Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Alltså. Om en större del av hundarna sitter instängda och det stod ett flertal burar framme hade jag reagerat ja. Både pga hundarnas mentalitet verkar tveksam och hundhållningen.
Och man kan naturligtvis aldrig veta om någon talar sanning - men det kan ju lika gärna vara 100 andra lagar som uppfödaren bryter mot 🤷‍♀️
Och om hundarna blir stressade av för stora ytor hemma när de har sällskap ska de nog inte avlas på, Vi andra pratar nämligen om hundar som behöver mindre yta för att kunna lämnas ensamma.

Känner att den här diskussionen börjar bli tramsig.
Använd vilken anledning du vill för att just du ska få ha hund i bur hemma. Köper du samma anledning av den uppfödare du ska köpa valp av? Hur vet du att uppfödaren talar sanning? Räcker det med att du bara rent allmänt litar på folk eller tänker du att alla är som dig och därför gör som dig, bara för att de säger så?
 
Använd vilken anledning du vill för att just du ska få ha hund i bur hemma. Köper du samma anledning av den uppfödare du ska köpa valp av? Hur vet du att uppfödaren talar sanning? Räcker det med att du bara rent allmänt litar på folk eller tänker du att alla är som dig och därför gör som dig, bara för att de säger så?

Fast då är det ju inget som säger att bur inte används när man inte är där heller. Man vet ju inte vad folk gör hemma med sina djur liksom.
 
Använd vilken anledning du vill för att just du ska få ha hund i bur hemma. Köper du samma anledning av den uppfödare du ska köpa valp av? Hur vet du att uppfödaren talar sanning? Räcker det med att du bara rent allmänt litar på folk eller tänker du att alla är som dig och därför gör som dig, bara för att de säger så?
Som sagt. Jag kan ju aldrig vara säker på om någon talar sanning eller hur de sköter sina hundar när jag inte är där - men jag personligen skulle ju inte köpa valp av någon jag inte litade på.
 
Vem säger att man inte valpsäkrar också?

Fast om man ändå behöver bur har man ju inte valpsäkrat.
Vi säkrade köket, trots öppen planlösning. Jag hade snott ihop barngrindar som kunde sättas ihop, förvarades bakom soffan när de inte behövdes.
Vi har i perioder barnsäkrat delar av hemmet. Inte hela, men typ stängt in klorin och avloppsreningsmedel.
Jag kan inte se det som särskilt svårt när det nu är olagligt med burförvaring. Varför vill du försvara användandet?
 
Jag tycker det är lite konstigt resonerande kring buranvändandet. Personligen "valpsäkrar" jag mitt hem hellre än ha dem i bur.

Mitt hem var 100% valpsakrat nar jag tog hem Princess Diva. Men med henne rackte det inte. Alls.

Fast om man ändå behöver bur har man ju inte valpsäkrat.
Vi säkrade köket, trots öppen planlösning. Jag hade snott ihop barngrindar som kunde sättas ihop, förvarades bakom soffan när de inte behövdes.
Vi har i perioder barnsäkrat delar av hemmet. Inte hela, men typ stängt in klorin och avloppsreningsmedel.
Jag kan inte se det som särskilt svårt när det nu är olagligt med burförvaring. Varför vill du försvara användandet?

Eh? Jo, vissa av oss har valpsakrat men behover bur anda. Princess Diva lyckades riva av en forsvarlig del golvlist, dar hon at upp och svalde en ganska betydlig del, medan jag var pa toaletten och hade sparrat av rummet med "valp hage" som jag satte skruvar i vaggen sa hon inte kunde flytta. Hon hade leksaker, mat puzzle, och en ny favorit leksak under tiden. Listen var mer intressant.
Hon at upp ett horn (gips platta) i koket medan jag lagade mat och inte tittade pa henne under ett par minuter.
Hon at upp en sida pa en barngrind i tra som jag hade for att stanga av koket, hon tuggade i sig en stor bit av en trasmatta och rev upp kanten pa en heltackande matta, men hann inte ata sa mycket av den.
Etc, etc, etc ...

Om det har rackt for er att "valpsakra" var glada ... det innebar bara att ni haft ganska enkla valpar, det finns de som faktiskt behover bur for att man ska vara saker pa att de inte far i sig sadant som inte ar atbart.
 
Mitt hem var 100% valpsakrat nar jag tog hem Princess Diva. Men med henne rackte det inte. Alls.



Eh? Jo, vissa av oss har valpsakrat men behover bur anda. Princess Diva lyckades riva av en forsvarlig del golvlist, dar hon at upp och svalde en ganska betydlig del, medan jag var pa toaletten och hade sparrat av rummet med "valp hage" som jag satte skruvar i vaggen sa hon inte kunde flytta. Hon hade leksaker, mat puzzle, och en ny favorit leksak under tiden. Listen var mer intressant.
Hon at upp ett horn (gips platta) i koket medan jag lagade mat och inte tittade pa henne under ett par minuter.
Hon at upp en sida pa en barngrind i tra som jag hade for att stanga av koket, hon tuggade i sig en stor bit av en trasmatta och rev upp kanten pa en heltackande matta, men hann inte ata sa mycket av den.
Etc, etc, etc ...

Om det har rackt for er att "valpsakra" var glada ... det innebar bara att ni haft ganska enkla valpar, det finns de som faktiskt behover bur for att man ska vara saker pa att de inte far i sig sadant som inte ar atbart.
Jag tänker tvärt om, ifall det inte räcker att valpsäkra, har man en väldigt extrem valp.
 
Fast om man ändå behöver bur har man ju inte valpsäkrat.
Vi säkrade köket, trots öppen planlösning. Jag hade snott ihop barngrindar som kunde sättas ihop, förvarades bakom soffan när de inte behövdes.
Vi har i perioder barnsäkrat delar av hemmet. Inte hela, men typ stängt in klorin och avloppsreningsmedel.
Jag kan inte se det som särskilt svårt när det nu är olagligt med burförvaring. Varför vill du försvara användandet?
Alltså. Ammo var en snäll valp (och låg som sagt aldrig i bur som valp - jag ångrar mig nu) men ändå vaknade jag en morgon av att han gjorde hål i sovrumsväggen.. Han var var kanske 12-16 veckor och låg och chillade i sängen samtigt som han gnagde på väggen. Jag vaknade av skrapadet.
Hans syster åt sig igenom en cementvägg- inte heller hon verkar ha varit särskilt jobbig i övrigt.
Jag har liksom full förståelse för att man vill stänga in valpen i bur de stunder man inte kan ha koll på den.
Själv bodde jag med folk så han var aldrig helt oövervakad.

Ffa brukshundsvalpar kan vara väldigt påhittiga när de är små. De flesta går att ha i möblerade rum utan problem sen.
 
Fast om man ändå behöver bur har man ju inte valpsäkrat.
Vi säkrade köket, trots öppen planlösning. Jag hade snott ihop barngrindar som kunde sättas ihop, förvarades bakom soffan när de inte behövdes.
Vi har i perioder barnsäkrat delar av hemmet. Inte hela, men typ stängt in klorin och avloppsreningsmedel.
Jag kan inte se det som särskilt svårt när det nu är olagligt med burförvaring. Varför vill du försvara användandet?

Att stänga undan valpen i ett annat rum är ju mycket värre än att ha den bredvid sig.

Alltså. Isåfall hade jag inte kunnat ha småhundarna hemma. Eller städa. På flera veckor. Tycker du själv att det låter rimligt?

Sen hade vi, ve och fasa alla hundarna i burar när vi flyttade så de inte skulle smita ut genom dörren. Men det är sant. Bättre de blir påkörda, springer fram till okänd hund/människa osv.

Jag försvarar att det finns tillfällen då det är bättre för hunden med bur. Alla har inte valpar som är så lätta. För vissa uppstår situationer där det helt enkelt är bättre att hunden sitter där än inte.
 
Lillskrutt påminde mig häromdagen om en lek vi brukade leka när han var valp, på tal om dammsugning. En dammsugare som rör sig fram och tillbaka är ju en typisk fånga-och-kampa-med-leksak. Så då lekte vi - men med vissa regler. Jag fick dammsuga en stund, sen smög jag och attackerade honom och då fick han fånga munstycket - men inte tugga. Sen var det min tur igen en stund osv. Att ligga och vänta på signalen var jättespännande.

Så där gör vi med det mesta, han är alltid med på ett hörn. Träning inbakad i vardagliga sysslor.
 
Jag har och har haft bla brukshundar. Pinscher som jag har nu (bla) är inte de lättaste valparna, men för vår del räcker det att valpsäkra.

Men ingen har sagt att du behöver använda bur? :confused:

Är det verkligen så svårt att tänka sig att det finns valpar som behöver bur ibland? Folk har olika liv, med olika boenden, olika hundar i hemmet sen innan och olika valpar.

Jag kan inte förstå hur det här med bur är så svårt att, ptja, förstå. Att det kan behövas ibland för att det är schysstast för alla inblandade. Det är verkligen inte så komplicerat.
 
Men ingen har sagt att du behöver använda bur? :confused:

Är det verkligen så svårt att tänka sig att det finns valpar som behöver bur ibland? Folk har olika liv, med olika boenden, olika hundar i hemmet sen innan och olika valpar.

Jag kan inte förstå hur det här med bur är så svårt att, ptja, förstå. Att det kan behövas ibland för att det är schysstast för alla inblandade. Det är verkligen inte så komplicerat.
Självklart finns det extremfall! Som i exemplet @hastflicka gav. Min i min värld är dessa ett undantag. Sen är buranvändning fortfarande förbjudet.
 
Men ingen har sagt att du behöver använda bur? :confused:

Är det verkligen så svårt att tänka sig att det finns valpar som behöver bur ibland? Folk har olika liv, med olika boenden, olika hundar i hemmet sen innan och olika valpar.

Jag kan inte förstå hur det här med bur är så svårt att, ptja, förstå. Att det kan behövas ibland för att det är schysstast för alla inblandade. Det är verkligen inte så komplicerat.
Eller så kan en tänka tvärtom - om det boende, det liv, de andra hundar en har medför att valpen måste sitta i bur, så kanske en annan hund vore mer lämpligt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 467
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp