Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Varför skulle det vara dåligt att hunden får ta det lugnt i en bur en stund?

Fördelen är att hunden tex slipper skada sig. Men den kanske inte är så viktig?

Jag kan inte se det är dåligt för hunden så länge det inte är ett straff. Men det är ändå inte tillåtet. Oavsett vad man tycker om det.
 
@Alexandra_W

Fördelarna med en hund som är burtränad är ju just att den ska ha lärt sig att bur = vila. Det blir ingen konflikt med människan.

Har man aldrig haft intensiva valpar som är högt och lågt, extremt påhittiga och klättrar över kompostgaller så kanske man inte förstår. Vad vet jag.

Lagen kom knappast till för att folk stängde in sina valpar/unghundar några minuter då och då.

Om man ska vara sådan så får ju hunden inte sitta bunden inne heller. Att tex binda kopplet i stolen man sitter i på middagar eller restauranger är absolut inte okej. Att hålla i det däremot, är okej en stund. Vad nu än det gör för skillnad för hunden.

Jag kan förstå varför lagarna finns. Men livet med hund är ofta lite mer gråzon än så.

Nej de får inte sitta bundna inne heller. Inte ens en minut. Och en groggy katt får inte vara instängd I bur tills den vaknat. Osv.

Reglerna är stenhårda och tydliga. Och i stort obegripliga då man på annan plats kan få ha samma djur i samma bur utan problem.

Men ser man till lag får man inte ens burträna sitt djur hemma. Inte om det innefattar stängd dörr.

Exakt varför det är så extremt strikt och fyrkantigt vet jag inte men jag gissar det är för det är svårt att kontrollera efterlevnad. Men det är det ju I bil med t ex.
 
Man får inte ha hund (eller katt) I bur med stängd dörr ens fem minuter hemma. Det är inget tyckande utan det är lag.

Man får inte ha den i stängd bur på hotellrum etc.

Man får ha hund i bur enligt vissa regler i samband med resa, vila under resa och I samband med prov och utställningar.

Ja det kan både kännas, tyckas och vara ologiskt att man varje dag får stänga in hunden i bur I bilen 2 h per dag men inte ens 2 min per dag hemma. Men hur man än vrider på det är det så reglerna ser ut.

Att uppmuntra folk att bryta dem eller propagera för att bryta dem anser jag vara som minst olämpligt. Vad folk sen gör med sina hundar hemma lägger jag mig inte jättemycket i.

Mja alltså. Hade folk faktiskt följt det där hade läger knappt funnits. Där hundarna ofta sover i bilarna eller kanske bur på rum.
 
Nä. 8 h per dygn. Alltså vid jakt. Och de måste rastas var tredje timme då.

Och ja det finns en hel del dubbelmoral i reglerna. Men de är ändå tydliga. Bur hemma är inte okej ens en minut om dörren är stängd. Och de är så hårda att dispens kräver helt otroligt exceptionella situationer.
Dessutom får dom sova i bilen när man är på kurs/träning inför tävling samt under desa arrangemang om man har full koll på bilen under natten.
 
Mja alltså. Hade folk faktiskt följt det där hade läger knappt funnits. Där hundarna ofta sover i bilarna eller kanske bur på rum.

Jag gissar att burreglerna är det som det bryts absolut mest emot, ja. Men att hemma göra något som inte är tillåtet och att rekommendera eller uppmuntra andra att göra det ser jag som två skilda saker.

Notera att jag redan i första inlägget skrev att jag INTE delar den strikta bedömningen. Men jag accepterar att man valt ha lagen så. Vad jag gör med mina djur hemma är min ensak, men jag skulle inte uppmuntra andra att bryta lagen. Och heller inte ens fundera på att anmäla någon som har sin hund eller katt i bur en timme av praktiska skäl eller hälsoskäl.
 
Nej de får inte sitta bundna inne heller. Inte ens en minut. Och en groggy katt får inte vara instängd I bur tills den vaknat. Osv.

Reglerna är stenhårda och tydliga. Och i stort obegripliga då man på annan plats kan få ha samma djur i samma bur utan problem.

Men ser man till lag får man inte ens burträna sitt djur hemma. Inte om det innefattar stängd dörr.

Exakt varför det är så extremt strikt och fyrkantigt vet jag inte men jag gissar det är för det är svårt att kontrollera efterlevnad. Men det är det ju I bil med t ex.

När det gäller djurets hälsa och mående bryter nog de flesta hellre mot lagen än att strikt följa det. Man får liksom inte gå mot röd gubbe heller. Men hur många väntar på grönt om det inte finns några bilar? Eller kör för fort när de kör om. Man kan ju hålla hastigheten, trots att det kanske sker en olycka pga det. Ibland måste man liksom tänka lite själv också.
 
Det klassas förmodligen som träning inför tävling o är därför helt OK.

Nä. De har lyckats få bort det med. Ang bur alltså. Kom upp vid ett draghunds-SM

"Att burförvara hundar på hotellrum, tillfälliga boenden etc. räknas inte in i undantagen."

Men ha dem i bilen utan bur under natten vid tävling är okej om det inte blir för varmt eller kallt..

Super logiskt.. Eller nåt.

https://www.lansstyrelsen.se/kalmar...-10-26-information-gallande-hundar-i-bur.html
 
När det gäller djurets hälsa och mående bryter nog de flesta hellre mot lagen än att strikt följa det. Man får liksom inte gå mot röd gubbe heller. Men hur många väntar på grönt om det inte finns några bilar? Eller kör för fort när de kör om. Man kan ju hålla hastigheten, trots att det kanske sker en olycka pga det. Ibland måste man liksom tänka lite själv också.

Jag vet inte riktigt hur jag kan vara tydligare än att det är REKOMMENDERA eller propagera för det jag ser som problemet?

Jag bryr mig noll om folk går mot röd gubbe när det inte kommer trafik. Eller överskrider hastighetsbegränsningen vid en säker omkörning.
Men folk som uppmuntrar andra eller propagerar för det bryr jag mig om.

Gör det jättegärna. Men uppmuntra inte andra. Berätta gärna för andra att man faktiskt går mot röd gubbe fast man vet man inte får, men propagera inte att andra ska gå mot röd gubbe.
 
Nä. De har lyckats få bort det med. Ang bur alltså. Kom upp vid ett draghunds-SM

"Att burförvara hundar på hotellrum, tillfälliga boenden etc. räknas inte in i undantagen."

Men ha dem i bilen utan bur under natten vid tävling är okej om det inte blir för varmt eller kallt..

Super logiskt.. Eller nåt.

https://www.lansstyrelsen.se/kalmar...-10-26-information-gallande-hundar-i-bur.html
Har alltid haft mina lösa i bilen vid övernattningar, stor bil, en Honda CRV.
 
Jag vet inte riktigt hur jag kan vara tydligare än att det är REKOMMENDERA eller propagera för det jag ser som problemet?

Jag bryr mig noll om folk går mot röd gubbe när det inte kommer trafik. Eller överskrider hastighetsbegränsningen vid en säker omkörning.
Men folk som uppmuntrar andra eller propagerar för det bryr jag mig om.

Gör det jättegärna. Men uppmuntra inte andra. Berätta gärna för andra att man faktiskt går mot röd gubbe fast man vet man inte får, men propagera inte att andra ska gå mot röd gubbe.

Det var lite halvt knapplån där. Jag tror TS vet att det är olagligt nu :D
 
Blir uppriktigt nyfiken på hur? Hur har du dammsugit? Duschat? Hur gör du när de vuxna hundarna vill vara ifred och inte får det?

Eller har du haft valpar som det gått att göra allt det utan större problem?
Tja jag har haft flera valpar o alltid kunnat göra allt det du listat utan problem. Bur skaffade jag när det ff var tillåtet o bodde i en etta med hane + tik, båda okastrerade.
 
Blir uppriktigt nyfiken på hur? Hur har du dammsugit? Duschat? Hur gör du när de vuxna hundarna vill vara ifred och inte får det?

Eller har du haft valpar som det gått att göra allt det utan större problem?
Det var inte en personlig attack. Jag vet inte, jag har inte gjort något speciellt. Har jag behövt en stund för mig själv, så har jag passat på då valpen är välrastad, mätt och nöjd eller då den sover. Fullt med leksaker och tuggben på golvet. Kanske lite godisar att söka efter. Äldre hundar säger ifrån själva om gränsen är nådd, det brukar dock inte hända så ofta. En välfungerande flock och kloka äldre hundar hjälper förstås.
 
Jag har faktiskt inte heller behövt stänga in valp för att dammsuga osv.

De tillfällen jag kommer på där det hemma funnits ett behov av något slag av bur eller hage eller liknande har varit vid skada där jag velat hindra en hund från att I obevakat ögonblick tex hoppa upp i soffa/säng samt vid introduktion av nya katt. Samt en mycket separationsångestdrabbad omplacering som mådde bättre ensam om ytan var väldigt begränsad.

Föröskt fundera på alla hundar familjen nånsin haft och kommer inte på något mer tillfälle övht. Och då har det ändå varit olika raser och kön och aktivitetsnivå. Inkl en hel del rejält tålamodsprövande och överenergiska individer.

Försöker fundera vad jag gjort och tror jag helt enkelt sett till den är trött, sysselsatt (märgben etc) eller avleddes.

T ex de som fick fnatt av saker och ting fick lära sig att idka ett beteende som inte var fnatt för att få det de ville. Tex hälsade ingen på mina riesen om han inte satt ner och hade en leksak i munnen. Då hoppade de inte, annars hoppade de så de knockade folk. De blev ju lika räcer när någon kom, men efter att hitta en leksak och springa med till dörren och sen sätta sig med svansen som en propeller.)

Det jag haft behov av som inte är okej enligt lagen är att ha hund bunden utomhus längre än vad reglerna tycker är okej. Hade såklart gått att lösa genom att lägga stora summor på att hänga in dock. Eller hundgård.

Men det har gick utmärkt städa även med valpen som ville attackera dammsugaren och moppen. Bara man planerade så den var trött/sysselsatt under tiden. Var det oplanerat så var det bara låta den vara i angränsande rum med grind emellan.

Så jag är helt ärlig när jag inte kan se behovet av att ha frisk hund i bur hemma. Därmed så som sagt inte sagt att jag anser det är skadligt för hunden eller moraliskt förkastligt att sätta hunden i bur en stund. Jag kan bara inte komma på när det är ett måste eller avgörande.
 
Det var inte en personlig attack. Jag vet inte, jag har inte gjort något speciellt. Har jag behövt en stund för mig själv, så har jag passat på då valpen är välrastad, mätt och nöjd eller då den sover. Fullt med leksaker och tuggben på golvet. Kanske lite godisar att söka efter. Äldre hundar säger ifrån själva om gränsen är nådd, det brukar dock inte hända så ofta. En välfungerande flock och kloka äldre hundar hjälper förstås.

Nej det förstod jag. Men jag tror det är lätt att tänka så om man själv aldrig stött på problemen själv. Har man små hundar och en större bruksvalp som snarare går igång på att dom säger ifrån för att dom är mindre och en valp som är väldigt påhittig så kanske man ser det annorlunda. Jag har heller aldrig använt bur till valp innan Gripa. Det har inte behövts.

Det är därför jag inte gillar lagen. För den tar inte hänsyn till individer.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 471
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp