Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Vi har burar på träning och tävling och ibland ställer jag upp dem hemma också då särskilt masen gärna kurar in sig i en bur för vila. Vi har dessutom grindar för att jag inte vill lämna alla hundarna ihop om man ska vara borta ett tag då skaderisken känns onödigt stor både pga för livad lek som gruff.
Två av hundarna tycker det jätteskönt att lägga sig i bur när man är iväg och den tredje spenderar oftast tävlingsdagarna garna till större delen i knät då hon blir hispig i bur. Jag har små hundar men väl tilltagna burar för jag vill att de ska kunna ha gott om plats. Känner inget större behov av bur inomhus men med valpen så blev det problematiskt att ha en hage då min vuxna corgi envisades med att hoppa in i hagen på natten och skaderisken blev hög om hon hade landat på valpen, nu kunde jag lösa det med att hon fick vara inne hos dottern istället på natten men annars vet jag inte vad vi hade gjort. Då är corgis inte direkt några höjdhoppare men hon klipper 70 cm utan problem tydligen om hon är motiverad...
Jag tycker att regeln om bur inomhus är bra och sen tror jag inte hunden direkt lider om man skulle bura den i några minuter medans man går på toa så länge buren inte är för liten. Att regeln är så tydlig är väl för att det inte ska bli några gråzoner sen kan jag ju tycka att dispens borde man få automatiskt om veterinär anser det nödvändigt med bur för läkning efter operation eller skada.
Man får dispens automatiskt för burvila ordinerat av veterinär. Du behöver inte ansöka om tillstånd längre.
 
Diskussionen känns rätt absurd. Det är olagligt att ha hund i bur i hemmet. Jag har som mest haft FEM bordercollievalpar samtidigt i min bostad på typ 70m2, och har aldrig använt bur.

Bur i bilen är ju å andra sidan önskvärt- av regelskäl. Man får inte köra med osäkrad last! Att jämföra de två är ju löjligt.

Jag hade paragraf 16-kontroll för två år sedan och fick väl godkänt med mina då tio bcs varav fem var 6 månader gamla. Däremot rekommenderade de att jag satte in burar i bilen så att skåpet delades i två sektioner istället för att köra hundarna lösa. Av trafiksäkerhetsskäl lika mycket som gör hundarnas skull.
Så länge som du inte flyttar så har du fortfarande paragraf 16 tillstånd ;)
 
Tycker att det är lustigt hur olika länder kan ha så olika syn på burförvaring.
I USA anses det vara krav att lära valpen att vara i bur och där ska den sedan vara så länge man inte har uppsyn över den. Detta kan då gälla 10 timmar eller mer per dag om man har ett jobb. Vissa med brukshundar rekommenderar 20 + timmar per dag för att hunden ska vara mer på hugget vid träning.
Ni som vill veta mer om detta kan Googla på "crate training".
Själv har jag en bur hemma som min hund använder som säng samt en i bilen.
 
Tycker att det är lustigt hur olika länder kan ha så olika syn på burförvaring.
I USA anses det vara krav att lära valpen att vara i bur och där ska den sedan vara så länge man inte har uppsyn över den. Detta kan då gälla 10 timmar eller mer per dag om man har ett jobb. Vissa med brukshundar rekommenderar 20 + timmar per dag för att hunden ska vara mer på hugget vid träning.
Ni som vill veta mer om detta kan Googla på "crate training".
Själv har jag en bur hemma som min hund använder som säng samt en i bilen.

USA är ju överlag inget föregångsland vad gäller djurskydd och djurträning.
 
USA är ju överlag inget föregångsland vad gäller djurskydd och djurträning.

Nej, verkligen inte. Jag var med i flera amerikanska hundgrupper på facebook tidigare men jag blev så beklämd av vad som postades och vad man hade för syn på djur. Även i grupper som utgjorde sig för att var R+ så kunde det läggas upp filmer på livrädda hundar som blev utskällda med hyttande fingrar eftersom de "skulle lära sig en läxa" när de just exempelvis förstört allt innanmäte i en bur på grund av panik. Bristen på förståelse för simpel djurpsykologi och inlärning var så fruktansvärd utbredd.
 
Tycker att det är lustigt hur olika länder kan ha så olika syn på burförvaring.
I USA anses det vara krav att lära valpen att vara i bur och där ska den sedan vara så länge man inte har uppsyn över den. Detta kan då gälla 10 timmar eller mer per dag om man har ett jobb. Vissa med brukshundar rekommenderar 20 + timmar per dag för att hunden ska vara mer på hugget vid träning.
Ni som vill veta mer om detta kan Googla på "crate training".
Själv har jag en bur hemma som min hund använder som säng samt en i bilen.

Hemskt och jag är glad för att vi har en djurskyddslagstiftning som förbjuder det.
Att ha en hund i bur i 20 timmar? Vansinne, stackars djur.
Det är också hemskt att det är tillåtet att lämna dom ensamma så länge. Absolut inget att ta upp som något positivt.
 
Nej, verkligen inte. Jag var med i flera amerikanska hundgrupper på facebook tidigare men jag blev så beklämd av vad som postades och vad man hade för syn på djur. Även i grupper som utgjorde sig för att var R+ så kunde det läggas upp filmer på livrädda hundar som blev utskällda med hyttande fingrar eftersom de "skulle lära sig en läxa" när de just exempelvis förstört allt innanmäte i en bur på grund av panik. Bristen på förståelse för simpel djurpsykologi och inlärning var så fruktansvärd utbredd.

Lite på det viset är det i de internationella shibagrupper jag är med i också. Om någon frågar om råd (särskilt angående valpar) syns det ganska omedelbums vilka användare som är från USA. Råd ett: KASTRERA NU! Och råd två: Bur. Spelar i princip ingen roll vad problemet är.
 
Lite på det viset är det i de internationella shibagrupper jag är med i också. Om någon frågar om råd (särskilt angående valpar) syns det ganska omedelbums vilka användare som är från USA. Råd ett: KASTRERA NU! Och råd två: Bur. Spelar i princip ingen roll vad problemet är.
Det är verkligen rent bedrövligt. Jag hoppas på något sätt att folk, kanske med hjälp av sociala medier eller så, kan få upp ögonen för att det går att göra på andra sätt och att andra sätt faktiskt är bättre.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 793
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 548
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp