Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

via

Trådstartare
Vi är ju några stycken nu som har en colostrumrefraktometer. Ni som har använt den för att se när fölningen närmar sig, vad har ni fått för värden de olika dagarna? Det kunde vara intressant att se något slags genomsnittligt mönster.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Vad är en colostrumrefraktometer :confused:
Vad mäter den?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det är en sådan här:
e97dc9d0.jpg


Den mäter antikroppshalten i mjölken. Egentligen är den till för att man ska kunna veta att fölet har fått i sig tillräckligt med antikroppar. Dock är det några här på forumet som även har testat mjölken innan fölning, och man kan då se hur värdena gradvis stiger när det närmar sig fölning.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Tack för förklaring. Men eftersom halterna varierar från sto till sto, måste det vara svårt att via nivån på antikroppar veta när just "detta" sto skall föla. :confused:Alla ston har ju ej max vid fölning.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det är helt riktigt. Det finns ju dock inge helt säkra metoder att förutsäga fölning, men ju fler tecken man har att gå på, desto säkrare blir det ju. Framförallt är det ju ytterligare en sak att lära sig om det egna stoet, så att man vet när det närmar sig. När man dock står med ett sto som man inte har tagit föl på/mätt värdena på förut, kan ju andras erfarenheter om andra ston vara till viss hjälp.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

vad är det för skillnad på denna och en vanlig refraktometer?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nu känns det som om jag är ute på väldigt hal is, men är det inte så att det finns olika refraktometrar för olika ändamål, att de har olika skalor kanske? I övrigt är det ju inte precis rocketscience, så jag antar att det är det som skiljer. Piab som säljer denna säljer ju även andra sorts refraktometrar, så man får väl förmoda att de inte är helt likadana.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Wikipedia säger så här:

En refraktometer är ett instrument för mätning av en vätskas brytningsindex.

Det finns fyra huvudtyper av refraktometrar:

Traditionell handhållen refraktometer
Digitala handhållna
Laboratorie eller Abbe refraktometrar
Process refraktometrar.


Man får väl anta att olika refraktometrars skalor är anpassade efter olika vätskors brytningsindex.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Kollade hemsidan. Det finne ex för urin.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Knapplån!
Jag har de sista 2 åren använt mig av min "Reffe" för att bedömma fölning.
Det säkraste tecknet jag vet kan jag säga.
Börjar mäta ca 1-2 v innan fölning. Sen ökar det saaaakta länge. Men dygnet innan fölning ökar det betydligt mer o ca 6 timmar innan fölning skjuter det iväg.
Mycket säkert tecken på alla mina ston.
Mina ston vet inte vad vaxproppar är, eller ifyllda spenar, eller att man inte ska gå med vit mjölk i 3 v(Cozzan går alltid med dropp o helt vit mjölk i 2-3 v innan)...men med reffen har det aldrig slagit fel.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

De ston som du har gjort mätningar på, har alla kommit upp i godkända nivåer till fölningen, eller har någon i slutänden haft för dålig mjölk? Har det stoet isåfall visat samma mönster inför fölningen?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Alla har kommit upp i godkänd nivå.
Men den jag var minst orolig för ett 9 årigt hbls to som borde ha bra värden kom precis upp till godkänt. Så där fick faktiskt fölet råmjölk även från min då 18åriga hblsto som hade "mycket bra" råmjölk.
Men hon följde samma mönster även hon. Tror hon låg bara på 11 på kvällen innan o 13 på morgonen.Sen vid kl20 på kvällen hade hon 15 o fölade runt kl23. Då hade hon 16 på ena spenen o 17 på andra.
Kruxet är att man måste kolla råmjölken upp till 6 timmar efter fölning. O den måste ligga på över godkänt hela den tiden. Hennes gjorde det i 4 timmar. Så därför fick fölet råmjölk av annat sto också.

Sen har jag haft ett sto som haft 25 vid fölning o som dalat allt för fort i antalet antikroppar. Så redan efter 2 timmar var hon under godkänd nivå...
 
Senast ändrad:
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag är ju lite trög, och har inte tänkt på föränn säsongen nästan var över ifjol, att man kunde kolla mjölken även INNAN fölningen.
Det sista stoet för säsongen kollade jag då det sista dygnet. Hon hade då redan haft vit mjölk i ett dygn. Normalt sett fölar hon inom 12 timmar då. Hon låg på 17, 5 fram till de sista timmarna, precis som du beskriver.
Jag håller nu på att kolla årets första sto. Hon är en förstagångare, beräknad till den 9/4. Hon var för några dagar sedan uppe på 20, har sedan legat på 15 ett par dygn. Sedan ett dygn tillbaka ligger hon på 17. Min gissning är att hon fölar så fort det blir varmt igen. Vad tror du om det? :D
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Svårt att säga då jag inte känner stoets tecken i vanliga fall.
Men jag hade ett arabsto inackorderat förra året som också gjorde så. Hon var upp rätt högt o sen vände det...för att sen när det närmade sig stiga snabbt i slutet. O visst väntar dem in värmen... nu belv det ju kyligare (iaf hos oss) mot vad det var för några dagar sedan o hon kanske tyckte det var läge... sen kom kylan o då stannade det av. Hon kommer säkert igång när värmen kommer igen...
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jo, så har jag också tänkt. Nu ikväll (22:30) låg hon på 20. Fölvakten är på, sedan en vecka tillbaka, även om hon inte har verkat riktigt färdig än. Juvren är fortfarande bara halvfulla, men hon har dragit sig undan lite i hagen sista tre dagarna, samt ratat sitt kraftfoder. Inatt får jag gå ut och titta till henne lite.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag puttar lite, och ser om någon mer har något att säga.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det slog mig precis att jag också har en refraktometer som jag köpte förra året och ett sto som nog kommer att föla inom 1 v. Jag ska kolla henne också nu innan, så är vi fler som ser om det funkar.
Problemet med henne är att hon inte brukar ge ungarna tillräckligt med antikroppar, två ggr tidigare har dom fått plasma.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

*lånar*

Vi använde för första gången en colostrumrefraktometer förra säsongen och den var verkligen till stor hjälp.
Vi hade misstankar om att ett av våra ston inte hade antikroppar nog. Vi har aldrig givit plasma till fölen men kunnat konstatera att henens föl varit betydligt mer utsatta för infektioner än våra andra.

Det var därför intressant att se att hennes mjölk en vecka innan fölning låg på 23 för att sedan gradvis sjunka och ligga på 11 vid fölningen och timmarna efter.
Som tur är hade vi sparat och fryst en del mjölk från stoet som fölade dagen innan och där värdet visade på 27 som vi gav till det nyfödda fölet redan under första timmen.

Just det fölet har inte haft några som helst infektioner utan varit frisk som en nötkärna så bara detta gjorde att vi sparade in priset för refraktometern flera gånger om och slapp kostnader för plasma och veterinärer.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

bara detta gjorde att vi sparade in priset för refraktometern flera gånger om och slapp kostnader för plasma och veterinärer.

Vad bra! En reframtometer är ju så pass billig att alla som tar ett föl borde ha en tycker jag. I den allmänna förlustaffär det är att avla är ju den kostnaden en väldigt liten del.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Var kan man köpa dem, jag får ingen "köp"träff när jag googlar på colostrumrefraktometer, fast jag vet att jag varit på sidor förut där man kunde köpa dem...
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp