Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

När jag bara hade hund som hatade åka bil och köpte ny bil skippade jag både kombi och bur. Han åkte i allsafe sele. Det var mest för att öka chansen för min överlevnad. En 35 kg hund blir livsfarlig i nacken vid en krock. Jag tror han fått mindre skador i sele än utan. Men jag tror inte han skulle överlevt en krock i hög hastighet. Men det är ingen garanti i bur heller även om chansen ökar markant. Säkrast åkte han nog när han åkte bakom lastbilsklassat last galler.

Jag ser hellre folk har sele än för klen bur, men hellre ordentlig bur än sele. Osv.
 
Men ifrågasätt gärna? Det är väl vad som skapar och driver diskussionen. Men att bemöta med "säkrare att skippa bil helt" är ju bara supertrist diskussionsteknik.
Då är du säkert välkommen att diskutera med andra som inte har supertrist diskussionsteknik istället. Det är säkert roligare för dig. Jag personligen är inte intresserad av att fortsätta diskutera med människor som har mer åsikter om hur jag skriver än att framföra sina egna åsikter om frågan som diskuteras.
 
Då är du säkert välkommen att diskutera med andra som inte har supertrist diskussionsteknik istället. Det är säkert roligare för dig. Jag personligen är inte intresserad av att fortsätta diskutera med människor som har mer åsikter om hur jag skriver än att framföra sina egna åsikter om frågan som diskuteras.

Men jag har framfört min åsikt. Då valde du att döda av diskussionen. Uppenbarligen är det då inte hos mig ointresset ligger.

Hur som, en välpassande krocksäker bilbur är nog mindre risk att göra slarvsylta av hunden än en sele vid samma form av krock och hastighet. Buren ska inte vara så stor att hunden slås runt. Men selen kan knäcka ben och gå sönder vilket ändå bidrar till att hunden slår runt i bilen. Men visst, det är bättre än ingenting förstås.
 
När jag bara hade hund som hatade åka bil och köpte ny bil skippade jag både kombi och bur. Han åkte i allsafe sele. Det var mest för att öka chansen för min överlevnad. En 35 kg hund blir livsfarlig i nacken vid en krock. Jag tror han fått mindre skador i sele än utan. Men jag tror inte han skulle överlevt en krock i hög hastighet. Men det är ingen garanti i bur heller även om chansen ökar markant. Säkrast åkte han nog när han åkte bakom lastbilsklassat last galler.

Jag ser hellre folk har sele än för klen bur, men hellre ordentlig bur än sele. Osv.
Burarna kan nog krocktestas hur mycket som helst och vara jättesäkra i sig men det bygger ju på att man också har en bilmodell som klarar att bli påkörd bakifrån utan att hela bakänden bli till totalt skrot. Försökte leta fram om det går att hitta såna tester någonstans men det verkar inte göras alls. Gissningsvis är en hund absolut säkrast i bagageluckan i en bra bur om man har en Volvo eller annat "kvalitetsmärke" som inte bara bygger bilarna för att klara de specifika krocktesterna men i en mer ekonomisk småbil?
 
Burarna kan nog krocktestas hur mycket som helst och vara jättesäkra i sig men det bygger ju på att man också har en bilmodell som klarar att bli påkörd bakifrån utan att hela bakänden bli till totalt skrot. Försökte leta fram om det går att hitta såna tester någonstans men det verkar inte göras alls. Gissningsvis är en hund absolut säkrast i bagageluckan i en bra bur om man har en Volvo eller annat "kvalitetsmärke" som inte bara bygger bilarna för att klara de specifika krocktesterna men i en mer ekonomisk småbil?
En del tester kan man hitta på en tysk motorsida, minns inte längre vilken. En del svenska burar är testade, men inte krocktestade, i stället är dom belastningstestade, typ att de håller om man lägger en vikt på 1 ton på taket.
 
Nej, men när vi hade valp i köket som var vi också mest i köket. Jag eller partner sov på soffan med valp i början, eftersom vi hade en hög säng och vi inte lämnar en valp. Det är en bebis. Med två hundar har den lilla gjort som den stora, och våra hundar är synnerligen med i familjelivet. De är med typ alltid.

Avdelat till Köket var ett bra sätt att kunna ha öppet till balkongen utan oro. Annars har jag dammsugit med valp under armen nån gång osv
Jag har ju uppenbart alltid kunnat lösa det utan bur, oavsett hur du har gjort. Satt vi på balkongen var valp med eller så hade vi ett öga och öra inåt. Som med småbarn.

Nu är det inga problem att städa med min valp men jag skulle aldrig ha kunnat ta honom under armen när jag moppar eller dammsuger om det inte gått städa med honom. Han väger 21 kg och är lite mer än 4 månader. Jag kan förstå att det fungerar för er men inte för alla. Att skärma av med kompostgaller är värdelöst oftast, dottern gjorde det för att kunna ha ytterdörren öppen men hennes lilla valp av liten ras revner gallret lätt trots det var fast kilat.
Funderar på köpa en barngrind till henne inför nästa sommar då stugan blir så varm på sommaren.
 
@Zony Barngrind är helt klart det bästa!

Har barngrind på kontoret samt ett kompostgaller och min hund vet hur hon ska ta sig ut när gallret är framme om hon känner för det men inte grinden :)
 
Blir uppriktigt nyfiken på hur? Hur har du dammsugit? Duschat? Hur gör du när de vuxna hundarna vill vara ifred och inte får det?

Eller har du haft valpar som det gått att göra allt det utan större problem?
Jag har haft ett antal valpar av högaktiv kreativ ras de senaste åren. Aldrig använt bur eller inhägnad. Däremot stängslade jag bort hörnet med alla sladdar vid TVn när jag hade valpkullen i vardagsrummet.
 
Diskussionen känns rätt absurd. Det är olagligt att ha hund i bur i hemmet. Jag har som mest haft FEM bordercollievalpar samtidigt i min bostad på typ 70m2, och har aldrig använt bur.

Bur i bilen är ju å andra sidan önskvärt- av regelskäl. Man får inte köra med osäkrad last! Att jämföra de två är ju löjligt.

Jag hade paragraf 16-kontroll för två år sedan och fick väl godkänt med mina då tio bcs varav fem var 6 månader gamla. Däremot rekommenderade de att jag satte in burar i bilen så att skåpet delades i två sektioner istället för att köra hundarna lösa. Av trafiksäkerhetsskäl lika mycket som gör hundarnas skull.
 
Jag har inte använt bur till någon av mina två hundar hemma, och de åker i krocktestad sele i bilen. Ingen av dem har några problem att ta det lugnt i bilen, även om jag går in och handlar en timme och liknande. De enda tillfällena som de är i bur är då det varit lagligt, dvs. på tävling, och då jag inte kunnat ha dem i bilen (t.ex. p.g.a. värme). Min ena hunden är idag, 4 år gammal, fortfarande extremt obekväm med att sitta i bur och jag måste fysiskt tvinga in henne för att få in henne. Väl inne i buren så är det inte på något sätt så att hon kan ta det lugnt och vila, utan hon står blickstilla med nosen vänd mot ingången och väntar tills jag öppnar buren. Lägger man in något godis eller något annat gott så märker hon inte det, hon är för upptagen med att vilja ut. Jag önskar att jag hade burtränat henne när hon var yngre, och då börjat med en situation då det inte var några andra stressmoment heller som det är på tävlingar, så att hon hade kunnat må bra av de fåtal korta stunderna som hon behöver vara i bur.

När det gäller min systers hund, modell mini, så har de motsatta problem. De har små burar som de använder om de ska åka någonstans med henne, och väskor och liknande om hon ska med någonstans där det är en massa folk så att ingen råkar trampa på henne - och hunden älskar dem, alla typer av små burar/väskor/liknande. Om någon bur står inne i huset och hon inte kan ta sig in i den, så står hon där och försöker skrapa upp den med tassarna så att hon kan få komma in i den och sova.
 
Sällar mig till de som aldrig någonsin använt bur till varesig valpar eller vuxna hundar i hemmet. I bilen däremot vilket är en ojämförlig sak. Jag förstår öht inte argumentet att på rutin bura hundar i hemmet .
 
Jag har haft ett antal valpar av högaktiv kreativ ras de senaste åren. Aldrig använt bur eller inhägnad. Däremot stängslade jag bort hörnet med alla sladdar vid TVn när jag hade valpkullen i vardagsrummet.

Men varför denna oförståelse för att hundar, hem och situationer är olika?
Gripa skrek i bilen som valp i buren. Jag var tvungen att burträna. Gjorde det till en mysig vilogrej. Det var ju tur det, för annars kanske hon inte hade överlevt när hon blev råttförgiftad som 6 mån valp (väldigt viktigt att hunden låg stilla och lugnt i bur).

Hundar är olika. Hem är olika. Jag skulle absolut inte tillåta att hon tuggade på mina andra småhundar medans jag var I duschen eller handlade och skapa dåliga relationer mellan dom. Nu fick hon istället lära sig att hon inte fick vara med när hon gjorde så. För jag var alltid med.
Lite skillnad när man har en valpkull som kan roa varandra och andra stora vuxna hundar.
 
@linnsan fast nej - det går bra även utan ”valpkullar” osv att inte lösa det med att bura sin valp för att man ska duscha osv. Folk använder burande i skrämmande grad när man tar del av trådar här . För att ”dämpa hunden/valpen” med femtielva argument till varför osv osv.

Jag tycker helt enkelt inte burandet öht är ett argument. Det är inte ens lagligt. Däremot är det norm och totalt lagligt att avgränsa ett rum med gallergrind tex vid behov. Jag förstår att du anser att det är rätt för dig men det är inte mer rätt för den skull. Oavsett dina olika argument.
 
@linnsan fast nej - det går bra även utan ”valpkullar” osv att inte lösa det med att bura sin valp för att man ska duscha osv. Folk använder burande i skrämmande grad när man tar del av trådar här . För att ”dämpa hunden/valpen” med femtielva argument till varför osv osv.

Jag tycker helt enkelt inte burandet öht är ett argument. Det är inte ens lagligt. Däremot är det norm och totalt lagligt att avgränsa ett rum med gallergrind tex vid behov. Jag förstår att du anser att det är rätt för dig men det är inte mer rätt för den skull. Oavsett dina olika argument.

Nu finns det ju fler länder än Sverige. Men ja, jag skulle helt klart använda bur även om det var olagligt om det var för att skydda från skador, konflikter eller för att vänja hunden vid bur så den inte dör eller blir mer skadad om den väl behöver sitta på djursjukhus.

Valpen klättrade över grindar. Dom grindar hon inte kom över satt hon och skrek vid för att hon blev sur. Hemma var en sådan grind inte möjlig. För valpens skull så var bur helt klart det bästa dom tillfällen det användes. Både för träningens skull och för säkerhetens skull. Och för att det blev lugnare så. Hon klättrade överallt och ingenstans när hon var på det humöret.

Det handlar om några minuter några gånger I veckan för att hunden antingen ska vara skyddad eller för att vänja den vid en sak som är mycket viktig att kunna.

Men jag är nyfiken på hur du hade gjort. Speciellt med tanke på risken för djursjukhus och hur viktigt det är att valpen då är lugn.
 
@linnsan dina argument spelar ingen roll för mig, jag håller inte med och kommer aldrig göra. Det finns många grejer man får hantera och jobba med när det gäller valpar och hundar , att bura dem är inte en lösning som jag ser det, och det verkar lagen hålla med om också. Alla de scenarior du drar upp som anledning till att bura finns det andra lösningar på vilket majoriteten hundägare tack och lov även anser och lyckas hantera och får lugna trygga hundar som klarar även akut situation på djursjukhus.

Jag kommer inte stöta och blöta det vidare med dig, men utifrån hur starkt du argumenterar i tråden för burande så ville jag klargöra mitt ställningstagande ang det. Punkt .
 
@linnsan dina argument spelar ingen roll för mig, jag håller inte med och kommer aldrig göra. Det finns många grejer man får hantera och jobba med när det gäller valpar och hundar , att bura dem är inte en lösning som jag ser det, och det verkar lagen hålla med om också. Alla de scenarior du drar upp som anledning till att bura finns det andra lösningar på vilket majoriteten hundägare tack och lov även anser och lyckas hantera och får lugna trygga hundar som klarar även akut situation på djursjukhus.

Jag kommer inte stöta och blöta det vidare med dig, men utifrån hur starkt du argumenterar i tråden för burande så ville jag klargöra mitt ställningstagande ang det. Punkt .

Du får såklart tycka vad du vill. Men det blir alltid lite så när folk har olika liv och olika hundar. Vet många som använder bur trots att man inte får. För hundens skull av olika anledningar. Klart att man kan klara sig utan bur. Men, det kan också göra stor skillnad och minska risken för skador både på valpen och andra.

Folk gör som de vill, men att tro att en hund mår dåligt av att vara i en bur några minuter några gånger I veckan är liksom inte riktigt realistiskt heller.

Jag använde även bur inne i början i mitt nya boende om jag var tvungen att lämna hundarna ensamma. Det var nämligen ett hus som var ca 1000 år gammalt, med en dörr som var flera hundra år gammal och möbler jag inte ville valpen skulle tugga på. Hunden sov gott bredvid sin hundkompis. Men jag ville inte riskera något.

Ibland är det liksom inte riktigt värt att låta bli bur bara för att. Mår hunden bra och har annat att tugga på så är det ju egentligen ett ickeproblem.
 
@linnsan dina argument spelar ingen roll för mig, jag håller inte med och kommer aldrig göra. Det finns många grejer man får hantera och jobba med när det gäller valpar och hundar , att bura dem är inte en lösning som jag ser det, och det verkar lagen hålla med om också. Alla de scenarior du drar upp som anledning till att bura finns det andra lösningar på vilket majoriteten hundägare tack och lov även anser och lyckas hantera och får lugna trygga hundar som klarar även akut situation på djursjukhus.

Jag kommer inte stöta och blöta det vidare med dig, men utifrån hur starkt du argumenterar i tråden för burande så ville jag klargöra mitt ställningstagande ang det. Punkt .

Jag har helt enkelt så svårt att förstå hela den här grejen med varför just bur är så negativt oavsett. Grind är okej, hage är okej, lämna I bilbur när man handlar eller gör annat iväg är okej.

Men en bur inne som används på ett schysst vis är inte okej.

Det är okej att använda bur på skadad hund (som då förväntas hantera det bra utan träning) men det är inte okej att använda bur ibland för att undvika skador.

Det är okej att lämna en hanhund själv i ett annat rum I många timmar vid löptik. Men det är inte okej att hanhunden sover bredvid sängen I bur där hunden trivs bättre och får sällskap.

Det är inte okej att lämna en hund med separationsångest I bur medans man handlar. Även om hunden där finner en trygghet och sover.

Det blir så otroligt svartvitt och tar inte hänsyn till individ eller situation alls.
 
@linnsan fast nej - det går bra även utan ”valpkullar” osv att inte lösa det med att bura sin valp för att man ska duscha osv. Folk använder burande i skrämmande grad när man tar del av trådar här . För att ”dämpa hunden/valpen” med femtielva argument till varför osv osv.

Jag tycker helt enkelt inte burandet öht är ett argument. Det är inte ens lagligt. Däremot är det norm och totalt lagligt att avgränsa ett rum med gallergrind tex vid behov. Jag förstår att du anser att det är rätt för dig men det är inte mer rätt för den skull. Oavsett dina olika argument.
Oj, min hund som nu är 1,5 år var i sin bur som valp när hon behövde sova eller koppla av och tar jag fram buren idag så blir hon överlycklig och vill tränga sig in i den. Buren är en stor trygghet för många valpar och jag tycker det är utmärkt att dom har en sån plats när dom behöver varva ner.
 
Du får såklart tycka vad du vill. Men det blir alltid lite så när folk har olika liv och olika hundar. Vet många som använder bur trots att man inte får. För hundens skull av olika anledningar. Klart att man kan klara sig utan bur. Men, det kan också göra stor skillnad och minska risken för skador både på valpen och andra.

Folk gör som de vill, men att tro att en hund mår dåligt av att vara i en bur några minuter några gånger I veckan är liksom inte riktigt realistiskt heller.

Jag använde även bur inne i början i mitt nya boende om jag var tvungen att lämna hundarna ensamma. Det var nämligen ett hus som var ca 1000 år gammalt, med en dörr som var flera hundra år gammal och möbler jag inte ville valpen skulle tugga på. Hunden sov gott bredvid sin hundkompis. Men jag ville inte riskera något.

Ibland är det liksom inte riktigt värt att låta bli bur bara för att. Mår hunden bra och har annat att tugga på så är det ju egentligen ett ickeproblem.
Förlåt att jag hakar upp mig på detaljer, men tusen år gammalt hus? På riktigt?
 
Vi har burar på träning och tävling och ibland ställer jag upp dem hemma också då särskilt masen gärna kurar in sig i en bur för vila. Vi har dessutom grindar för att jag inte vill lämna alla hundarna ihop om man ska vara borta ett tag då skaderisken känns onödigt stor både pga för livad lek som gruff.
Två av hundarna tycker det jätteskönt att lägga sig i bur när man är iväg och den tredje spenderar oftast tävlingsdagarna garna till större delen i knät då hon blir hispig i bur. Jag har små hundar men väl tilltagna burar för jag vill att de ska kunna ha gott om plats. Känner inget större behov av bur inomhus men med valpen så blev det problematiskt att ha en hage då min vuxna corgi envisades med att hoppa in i hagen på natten och skaderisken blev hög om hon hade landat på valpen, nu kunde jag lösa det med att hon fick vara inne hos dottern istället på natten men annars vet jag inte vad vi hade gjort. Då är corgis inte direkt några höjdhoppare men hon klipper 70 cm utan problem tydligen om hon är motiverad...
Jag tycker att regeln om bur inomhus är bra och sen tror jag inte hunden direkt lider om man skulle bura den i några minuter medans man går på toa så länge buren inte är för liten. Att regeln är så tydlig är väl för att det inte ska bli några gråzoner sen kan jag ju tycka att dispens borde man få automatiskt om veterinär anser det nödvändigt med bur för läkning efter operation eller skada.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 796
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 551
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp