger kunskaperna hos den som ska använda dessa. Det har t.o.m. hänt att "ungarna" lagt in lösenord som inte förmedlats till användaren och som sedan inte koms ihåg.

Jag vet inte hur många datorer jag fått formatera/installera om genom åren och jag har lärt mig att det är användarens grundkunskaper som ställer kraven på programmen, inte tvärt om.
 
Senast ändrad:
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Brandväggen ZoneAlarm, är bland det absolut enklaste brandväggsprogrammet som finns som gratisprogram, och det innefattar INGA lösenord för programmet! Det frågar dessutom om program si och program så har rätt att komma ut på nätet och du anger "bara" ja eller nej.

Det finns dessutom en mer avancerad version med mer finesser för de mer avancerade på datorer, men då börjar det att kosta pengar att använda!

För den som installerar ZoneAlarm, vill jag bara påpeka att man får inte glömma att stänga av Windows brandvägg. Detta gör man enklast via kontrollpanelen och sedan till Säkerhetscentret (finns på XP, och Vista).

Glöm inte att komplettera med ett bra antivirusprogram bara! :)
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Jo, jag vet precis hur ZoneAlarm funkar och jag har heller inte påstått att det innehåller lösenord.

Men programmet (iaf gratisversionen) är på engelska och om du läser lite här på forumet så ser du hur dåliga kunskaperna i engelska är. Konstigt nog med tanke på att så många av användarna här är yngre. De kunskaperna kan jämföras med deras datorkuskaper. Mao ruskigt dåliga.

Det jag försöker förklara för dig (och alla andra förståsigpåare (läs killar med datorkunskaper)) är att har man inte grundläggande kunskaper så funkar inte heller ett så enkelt program som ZoneAlarm. Godkänner man fel saker så är det inte helt lätt att fixa till.

Jag kollade i din profil och såg att du är relativt ny inom ridsporten. Jämför att du idag skulle sätta dig på en högt utbildad dressyrhäst och rida ett Grand Prixprogram utan minsta lilla vägledning.

Senast jag fick blåsa en burk hade en sådan förståsigpåare installerat en crackad version av ett av de större antivirusprogrammen som finns i både betal- o gratisversion. Naturligtvis hade gossebarnet lagt in ett användarnamn och lösen. Men han vidarebeodrade inte detta och helt plötsligt, ett par månader senare, vid en uppdatering frågan om lösen. Ringde gossebarnet som inte ens kom ihåg att han installerat det programmet :s. Programmet gick inte heller att avinstallera, inte ens gossebarnet ifråga lyckades göra det.
 
Sv: Antivirus - gratis/Norton?

Nja, mina datorkunskaper är nog inte de allra bästa när de kommer till antivirus å "hämta hem saker" :angel:... Så vill inte ha massa krångliga saker, blir ändå bara "klickklick"

Men det räcker att ha typ avg och windows brandvägg, hörde att lillbrorsan ha de, å de fungerar ? ;)
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 374
Senast: JennyLz
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 457
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 553
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp