Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Titta mo o kväll så ser man om det ökar. När det sen börjar öka brukar jag mäta en gång på em också.
Börjar det öka fort så brukar det ske inom 6-12 timmar.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nu har jag beställt en mätare. Skall komma med företagspost redan i morgon :)

Sedan blir det till att mäta och anteckna! 3 ston kvar i år, så mycket nytta hoppas jag på att ha av den.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Du måste lova att rapportera vad du tycker om den!!!!! Jag ska inte få föl förrän om två månader så jag vill gärna veta om den är så bra som det verkar.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag använde ref. för första gången idag och har några dumma frågor:

Mäter man alltid från båda spenarna, kan det skilja mkt?

Om man gör det, hur noggrant måste man göra rent mellan testen?

Min kom idag upp i 10 & 12, säger det ngt, eller kan dom ligga så länge?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Man kan mäta från båda spenarna tillsammans, var för sig, eller bara den ena. Om du mäter bara den ena, kan det ju vara bra att ta samma spene varje gång. Jag mäter oftast båda spenarna, var för sig.
De kan ligga ganska länge på 10-12 tror jag. När jag mäter från båda spenarna men var för sig brukar jag bara torka av med pappersnäsduk emellan. Så rengör jag med destillerat vatten och pappers näsduk efteråt.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag använde ju den flera mån förra året,efter ett tag insåg jag att det max skillde 1-2 på spenarna så då började jag med att bara mäta från en men växelvis.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

+ dobbis. Tack för svar! Då känner jag mig lite klokare :D.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag har samma erfarenhet som de andra. Det är sällan det skiljer sig mer. kan dock tänka mig att ett sto som haft juverinflammation o förstört ena juverhalvan kan ha sämre värde där. Men det vet jag inte.
Jag mätte bara ena när det var på så låga värden, men sen när det ökade mätte jag på båda.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ny fråga...

Jag mjölkade direkt på reffen, men min man sade att jag först skulle mjölka i några droppar i ett kärl och sen använda den lilla "pipetten" så att jag får exakt samma mängd och att det är kliniskt rent varje gång.
Hur noggrann måste man vara?

Min hade i alla fall ökat med 1 på varje spene idag :banana:!
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag har fått samma värde när jag har använt pipetten, som när jag har mjölkat direkt på glaset, så jag tror inte att det har någon betydelse. Någon annan kanske har andra erfarenheter.
Jag brukar göra så att jag mjölkar direkt på glaset när jag håller på och kollar dem innan fölning, för då är det ju bara några droppar jag mjölkar ur. När de har fölat, vill jag alltid flaska i dem den första mjölken, så att jag vet hur mycket och av vilken kvalitet de har fått i sig. Då har jag ju redan mjölkat ur i ett kärl, så då använder jag pipetten.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Min hade i alla fall ökat med 1 på varje spene idag :banana:!
Min har sjunkit med en enhet om dagen i några dagar nu, och var i morse nere på 14... Undrar om fölungen håller på att tillbakabildas?:eek::p:idea:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Mycket möjligt.
När hon sen väl "fölar" kommer det bara en svätt sperma. ;)
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

:rofl::rofl::rofl:

För övrigt låter det ju som att det kan vara värt investeringen...
Är den nekel att använda?
Ni som har beställt; Hur lång tid tar det att få hem?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ok, ja det var ungefär så jag tänkt mig. jag nappar också alltid i början.

Jag har för mig att Kicket nämnt ngt om en som gick ned, för att sen snabbt gå upp igen precis innan fölning (fast jag kan ha drömt det också). Min hade nu ökat ytterligare 1, det närmar sig :bump:.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Super enkelt!
Ngn här ovan skrev en dag, och jag har för mig att jag fick min på ngn dag också.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Någon som är spekulant på en dos Offshore Dream sperma? Det här var ju faktiskt inte alls vad vi hade tänkt oss..:p
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Provade den nyinköpta idag.
Stoet var fullgången 21 mars. 16 ligger hon på. Skall jag kolla varje dag nu och anteckna?

Det andra stoet sparkade så det gick ej. Dum häst. Skulle fått 24 mars.

Sto nummer 3 skall ej få förrän 29 april, så hon får vänta.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp