Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Tycker någon att brukshundsvalpar är så jobbiga att de måste vara i bur, kanske de ska fundera på en äldre hund.
Det är väl ingen som påstått att valparna ska bo i en bur? Även om jag aldrig har haft behovet själv så har jag viss förståelse för att burträning en stund ibland kan behövas för att lära en mer energisk brukshundsvalp att lugna ner sig om man har en stökig miljö med småbarn osv eller om man behöver göra någotning där det är omöjligt att hålla koll på valpen och den riskerar att tex komma åt sladdar eller annat just då. Har tex en fin bildserie på min när han var liten och var med i stallet. I första bilden så är han instängd i en hästbox med ett kompostgaller för dörrhålet. På den andra bilden har han brutit sig ut. På den tredje bilden har han rivit ner alla sju sopborstarna, greparna och spadarna från väggen i andra änden av stallet och släpat in dom i boxen där han sen vilt attackerar sopborstarna. Allt inom loppet av ett par sekunder när jag "skulle bara".

Jag hade möjlighet att ha honom i en miljö där det helt enkelt inte gjorde någonting om han var vild när han var på det humöret och har inte haft några större problem inomhus hemma men att säga att alla som inte alltid har den möjligheten varit på familjemiddagar istället för att ha suttit och hållit honom i koppel som jag gjort när vi ätit för att han inte skulle lyckas välta eller sen när han blivit äldre, skrämma något barn. Såklart är det träning och invänjning av den typen av miljöer som är det viktiga men för hundens del hade det nog faktiskt underlättat för honom att ta det lugnt om det fanns en bur att ta med där han hade varit van vid att man håller sig stillsam i.
 
Eller så kan en tänka tvärtom - om det boende, det liv, de andra hundar en har medför att valpen måste sitta i bur, så kanske en annan hund vore mer lämpligt.

Så bara för att hunden behöver sitta i bur några gånger under valptiden så ska man inte ha den? Jag får erkänna att jag tycker tvärtom. Hanterar man inte hunden på ett sätt som passar just den så ska man inte ha hund :meh: Använder du bur i bilen eller är det också elakt?

Som sagt. Jäkligt glad över att hon var burtränad som liten då hon som valp fick sitta i bur/box på djursjukhuset i flera dagar. Hon hade inte accepterat det på samma sätt utan träning.

Varför denna oacceptans kring att valpar är olika och behöver träna på olika saker?
 
Det är väl ingen som påstått att valparna ska bo i en bur? Även om jag aldrig har haft behovet själv så har jag viss förståelse för att burträning en stund ibland kan behövas för att lära en mer energisk brukshundsvalp att lugna ner sig om man har en stökig miljö med småbarn osv eller om man behöver göra någotning där det är omöjligt att hålla koll på valpen och den riskerar att tex komma åt sladdar eller annat just då. Har tex en fin bildserie på min när han var liten och var med i stallet. I första bilden så är han instängd i en hästbox med ett kompostgaller för dörrhålet. På den andra bilden har han brutit sig ut. På den tredje bilden har han rivit ner alla sju sopborstarna, greparna och spadarna från väggen i andra änden av stallet och släpat in dom i boxen där han sen vilt attackerar sopborstarna. Allt inom loppet av ett par sekunder när jag "skulle bara".

Jag hade möjlighet att ha honom i en miljö där det helt enkelt inte gjorde någonting om han var vild när han var på det humöret och har inte haft några större problem inomhus hemma men att säga att alla som inte alltid har den möjligheten varit på familjemiddagar istället för att ha suttit och hållit honom i koppel som jag gjort när vi ätit för att han inte skulle lyckas välta eller sen när han blivit äldre, skrämma något barn. Såklart är det träning och invänjning av den typen av miljöer som är det viktiga men för hundens del hade det nog faktiskt underlättat för honom att ta det lugnt om det fanns en bur att ta med där han hade varit van vid att man håller sig stillsam i.
En del föll bort där ser jag men aja 😑
 
Mitt hem var 100% valpsakrat nar jag tog hem Princess Diva. Men med henne rackte det inte. Alls.



Eh? Jo, vissa av oss har valpsakrat men behover bur anda. Princess Diva lyckades riva av en forsvarlig del golvlist, dar hon at upp och svalde en ganska betydlig del, medan jag var pa toaletten och hade sparrat av rummet med "valp hage" som jag satte skruvar i vaggen sa hon inte kunde flytta. Hon hade leksaker, mat puzzle, och en ny favorit leksak under tiden. Listen var mer intressant.
Hon at upp ett horn (gips platta) i koket medan jag lagade mat och inte tittade pa henne under ett par minuter.
Hon at upp en sida pa en barngrind i tra som jag hade for att stanga av koket, hon tuggade i sig en stor bit av en trasmatta och rev upp kanten pa en heltackande matta, men hann inte ata sa mycket av den.
Etc, etc, etc ...

Om det har rackt for er att "valpsakra" var glada ... det innebar bara att ni haft ganska enkla valpar, det finns de som faktiskt behover bur for att man ska vara saker pa att de inte far i sig sadant som inte ar atbart.

Fast min yngsta corgi har bland annat dödat några trösklar, ett oräkneligt antal skor, legobitar, gosedjur och en del jag har förträngt.
Jag ser inte det som en orsak till burförvaring ändå. Han demolerade ALLT han kom över.
Jag hade kombon småbarn och valp, så saker fanns alltid. Jag ser det nog som en del av valptiden helt enkelt.
 
Så bara för att hunden behöver sitta i bur några gånger under valptiden så ska man inte ha den? Jag får erkänna att jag tycker tvärtom. Hanterar man inte hunden på ett sätt som passar just den så ska man inte ha hund :meh: Använder du bur i bilen eller är det också elakt?

Som sagt. Jäkligt glad över att hon var burtränad som liten då hon som valp fick sitta i bur/box på djursjukhuset i flera dagar. Hon hade inte accepterat det på samma sätt utan träning.

Varför denna oacceptans kring att valpar är olika och behöver träna på olika saker?

Bur i bilen har jag för att slippa få en corgi i bakhuvudet eller i ansiktet på vår tvååring.
 
Men den nya lagen kom ju inte förrän i april i år? Ibland räcker det med ordinationen strikt vila. I andra fall krävs burvila.
Hur menar du? Från jordbruksverkets sida var det solklart att dispans endast ges om det är ordinerat burvila. Står det strikt vila gäller inte den generella dispansen och det ges heller inte dispans om man ansöker om det.
 
Så bara för att hunden behöver sitta i bur några gånger under valptiden så ska man inte ha den? Jag får erkänna att jag tycker tvärtom. Hanterar man inte hunden på ett sätt som passar just den så ska man inte ha hund :meh: Använder du bur i bilen eller är det också elakt?

Som sagt. Jäkligt glad över att hon var burtränad som liten då hon som valp fick sitta i bur/box på djursjukhuset i flera dagar. Hon hade inte accepterat det på samma sätt utan träning.

Varför denna oacceptans kring att valpar är olika och behöver träna på olika saker?
Missade det här inlägget. Ingen bur i bilen heller; använder lastgaller.

Jag tror helt enkelt inte det beror på valpen.
 
Missade det här inlägget. Ingen bur i bilen heller; använder lastgaller.

Jag tror helt enkelt inte det beror på valpen.

Lastgaller är dock mycket osäkrare än bur då hunden kan flyga ut genom sidorutan. Sen blir ju lastutrymmet som en bur. Oavsett vad man vill kalla det. Det är galler/vägg runt hunden. Det blir bara mindre säkert.
 
Fast min yngsta corgi har bland annat dödat några trösklar, ett oräkneligt antal skor, legobitar, gosedjur och en del jag har förträngt.
Jag ser inte det som en orsak till burförvaring ändå. Han demolerade ALLT han kom över.
Jag hade kombon småbarn och valp, så saker fanns alltid. Jag ser det nog som en del av valptiden helt enkelt.

Jaha? Ingen har väl sagt att valpen satt i buren konstant. Klart saker går sönder. Det gjorde det hos mig också. Men är valpen övertrött och galen och man är upptagen med något viktigt just då så är det bättre att stoppa undan den med något gott ben eller go leksak.

Alltså. Jag satte in i buren om jag var upptagen när valpen var övertrött. Jag satte in i buren ibland när jag duschade. Jag satte in när jag dammsög och moppade golvet.

Jag satte även in Gripa i buren vid något tillfälle när hon var 7-8 månader då jag bodde hos mamma dom veckorna och morfar kom över. Hade jag inget ben hemma och hon var lite gasad så gick hon ligga där. Bredvid köksbordet där vi satt. Morfar är nämligen både hundrädd och 85 år. Så ville inte att en hyper schäfer skulle välta honom.

Jag hade ju kunnat sätta henne i bilen. För det är lagligt. Men det är ju garanterat roligare (och bättre träning) för henne att få vara med.

Är ni lika emot en hage? Grind?
 
Lastgaller är dock mycket osäkrare än bur då hunden kan flyga ut genom sidorutan. Sen blir ju lastutrymmet som en bur. Oavsett vad man vill kalla det. Det är galler/vägg runt hunden. Det blir bara mindre säkert.
Jag väljer att kalla det för en bil. Enda orsaken till att mina hundar åker bil är om vi ska någonstans.
 
Jag brukar inte ha bilen inomhus.
Inte ens i ett garage? Min poäng var annars att definitionsmässigt har du hunden i en bur. Vad man själv väljer att kalla det är irrelevant sett till lagen. Har du hunden enbart i bur när det är tillåtet för att du följer lagen så är det ett fullgott argument. Men att argumentera för att alla hundar alltid mår bra av bur i bilen och alltid dåligt av det bara för att samma utrymme skulle vara inne i ett hus är däremot ytterst ologiskt.
 
Inte ens i ett garage? Min poäng var annars att definitionsmässigt har du hunden i en bur. Vad man själv väljer att kalla det är irrelevant sett till lagen. Har du hunden enbart i bur när det är tillåtet för att du följer lagen så är det ett fullgott argument. Men att argumentera för att alla hundar alltid mår bra av bur i bilen och alltid dåligt av det bara för att samma utrymme skulle vara inne i ett hus är däremot ytterst ologiskt.
Jag får medge att jag tycker du har trasslat in dig lite nu. Jag tror inte vi kommer längre än så.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 467
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp