Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

En liter råmjölk med godkända värden är vad de behöver, enligt vad jag har lärt mig. Grattis till fölet! (Här har det inte kommit något föl än.)

De hade löst det själva när jag åkte tillbaka sedan. Värdet på mjölken efter 6 tim var på 17 så klart godkänt!
Den lilla äter jättebra och är pigg och busig, skuttar redan runt i full fart!

Hoppas din fölis med vill titta ut så du slipper vänta mera!
:)
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nu har ena lilla damen stegrat från 25 till 29 och andra damen ligger kvar på 24 o har gjort i några dagar.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Vi har ju också en reffe sedan några år tillbaka och jag har följt tråden här med intresse.
Har gjort en enda test i år. Gjorde någon förra året men det gav ingen vink om annalkande fölning.

Den jag provade nu var Maternelle. Äldre fölmärr som haft flera föl, bra råmjölk förr om åren och mycket svår att pricka in fölning på trots kamera.

I år lite sliten med en del skavanker så jag vakade trots halvtomt juver och inga vaxdroppar.

Enda på g hos henne var bäckenbanden. Vilket i och för sig inte säger så mycket.

Enligt min test här nedanför hade inte kameran ens behövt vara på. Nu var den det ändå då vi visste att hon behövde assistans vid fölning och för att komma upp.

Vi hade haft några riktigt fina dagar men nu blev det kallare och gråare.


Hade 12 på morgonen. Vilket hon hade haft ett par dygn.
Låg som en padda i halmhögen ute i trädgården under dagen och snarkade.
Fölade samma dag kl 21,40 och då låg hon på 26.

Så..hur tänkte ni att testerna skulle gå till och hur skall det utvärderas?

AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Intressant. Vilket dygn var hon på när hon fölade?
När mina börjar närma sig så brukar jag kolla flera ggr om dagen o då har jag sett en klar uppsving när det är några timmar kvar. Om du testat vid 12 o kanske kl 16 så hade nu nog sett att den ökade mycket fort o då vetat att det var på g. Iaf så har det synats på de ston jag har kollat.
Självklart ser jag bara reffen som en del av alla tecken man får gå på. Man kan inte lita blint på den...precis lika lite som på kalkstickor, vaxproppar, vit mjölk osv.
Men i mina fall har den helt klart varit det säkraste tecknet.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hon hade gått över 6 dagar om man räknar från 330
Har också "plus-dagar" då hon burit hingstföl.

Möjligt att hon stegrat siffrorna allt efter som under dagen.
Men vid 17 tiden, då hon gick in så var hon så pass slapp i juvret så man kunde tänka sig minst en vecka till i väntan.
Tyvärr så kollade jag inte då.

AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Mitt sto som jag har skrivit om i den här tråden stod med droppande mjölk i ett och ett halvt dygn. Med facit i hand skulle jag ha mjölkat ur lite när värdet var som bäst.
Nu hade hon 19 efter fölningen, och 17 efter 6 tim, så det var ju helt ok, men inte alls så bra som innan mjölken började rinna.
Det jag kan säga om att förutsäga fölningen med colostrumrefraktometern, baserat på den här fölningen, är att stegringen av värdet förutsade att mjölken snart skulle slå om till vit.

Jag missade en av fölningarna ifjol. Det stoet hade visserligen vit mjölk, men hennes fjolårsföl var så sent avvant av olika anledningar, att mjölken aldrig hade blivit genomskinlig igen. Det var alltså inget att gå efter.
Juvret var halvfullt, och knappt det. Jag kollade inte värdet på mjölken, men direkt efter fölningen (vi hittade fölungen plaskvåt, så vi missade fölningen med några minuter) var värdet på mjölken under godkänt nivån. Två timmar senare (har jag för mig att det var, orkar inte kolla nu) var nivån godkänd. Där hade ju inte refraktometern hjälpt. Det enda som hade hjälpt var om jag hade varit smart nog att sätta på henne fölvakten, men jag var helt övertygad om att hon skulle dröja ett par veckor till innan hon fölade.:crazy:

Summa summarum: Jag tror att colostrumrefraktometern kan vara ETT sätt att se att det närmar sig fölning. Ofta vet man det ändå, men är man osäker kanske ett mjölktest kan vara ytterligare en ledtråd. Jag ska iallafall testa de andra märrarna också den här säsongen, och se om man kan dra några slutsatser. Om inte annat kanske man kan registrera vad som är ett normalt mönster för just den märren. Och ha med i bakhuvudet att ibland beter de sig inte alls som de brukar....:crazy:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

KL
Nu på kvällen så har jag lyckats få ur Cigridh några droppar. I förrgår hade hon 17 på reffen, igår fanns inget att få ur henne, ikväll är det 22. Dygn 336

Så typiskt att jag inte är hemma i morgon. Jag ska kolla henne en gång till i natt och sen se om jag ska vaka ppå henne, har morgonen i morgon och ska kolla henne då igen sen åker vi vid lunchtid och jag hoppas att hon kan trycka ur sig fölet i natt alt vänta tills måndag.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

32 på reffen nu på morgonen. Svårmjölkad och genomskinligt fortfaranden. Hon får stå inne under dagen med Ida så är det lättare för mina stallkamrater att hålla uppsikt på henne. Hon är en dagfölare.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nu känns det som om jag är ute på väldigt hal is, men är det inte så att det finns olika refraktometrar för olika ändamål, att de har olika skalor kanske? I övrigt är det ju inte precis rocketscience, så jag antar att det är det som skiljer. Piab som säljer denna säljer ju även andra sorts refraktometrar, så man får väl förmoda att de inte är helt likadana.
.
Om man bara hittar förhållandet mellan refraktionsindex o proteinhalt så bör man kunna använda vilken refraktometer som helst ev med lämplig spädning.
Min urinfraktometer går tex inte tillräckligt långt för att kolla kylarvätska.
Troligen finns det även en skala för refraktionsindex på mätaren. Någon får gärna tala om hur de förhåller sig.
Sen är jag lite tveksam till att mjölka ur en skvätt varje dag o öppna spenkanalen. Risken för juverinflammationer ökar, nu är inte hästar lika känsliga som kor men mina varningsklockor pinglar.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hmmm.. det där med kanalerna har jag också funderat på.
Många säger ju att det kvittar med någon droppe hit eller dit men men..

Kanske framförallt om man har en jäkla massa lera eller permanentbäddar alternativt boxar som inte mockas ur helt varje dag..
Kanaler öppna och skit in.
Även detta med att kolla tuttar på flera märrar utan att tvätta händerna mellan märrarna kan vara en risk i sig.

Vi har en notorisk mastitmärr hemma och den skulle vi aldrig i livet röra i tuttarna..så länge hon är frisk.

AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Samtidigt så kan man ju tycka att Darenius (heter hon väl?) som är veterinär med specialutbildning inom gynekologi borde veta om det är riskfyllt eller inte, då tänker jag med tanke på att hon själv varit med och tagit fram ett mjölktest att använda varje dag när fölningen närmar sig.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jo visst. Du har ju också rätt.. :D
Jag har ju en gubbe som varit kobonde och kanske allt för mycket kobonde-vänner omkring mig ;);)
AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Puttar
KL

Min hade i förrgår 10. I kväll 26. Kletigt som sirap, ej mjölk.
Inga vaxproppar. Gått över några dagar.

Tips!?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

kl

Min hade 22 på reffen nu i kväll-första kollen.
Dygn 317, grå grumlig mjölk i övrigt halv slappa b-band, hyfsat stort juver men muffen är normal och hon verkar helt obekymrad i övrigt.

Fölade på 332 förra året då första gångare men hade tyvärr ingen refraktometer då så jag har inget att jämföra med
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nu 31.


Änu ingen som har svar eller vet mer än jag?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

En gissning är ju att du bör vaka på märren. Sedan kan det ju mycket väl hända att hon ändå inte fölar föränn hon har riktig mjölk. Jag hade vakat i allafall.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Mannen vakar, med linserna i ifall det blir bråttom! Verkar som att det blir en natt till. Inget har hänt. Trist.

Varför har du bytt avatar? jag gillade din förra.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag brukar byta lite då och då. Den senaste var påskavataren.:D Nu har vi nykläckta kycklingar, så då blev det lilla "Ägg" på avatarbilden ett tag. Snart är det nog någon av ungarna igen, eller en nyfödd fölunge kanske.:laugh:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ser jag fram emot!

Ännu inget föl...
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

kl

Ställer fråga till Via, Kicket m.fl som hållit på med reffen.
Detta har vi upplevt nu:

Fölmärr som skulle föla den 26 maj.
Förra onsdagen kommer hon in med vaxdroppar.
Hade fyllt i juvret tidigare i rask takt.

Hjärtat i halsgropen. En månad för tidigt.
Provet visade 28.
Skit också.

Märra håller sig trots allt fram till igår.
Då börjar hon smådroppa.

Behöver väl inte påpeka att hon alltså står under hårdbevakning både manuellt och med kamera dygnet runt sedan en vecka tillbaka.
Igår kväll fölade hon.

8 på reffen. Fram med frysmjölk.
Får i lillan 0.7 sen är det fan i mig omöjligt att tvinga i henne mer.

Veterinär kommer ut. Foalcheck ej godkänd.
(har även tagit juverprov för odling. Svar i morgon. Men märra har ingen temp)
Lillan hoppar runt i boxen som en trimmad bäver.

Vi får sonda henne med råmjölk av högsta värden.

I morgon ny foalcheck och ev lägga till plasma

Fölat alltså 19 dagar för tidigt.
Ingen råmjölk alls.
Trimmad unge i boxen.

Denna hade ej överlevt utan reffen och veterinärkoll.

Nu är Naffa helt sopslut.
Vaka på märrar en månad i förväg är ingen "hit"

Men då kom frågan...

Vad tror ni hände??

Märra har fått flera föl hos oss och detta hör då definitivt inte till hennes rutiner.


AM
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 766
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp