Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Burhållning är olagligt.
Blir alltid lika beklämd och kan därför inte avstå från att kommentera.

Jag håller med! Burlagen finns av en anledning och jag tycker den är fantastiskt bra! Alla människor tycker att just de använder bur med sunt förnuft. Men titta bara på hur väldigt många norska hundar har det. Där är det helt normalt att stoppa in hunden i bur när man åker till jobbet. Sedan lite promenad, träning och sällskap några få timmar och så in med hunden i buren på natten igen. Jag fattar inte hur det kan vara tillåtet! Ett liv sämre än ett djurparksdjur. Och alla dessa hundägare tycker att de använder buren med sunt förnuft och att deras hundar har det jättebra. Samma argument hörs, min hund trivs jättebra i sin bur, han är SÅ trygg i sin bur, han väljer själv att gå in i buren och lägga sig, han förstör en massa om han är lös när vi är på jobbet etc etc. Och visst, säkert skulle ingen av er här i tråden som förespråkar bur göra så men många andra skulle. En kort stund blir till en längre stund blir till en hel arbetsdag. Jag säger därför rör inte den svenska burlagen! Har vi en nolltolerans mot burvistelse är det ingen risk för att vi får en sådan utveckling av vår hundhållning i Sverige.
 
Varför ordnar man inte med en laglig box om man har sådana problem att man känner att man måste burförvara, eftersom hunden inte går att lämna en enda minut? :idea:
Alternativet box (dvs instängd på en begränsad yta med mått anpassade efter hundens storlek enligt lagen) finns hemma också.

Det ska vara normal takhöjd på box. Så det funkar ju dåligt mot de som t ex hoppar och fnattar och inte bör det. Sen kan det antar jag vara ett utrymmesproblem att få plats med, jmf med en bur? T ex skulle min behövt 5,5 kvm.

Jag har som sagt inte behövt box annat än efter bukop. Haft ett antal grindar dock. Men har rätt stor förståelse för att de flesta inte riktigt kan bygga en fullstor box för hunden. Och de som blir väldigt uppspelta men lugnad av att vara begränsade är väl frågan om de blir så mkt lugnare av minimiytan på en box?
 
Bara nyfiken, hade t ex grind och gottigt ben fungerat? Inte ute efter att "du borde minsann..." utan uppriktigt nyfiken för att förstå hur vissa hundar/valpar fungerade.

Den värsta jag kan komma på käkade upp allt om han var "ensam" (dvs inte fick vara med i samma rum) men bodde i villa då så lätt bara låta honom vara ute när man skulle duscha eller så. Men t ex i lägenhet hade det ju blivit en annan femma. Övriga har funkat med grind och märgben eller liknande. Men de har inte varit små massförstörelsevapen. Men den ovan beskrivna vet jag inte om han skulle tuggat märgben eller tuggat bordsben om han fått ett märgben i ett rum t ex.

Nej. Dammsugaren/moppen var mycket roligare och hon blev ganska galen så trots köttben så kom hon farandes ändå :D

Dock hade hon inga problem med att vara just ensam. Hon kunde ligga däckad om hon var trött men vaknade hon och var påhittig kunde hon hitta på lite vad som.
 
Nej det får den absolut inte.



Det händer absolut att folk gör.

Jo. Och bra är det. Men det är ändå en liten risk. Så känns inte som det är anledningen. Alltså att det är okej bunden ute eller I bil x tid eftersom då ser andra om det efterlevs. Men hemma kan ingen se. Utan känns som det finns annan motivering?
 
Jo. Och bra är det. Men det är ändå en liten risk. Så känns inte som det är anledningen. Alltså att det är okej bunden ute eller I bil x tid eftersom då ser andra om det efterlevs. Men hemma kan ingen se. Utan känns som det finns annan motivering?

Jag vet att någon länsstyrelse gjorde ett informationshäfte om burhållning på hund. Antagligen hittar man svaret i föreskriftsmotiven :)
 
Jag vet att någon länsstyrelse gjorde ett informationshäfte om burhållning på hund. Antagligen hittar man svaret i föreskriftsmotiven :)

Inte till skillnaden. Bara till varför bur anses negativt. Och att skrivning som kortare stund osv är svåra att kontrollera och då indirekt att t ex en timmes tillåtelse inte går att kontrollera efterlevnad på.
 
Det ska vara normal takhöjd på box. Så det funkar ju dåligt mot de som t ex hoppar och fnattar och inte bör det. Sen kan det antar jag vara ett utrymmesproblem att få plats med, jmf med en bur? T ex skulle min behövt 5,5 kvm.

Jag har som sagt inte behövt box annat än efter bukop. Haft ett antal grindar dock. Men har rätt stor förståelse för att de flesta inte riktigt kan bygga en fullstor box för hunden. Och de som blir väldigt uppspelta men lugnad av att vara begränsade är väl frågan om de blir så mkt lugnare av minimiytan på en box?

Jag satte upp kompost galler for Princess Diva nar vi var i Sverige och hon blev svart skadad i ett ben. Hon varierade mellan att knuffa hela hagen med sig och gick dit hon ville ... och at det hon ville, och att helt sonika hoppa over kompostgallret for att fa tag pa det hon ville ha.

Tate stod bredvid ett hasthinder pa 1.30 meter, han stod precis bredvid med sidan mot hindret, och borjade hoppa over ... Fortfarande med sidan forst. Fram och tillbaka flera ganger. Det var till och med sa kul att han valde att ignorera min inkallning, nagot mycket ovanligt. Han var ung (1.5 ar) och folk skrek at mig att han skulle forstora sina hofter sa jag tyckte det var dags att sluta, men det ville han absolut inte. Jag var tvungen att ga och hamta honom.
 
Det eller att I mitt fall ansåg vet strikt vila, bur om nödvändigt för att hålla lugn. Jordbruksverket veterinär ansåg på riktigt att jag kunde låta en vuxen, energisk brukshund nosa upp maten på mattan så skulle han bli trött i huvudet och sova. Dvs de ansåg inte bur var nödvändigt för strikt vila. Att hunden I avgränsat utrymme, del av rum, skuttade och sprattlade ansåg de var ett tecken på stress vilket skulle öka av bur.

Så hade vet skrivit att strikt burvila är absolut nödvändig kanske det skulle blivit annorlunda och inte skrivit bur om det var nödvändigt för att hålla strikt vila. Det stod dock att de på djursjukhuset fått ge honom en mindre bur då han fattat för mycket i deras stora, samt att han var VÄLDIGT PIGG under rastning i koppel och svår att få att inte hoppa runt. Men det gjorde enligt JBV ingen skillnad. De ansåg att han kunde hållas lugn utan bur med mental stimulans i form av nosa upp maten på mattan.
Precis, det stämmer att om det bokstavligen står att veterinären ordinerar burvila godkänner de dispans men det måste just stå de orden. Jag ansökte om dispans när min hund hade diskbråck och var ordinerad strikt vila, men fick avslag men förklaringen att det måste stå burvila. Det är superjobbigt att ha en skadad hund som börjar bli bättre, går på smärtstillande och inte alls tycker vila är en bra ide längre....
 
Har aldrig använt bur inomhus till min trots att hunden var en riktig marodör när han var liten och bland annat lyckades gnaga av internetsladden. Dock så sattes det snabbt upp en grind för att avgränsa både vardagsrummet och hallen så att katten kunde få vara ifred någonstans och så att alla skorna inte blev uppätna. Inte en chans att det hade gått att dammsuga eller städa med honom i samma rum. Måste även nuförtiden platsa honom om jag ska sopa eller moppa eftersom han annars försöker hjälpa till :meh:.

Men jag har ju dock möjlighet att ha både hundgård och har en layout på boende som går att sätta upp rejäla grindar i. Annars hade jag nog blivit knäpp för länge sen. En hage av kompostgaller eller ranglig valpinhägnad hade inte hållit speciellt länge.

I vissa situationer som tex om man får en valp som börjar visa intresse för att gnaga på elkablar och väggkontakter när man själv sover eller om en hund är nyopererad skulle jag också kunna bryta mot burförbudet om jag tyckte det var nödvändigt för hundens säkerhet och det inte fanns möjlighet att avgränsa på annat sätt men tycker att det är bra att förbudet finns på ett generellt plan.
 
Gamle man som blev påkörd av tåget fick dispens ganska enkelt för att ligga i bur, sen att buren var öppen en stor del av tiden var ju en annan sak det. Han själv kunde ju inte gå ut ur buren, utan det var för att han skulle få lugn och ro från alla andra hundar, ffa valpar/unghundar under tiden som svullnaden i hjärnan och skadorna på ryggraden gjorde att han inte kunde ens stå själv och betedde sig lite märkligt enligt de andra hundarna som då blev väldigt gärna ville vara uppe i honom hela tiden och "ta hand om" honom, försöka få upp honom på benen igen.

Att burförbud infördes var ju får att så otroligt många missbrukade burarna och hade hundarna där inne 24/7 med undantag enbart för rastning, så jag tycker för hundarnas skull att det var bara bra att det infördes ett förbud, det får ju i af en del att tänka till lite..
 
Precis, det stämmer att om det bokstavligen står att veterinären ordinerar burvila godkänner de dispans men det måste just stå de orden. Jag ansökte om dispans när min hund hade diskbråck och var ordinerad strikt vila, men fick avslag men förklaringen att det måste stå burvila. Det är superjobbigt att ha en skadad hund som börjar bli bättre, går på smärtstillande och inte alls tycker vila är en bra ide längre....
I den nya djurskyddslagen är det inskrivet en generell dispens om veterinär ordinerar burvila. Man måste alltså inte ansöka om tillstånd längre.
 
Ni som tycker att burlagen är löjlig, tänk er följande scenario:
Ni ska köpa valp och besöker uppfödaren till kullen. När ni kommer in i huset så ser ni att en del hundar sitter instängda i burar och uppfödaren förklarar detta med att de sitter där just nu när ni är där, eftersom de blir så himla upphetsade av besök att de annars skulle riva huset. I vanliga fall är hundarna naturligtvis lösa.
Köper ni detta resonemang rakt av? Hur vet ni att uppfödaren talar sanning? Hur vet ni att hundarna inte alltid sitter i bur? Skiljer sig uppfödarens burförvaring från er egen burförvaring av hundar som blir stressade av att ha för stora ytor att röra sig på?
 
Ni som tycker att burlagen är löjlig, tänk er följande scenario:
Ni ska köpa valp och besöker uppfödaren till kullen. När ni kommer in i huset så ser ni att en del hundar sitter instängda i burar och uppfödaren förklarar detta med att de sitter där just nu när ni är där, eftersom de blir så himla upphetsade av besök att de annars skulle riva huset. I vanliga fall är hundarna naturligtvis lösa.
Köper ni detta resonemang rakt av? Hur vet ni att uppfödaren talar sanning? Hur vet ni att hundarna inte alltid sitter i bur? Skiljer sig uppfödarens burförvaring från er egen burförvaring av hundar som blir stressade av att ha för stora ytor att röra sig på?
Jag tycker inte burlagen är löjlig alls utan är tacksam att den finns då det finns folk som inte täner längr eän näsan räcker :) Jag vägrade sälja en valp till England för att jag visste att just dom uppfödarna hade burhållning....ve och fasa.

Dock finns det ändå tillfällen (som jag tidigare räknat upp) där bur kortare stunder är vettiga lösningar för både hunden och övriga, men som inte kan genomföras nu pga lagen. Små gråzoner om man vill kalla det så :)
 
Ni som tycker att burlagen är löjlig, tänk er följande scenario:
Ni ska köpa valp och besöker uppfödaren till kullen. När ni kommer in i huset så ser ni att en del hundar sitter instängda i burar och uppfödaren förklarar detta med att de sitter där just nu när ni är där, eftersom de blir så himla upphetsade av besök att de annars skulle riva huset. I vanliga fall är hundarna naturligtvis lösa.
Köper ni detta resonemang rakt av? Hur vet ni att uppfödaren talar sanning? Hur vet ni att hundarna inte alltid sitter i bur? Skiljer sig uppfödarens burförvaring från er egen burförvaring av hundar som blir stressade av att ha för stora ytor att röra sig på?
Alltså. Om en större del av hundarna sitter instängda och det stod ett flertal burar framme hade jag reagerat ja. Både pga hundarnas mentalitet verkar tveksam och hundhållningen.
Och man kan naturligtvis aldrig veta om någon talar sanning - men det kan ju lika gärna vara 100 andra lagar som uppfödaren bryter mot 🤷‍♀️
Och om hundarna blir stressade av för stora ytor hemma när de har sällskap ska de nog inte avlas på, Vi andra pratar nämligen om hundar som behöver mindre yta för att kunna lämnas ensamma.

Känner att den här diskussionen börjar bli tramsig.
 
Jag är glad för burlagen.

Hade alla haft sunt förnuft hade vi inte behövt ha den men nu är ju folk som de är tyvärr.

Jag har säkert själv brutit mot den nån gång utan att ha tänkt på det. Som när jag var hundvakt åt brorsans hund och han lägger sig på nätterna i sin bur. Visste den var öppen men tygskynket hängde ändå för.
 
Ang burträning. Vi hade en hund hemma när jag var barn som aldrig suttit i bur förens vuxen ålder, åkte helt enkelt aldrig med i bil osv. Pga olika anledningar behövde vi sätta henne i bur. Detta var en bur modell gallerbur. Hon totalflippade ur och sprängde (!) bokstavligen hela buren. Trots att jag satt bredvid. Vi var tvungna att burträna henne lääänge innan vi kunde ens köra bil i bur kort sträcka. Efter detta har vi alltid burtränat valpar och unghundar
 
I den nya djurskyddslagen är det inskrivet en generell dispens om veterinär ordinerar burvila. Man måste alltså inte ansöka om tillstånd längre.
Fast det gäller ändå att veterinären måste ordinera just burvila. "Strikt vila" som det stått i mina råd gäller inte som det. Tyvärr verkar detta inte vara spritt till veterinärerna.
 
Fast det gäller ändå att veterinären måste ordinera just burvila. "Strikt vila" som det stått i mina råd gäller inte som det. Tyvärr verkar detta inte vara spritt till veterinärerna.

Jag tänkte samma sak. Att "strikt vila bur om nödvändigt" riskerar att bedömas likadant som när dispens behövde sökas.

Samtidigt förstår jag vet. Är hunden lugn nog utan bur är det ju bra om den inte är i bur. Men det vet man ju inte säkert förrän man sas prövat och sett att Nej det räckte inte
 
Fast det gäller ändå att veterinären måste ordinera just burvila. "Strikt vila" som det stått i mina råd gäller inte som det. Tyvärr verkar detta inte vara spritt till veterinärerna.

Men den nya lagen kom ju inte förrän i april i år? Ibland räcker det med ordinationen strikt vila. I andra fall krävs burvila.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 522
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp