Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

"Provade den nyinköpta idag.
Stoet var fullgången 21 mars. 16 ligger hon på. Skall jag kolla varje dag nu och anteckna? "

Så gör jag.

"Det andra stoet sparkade så det gick ej. Dum häst. Skulle fått 24 mars. "

Där vill jag råda dig att OMEDELBART gå ut och råda bot på dumheterna. Det kan vara alldeles livsviktigt att du har möjlighet att komma åt juvret. Det måste hon acceptera. Man får hålla på tills det funkar helt enkelt. Du behöver ju dessutom tvätta juvret. Lycka till!
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

En håller huvudet och jag rör vid juvret. Sparkar som en tosing.:(

Tvätta kan jag nog göra, men då jag klämmer för att få fram mjölk blir hon helvild. Ska jag bremsa?

Jag har råmjölk i frysen. Får jag ej koll på hennes kvalité så får jag väl tina den och ge för säkerhets skull.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ja, bremsa du.
Sparkande hästar brukar någon gång sluta att sparka.;)
Om du precis som du gjort låter någon hålla, ställer dig så att hon inte kan träffa dig (iallafall inte hårt) och sedan håller kvar handen hur hon än beter sig, så kommer hon förr eller senare att sluta slå. Du får ju ta handen så nära juvret det går. När hon accepterar beröring på en punkt flyttar du närmare.
På sprattlande otämjda hästar (unghästar eller omstarthästar som kommer hit) brukar jag ha ett spö med en plastpåse påtejpad i ena änden. Den påsen får beröra hästen på de områden den är rädd om. Jag kan då stå i säkerhet vid bogen. När hästen accepterar påsen, sätter jag dit handen.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Tack för tipsen! Kan vara bra tips för tillvänjning av hovlyft på småttingarna.

Nytt försök i kväll.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Vad tvättar du med? Jag har bara plockat bort för hand mellan juvren de andra gångerna.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Vad tvättar du med? Jag har bara plockat bort för hand mellan juvren de andra gångerna.

Jag tvättar med ljummet vatten med lite tvål i, och torkar efter med endast vatten.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Vatten+tvål, sköljer med vatten och torkar torrt med en ren handduk.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

KL
Har med intresse följt denna tråden innan och har nu skaffat en refraktometer eftersom mitt sto är beräknat till 15 april.
Fick den igår och har mätt upp följande värden
kl 10 igår 10,2 , kl 16.30 igår 12 idag kl 11 var det 13 och i em tillbaka på 12.
Är det vanligt att det svänger såhär?
I övrigt har hon släppt beckenbanden, vulvan är slapp och juvret är till 3/4 dels fullt, dock ej i spenarna. Juvret har varit på G i 3 veckor.
Hon hade ett föl förra året hos annan ägare och enl dem hade hon inget juver innan och knappt någon mjölk så hon överraskade dem med att ha ett föl 1 vecka innan beräknat.
Undrar så hur det blir i år. ;)
Det är ju inte långt kvar.
Har ni som använt refraktometern innan fölning samma erfarenhet att det blir ett större språng uppåt på skalan 6-12 tim innan fölning, eller kan de lika gärna öka 1 grad varje dag tills de är är uppe på sin högsta nivå?

Fölfrossan har börjat gripa mig så tacksam för alla svar.
:laugh:
Detta blir mitt 5 föl så är ingen novis, men alltid kul med att lära sig något nytt! refraktometren verkar ju super duper, men har som sagt ingen tidigare erfarenhet av den.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag fick min med idag och funderade länge på om den var trasig. Den var helt vit och inget blått fält alls när jag kollade Idas mjölk :mad: Sen tog jag och kalibrerade den och sen hittade jag ett smalt blått fält aldra högst upp på mätaren, har testat flertal gånger men alla gånger så stannar den högst upp vid de tjocka svarta bokstäverna. Det blev till att fixa byte så jag slapp jobba de 3 sista nätterna innan semestern. Magkänslan säjer att det inte är riktigt dags men jag åker upp i natt o kollar till henne ändå. Hon är inte riktigt så slapp i vulvan som jag vill att hon ska vara men juvret är fyllt lika hårt morgon som kväll andra dagen på raken, mjölken gick från genomskinligt gul i går till grådassigt vit i morse. Dygn 316. En av 5 ggr har hon fölat på dygn 317.
Undrar om hon spelar mig ett mkt fult aprilspratt.....
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hm ja vad är det för sätt att göra på detta viset, 1 april och allt:p
Kul att se om det blir något!

Ingen som har något svar på min fråga i inlägget innan? Om det vanligen sker ett större språng uppåt på skalan när det närmar sig fölning eller om det lika gärna kan öka 1 grad i taget tom max för det stoet?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Kan ju tyvärr inte svara på din fråga då min dam väljer att maxa skalan på första försöket:) Den andra donnan (dygn 320) har ingen vätska i juvret ännu.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Den kan göra ett JÄTTE hopp uppåt,min gick från 13 till 27 förra året bara under natten.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

jag antar att du inte direkt är ledsen över att värdena är så bra?:D
Intressant att se sedan hur länge det tog till fölning och hur hennes värden blir då och efteråt.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ja det var så jag förstod det som att det är då det är nära!
Stämde det på ditt sto med?
Hur länge var hon på den nivån hon var innan( 13)?
Det är ju precis där min befinner sig.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag är nog en av dem som testat detta längs med refraktometern innan fölning o måste nog svara att när det är dags så ökar den mer än 1 "grad". Det är vanligt att den ökar någon grad om dagen för att ta någon grad neråt dagen efter. DE kan även ligga stilla några dagar eller tom veckor på samma siffra. Det är också vanligt att det skiljer något mellan juvren. Juvret är dessutom uppdelat i 2 halvor i var spene (alltså 4 delar i hela juvret)... möjligen kan det även skilja mellan främre o bakre delen ...det vet jag ej.
Men när det är dags så tar det ett skutt uppåt. Så när jag märker en stadig ökning uppåt så kollar jag tätare.
Hittills har den inte svikit någon gång. Bästa investeringen jag gjort vad gäller fölning, kameran kommer tvåa.

MEN... jag vill poängtera att man inte ska tro att det är lugnt o ingen fölning på gång för att den inte gått över godkänd gränsen. Vissa ston kommer inte över den o kan ändå föla. Då krävs plasma eller annan råmjölk.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Den 1 april kunde jag till slut mjölka ur. Då var mjölken vit. 20 visade refraktometern på. Då var klockan 19.30.

Klockan 23 började fölningen! Misslyckades då igen med att mjölka ur...
Men det verkar ha gått bra. Fölet är piggt och glatt!

Nästa sto hade den 1 april 15. Igår kväll var det uppe i 21!
I kväll blir det till att hålla sig vaken!

Tack tipsare för tipset om Refraktometer :bow: Det i kombination med kamera skall göra oss uppfödare lugnare!
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Så orättvist att det funkar för er andra. Måste vara ngt fel på min refraktometer alt så har mitt sto grymt bra mjölk......
Gott om mjölk har hon dessutom. Man kanske skulle mjölka ur redan nu någon dl för att nappa .
Över 35 har min nu vilket hon gått med i snart 3 dygn. Ingen fölning på g.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Fortfarande 21, vid 15-tiden. Borde det ej ha höjts vid stundande fölning?

Hade mitt sto haft 35 hade jag mjölkat ur och sparat. Vi fick för några år sedan tvillingar. Mjölken kom för tidigt och vet rekommenderade mig att mjölka ur och spara. Mjölkade ur en halv liter.

En månad senare kom fölen. En dog vid förlossningen, den andra överlevde. Gav mjölken vi mjölkat ur i nappflaska, i kombination med mjölken ur juvret.
Fungerade.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Mjölka ur. Du vet aldrig hur det ser ut om ett dygn eller två. Mjölken är ju förstklassig. Om inte den kommer till nytta nu, så perfekt att spara inför kommande fölningar ;)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 423
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp