Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Det är lite spännande att allt annat finns tidsgränser för. Som är svåra att kontrollera. Men inomhus är det totalt nej, blankt nej.

Skulle varit intressant att hört motiveringen om den finns. Men gissar det sitter i kontroll. Allt andra kan teoretiskt någon tredje part se och larma, men inte hemma i någons bostad?

Samtidigt så oddsen att nån klockar, märker och rapporterar bunden hund mer än 2 h, hund I stillastående bil mer än 3 h osv osv är ju ganska mikroskopisk...
 
Jag använder ytterst sällan bur för att stänga in hund hemma och har aldrig som träning till valpar genom att stänga in dom - har inte haft det behovet. Jag har dock alltid några tygburar uppställda hemma och hundarna älskar dom - min hane mest då han själv väljer att sova i en av dom nattetid :)
Min burträning består alltså i att ha burar uppställda till vardags. När jag tar fram en ihopvikt tygbur så blir hundarna tossiga, för då vet dom att vi troligtvis ska ut och åka bil och göra något (förhoppningsvis) kul :D
Jag har även en uppställd bur som lya till valpkullar, som dom kan krypa in i - först en tygbur och när dom är mer tuggbenägna så byts den ut till en stor kattbur i plast istället, men utan dörr då ;)

Jag har tullat på reglerna ibland när jag ser att det finns behov.....när en hund fått vakna ur narkos/sedering och är groggy många timmar så har den fått ligga i bur tills den är vaken. Mina hundar är hoppar ofta och gärna och jag vill inte ha t ex en nyopererad hund som ska försöka hoppa upp i en säng och riskera att ramla ner. Då får den hellre sova ruset av sig i en bur, som den dessutom älskar annars :)

Att det ibland inte ges dispens för opererade hundar är helt vansinnigt, för ordinerar veterinären burvila pga skaderisk/för läkningens skull så måste de bli så. Annars kanske man lika gärna kan avliva djuret direkt för att slippa förlänga lidandet med uppslitna operationer mm. Inte alla möjligheten att ta ut alla möbler ur ett rum för att hunden inte ska kunna riskera att gå sönder för att den hoppar/klättrar/kutar runt under konvalescensen.

Jag förstår att vissa hundar kanske behöver burtränas för att bli trygga i den - alla är olika. Jag tycker inte det är fel, men burträning är ju inget som ska/behöver ske långa stunder i så fall.
Jag ser även att det finns tillfällen när bur är vettigt och till och med kan vara bra. Nattetid kan en pilsk hanhund må så mycket bättre av att få sova i en bur nära löptiken i huset, istället för att gråta i ett annat rum bakom stängd dörr där han inte ha koll alls - men det får man inte.
En hund som har enormt resursförsvar med tuggben, kan må mycket bättre av att få ligga tryggt i en bur där den vet att den får äta köttbenet utan att behöva känna sig tvungen att försvara det - och utan att riskera skada en annan hund - men det får man inte.

Men det menar jag att det finns tillfällen där bur skulle underlätta även för hunden, men där man inte får använda bur och mindre kul lösningar måste göras. Allting är inte svart eller vitt, men just för att en mindre mängd människor såg sig vilja ha hundar i bur mer eller mindre hela dygnen så sabbade dom för många andra som valt att ha bur som nödlösning vid vissa få tillfällen genom att se till att burförvaring blev olagligt. För mig är det en enorm skillnad på "förvaring" och korta tillfällen, men numera räknas tyvärr allt som förvaring även om det är befogade korta tillfällen :crazy:
 
Det är lite spännande att allt annat finns tidsgränser för. Som är svåra att kontrollera. Men inomhus är det totalt nej, blankt nej.

Skulle varit intressant att hört motiveringen om den finns. Men gissar det sitter i kontroll. Allt andra kan teoretiskt någon tredje part se och larma, men inte hemma i någons bostad?

Samtidigt så oddsen att nån klockar, märker och rapporterar bunden hund mer än 2 h, hund I stillastående bil mer än 3 h osv osv är ju ganska mikroskopisk...

Det finns ju dessutom ingen som finns i hemmet som märker att hunden ens är i bur. Om man använder det själv då tänker jag.
 
Fast for en hund som stressar upp sig och bara vandrar och blir som en overtrott tva-aring ar en bur en valsingnelse. Tate behover en bur. Dar kanner han sig trygg och kan koppla av och kanner inte alls nodvandigheten att vandra oavbrutet.

Diva behover en bur da hon ater i stort sett vad som helst om hon inte ar overvakad. Efter andra inlaggningen for "compaction" ar jag mycket forsiktig. Hon alskar sarskilt att ata papper och tyg. Sag det hem dar en hund inte kan fa tag pa bade papper och tyg om hon inte ar overvakad.
Om jag finns i narheten kommer hon till mig med det "upphittade" (ibland fran mitt skrivbord :cautious: ) och far berom nar hon ger det till mig, men om jag inte ar i narheten sa ater hon fortfarande garna upp det.

Bada tva vill sova i sina burar som star i sovrummet och skrapar pa dorren for att fa ga in nar de ar trotta om sovrumms dorren ar stangd. Dorren till buren ar oftast oppen, men ingen gar ut eller letar upp tokigheter att gora. De ar verkligen trygga i buren. Jag stanger dock burdorrarna nar jag ger dem ben for Diva har ett oerhort resursforsvar och det racker for henne om Tate tittar pa henne, han behover inte ens ga nara.

Just nu haller Diva pa att ga in i hoglop och borjar bli super "nasty" mot Tate, sa nu stangs burdorrar som i vanliga fall ar oppna, for att bada ska kunna sova och det inte blir nagra valpar har hos oss.

I min varld ar det oerhort mycket samre att skicka ut en av dem ur sovrummet dar vi alla sover (ofta tillsammans med hundar jag har hemma for traning om det inte ar fler an en eller tva har) an att stanga dorren till buren sa de ar dar vi alla ar och flocken sover tillsammans i samma rum.
 
För några år sen hade jag en liten valp som fick en spiralfraktur på ena bakbenet. Eftersom det är rätt opraktiskt att byta gips kanske 2 gånger i veckan på en snabbväxande liten vinthundsvalp så ansåg veterinären att absolut burvila var det som gällde. Inget gips alls alltså

Hon ansökte för min räkning hos Jordbruksverket. Vet inte om det var det som gjorde skillnad men jag fick mitt tillstånd inom bara några dagar.



När det gäller bur I bostad är länsstyrelsen fö stenhårda. Jag sökte dispens för att ha min buköppnade överenergiska herre i (stor) bur när jag åkte och handlade (1 h) samt 8 h per natt i stor bur i sovrummet när jag sov. Helt enkelt för han inte skulle fnatta, hoppa upp i soffa/säng etc och slita upp såren när jag inte kunde ha kontroll på honom. Jag var hemma på heltid så handlade om 1 h en gång per v i 2-3 v samt på nätterna varje natt under samma tidsperiod.

Avslag.
 
För några år sen hade jag en liten valp som fick en spiralfraktur på ena bakbenet. Eftersom det är rätt opraktiskt att byta gips kanske 2 gånger i veckan på en snabbväxande liten vinthundsvalp så ansåg veterinären att absolut burvila var det som gällde. Inget gips alls alltså

Hon ansökte för min räkning hos Jordbruksverket. Vet inte om det var det som gjorde skillnad men jag fick mitt tillstånd inom bara några dagar.

Det eller att I mitt fall ansåg vet strikt vila, bur om nödvändigt för att hålla lugn. Jordbruksverket veterinär ansåg på riktigt att jag kunde låta en vuxen, energisk brukshund nosa upp maten på mattan så skulle han bli trött i huvudet och sova. Dvs de ansåg inte bur var nödvändigt för strikt vila. Att hunden I avgränsat utrymme, del av rum, skuttade och sprattlade ansåg de var ett tecken på stress vilket skulle öka av bur.

Så hade vet skrivit att strikt burvila är absolut nödvändig kanske det skulle blivit annorlunda och inte skrivit bur om det var nödvändigt för att hålla strikt vila. Det stod dock att de på djursjukhuset fått ge honom en mindre bur då han fattat för mycket i deras stora, samt att han var VÄLDIGT PIGG under rastning i koppel och svår att få att inte hoppa runt. Men det gjorde enligt JBV ingen skillnad. De ansåg att han kunde hållas lugn utan bur med mental stimulans i form av nosa upp maten på mattan.
 
Det eller att I mitt fall ansåg vet strikt vila, bur om nödvändigt för att hålla lugn. Jordbruksverket veterinär ansåg på riktigt att jag kunde låta en vuxen, energisk brukshund nosa upp maten på mattan så skulle han bli trött i huvudet och sova. Dvs de ansåg inte bur var nödvändigt för strikt vila. Att hunden I avgränsat utrymme, del av rum, skuttade och sprattlade ansåg de var ett tecken på stress vilket skulle öka av bur.

Så hade vet skrivit att strikt burvila är absolut nödvändig kanske det skulle blivit annorlunda och inte skrivit bur om det var nödvändigt för att hålla strikt vila. Det stod dock att de på djursjukhuset fått ge honom en mindre bur då han fattat för mycket i deras stora, samt att han var VÄLDIGT PIGG under rastning i koppel och svår att få att inte hoppa runt. Men det gjorde enligt JBV ingen skillnad. De ansåg att han kunde hållas lugn utan bur med mental stimulans i form av nosa upp maten på mattan.

Helt sjukt. En del skulle verkligen byta jobb.
 
Vi har haft tre schäfrar, alla "uppväxta" med bur. Jag vet inte när lagen om att all burförvaring var förbjuden kom, så jag vet inte om det var olagligt eller inte när vi hade i bur. Men alla våra hundar har älskat sin bur och varit väldigt trygg i den. Har vi åkt bort så har buren fått följa med och hunden har själv valt den vid vila. Vi har haft en likadan bur i bilen. Schäfer nummer tre är tio år gammal nu och sover fortfarande i sin bur varje natt, frivilligt alltså.
Så jag tycker personligen att det är synd att burträning är förbjudet, för det är något som jag har stor positiv erfarenhet av.
 
För min del spelar det ingen roll att jag aldrig haft någon hund som behövt burträning eller där en tillfällig förvaring i bur har varit bättre för hunden än att inte ha den i bur. Alla hundar fungerar inte som mina. Om jag t ex hade en hund med extrem separationsångest som riskerade att skada sig oavsett men som var lugn i sin bur hade jag garanterat haft den i bur om jag behövde lämna den korta stunder när jag inte kunde få tag på hundvakt.
 
Blir uppriktigt nyfiken på hur? Hur har du dammsugit? Duschat? Hur gör du när de vuxna hundarna vill vara ifred och inte får det?

Eller har du haft valpar som det gått att göra allt det utan större problem?

Passar på att duscha när valpen (eller barnen för den delen) sover. Dammsuger så är de med, man får bara ine bita dammsugaren. Bur har jag aldrig behövt, ibland sätter jag ett kompostgaller mellan rum om det är löptikar eller när katen flyttade in. I övrigt är det lugnt.
Har man kennel fattar jag att man måste kunna dela på hundarna, annars skulle jag tycka det var skitjobbigt att behöva stänga in en hund regelbundet. Även hundar med höga drifter måste ju kunna vara i möblerade rum.
 
Vi har haft tre schäfrar, alla "uppväxta" med bur. Jag vet inte när lagen om att all burförvaring var förbjuden kom, så jag vet inte om det var olagligt eller inte när vi hade i bur. Men alla våra hundar har älskat sin bur och varit väldigt trygg i den. Har vi åkt bort så har buren fått följa med och hunden har själv valt den vid vila. Vi har haft en likadan bur i bilen. Schäfer nummer tre är tio år gammal nu och sover fortfarande i sin bur varje natt, frivilligt alltså.
Så jag tycker personligen att det är synd att burträning är förbjudet, för det är något som jag har stor positiv erfarenhet av.

Fast det är helt okej ha en bur som hunden sover i frivilligt osv. Så länge dörren är avtagen eller spärrad i öppet läge. Är bara stänga in hunden eller katten i buren lagen invänder emot. Så det du beskriver borde inte vara problem. Inte heller träning med öppen bur.
 
Fast det är helt okej ha en bur som hunden sover i frivilligt osv. Så länge dörren är avtagen eller spärrad i öppet läge. Är bara stänga in hunden eller katten i buren lagen invänder emot. Så det du beskriver borde inte vara problem. Inte heller träning med öppen bur.
Vi tränade med stängd bur, det kanske inte framkom. Och stängde även in hunden i buren när dom var yngre.
 
Passar på att duscha när valpen (eller barnen för den delen) sover. Dammsuger så är de med, man får bara ine bita dammsugaren. Bur har jag aldrig behövt, ibland sätter jag ett kompostgaller mellan rum om det är löptikar eller när katen flyttade in. I övrigt är det lugnt.
Har man kennel fattar jag att man måste kunna dela på hundarna, annars skulle jag tycka det var skitjobbigt att behöva stänga in en hund regelbundet. Även hundar med höga drifter måste ju kunna vara i möblerade rum.

Var med om två gånger att valpen vaknade under tiden jag duschade och gjorde något farligt/mindre lämpligt.
Damsugaren sprang hon efter skrikandes och ville kampa i. Likaså golvmoppen. Stängde av med kompostgaller till ett annat rum = valp klättrande skrikandes över och kom slirandes efter golvmoppen.

Vid någon dusch så var hon på småhundarna som den övertrötta piraya hon var.

Jag stänger hellre undan valpen än att ta en massa konflikter och risker. Det är en liten bebis. När det gått några veckor har man hunnit träna lite självkontroll och lite mognad börjar komma. Innan dess har jag hellre en sådan valp instängd i en mysig bur med någon leksak och gottigt ben.
 
Varför ordnar man inte med en laglig box om man har sådana problem att man känner att man måste burförvara, eftersom hunden inte går att lämna en enda minut? :idea:
Alternativet box (dvs instängd på en begränsad yta med mått anpassade efter hundens storlek enligt lagen) finns hemma också.
 
Var med om två gånger att valpen vaknade under tiden jag duschade och gjorde något farligt/mindre lämpligt.
Damsugaren sprang hon efter skrikandes och ville kampa i. Likaså golvmoppen. Stängde av med kompostgaller till ett annat rum = valp klättrande skrikandes över och kom slirandes efter golvmoppen.

Vid någon dusch så var hon på småhundarna som den övertrötta piraya hon var.

Jag stänger hellre undan valpen än att ta en massa konflikter och risker. Det är en liten bebis. När det gått några veckor har man hunnit träna lite självkontroll och lite mognad börjar komma. Innan dess har jag hellre en sådan valp instängd i en mysig bur med någon leksak och gottigt ben.

Bara nyfiken, hade t ex grind och gottigt ben fungerat? Inte ute efter att "du borde minsann..." utan uppriktigt nyfiken för att förstå hur vissa hundar/valpar fungerade.

Den värsta jag kan komma på käkade upp allt om han var "ensam" (dvs inte fick vara med i samma rum) men bodde i villa då så lätt bara låta honom vara ute när man skulle duscha eller så. Men t ex i lägenhet hade det ju blivit en annan femma. Övriga har funkat med grind och märgben eller liknande. Men de har inte varit små massförstörelsevapen. Men den ovan beskrivna vet jag inte om han skulle tuggat märgben eller tuggat bordsben om han fått ett märgben i ett rum t ex.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 521
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp