Använda hästar som terapi....

Moorland

Trådstartare
Hej jag är engelskman så ber om ursäkt för mitt svenska eftersom jag har glömt mycket sedan jag bodde och arbetade i Stockholm för några år tillbaka ungefär 2002 eller så.

Jag håller för närvarande på ett privat forskningsprojekt tillsammans med Göteborg och Southampton universitet om att använda hästar som terapi för funktionshindrade barn i Sverige. Detta började ursprungligen när jag kom ihåg att jag såg ett långt program på SVT då det tycktes hjälpa många barn.

Tyvärr fanns det inga fler avsnitt så jag har fortfarande ingen aning om idén lyckades i senare liv eller inte när de växte upp. Så vet någon om att använda hästar för terapi ändå?

Tack
 
Jag har inte någon erfarenhet själv, men skulle rekommendera dig att kontakta Stiftelsen Hippocampus som arbetar med just detta.
 
Hej jag är engelskman så ber om ursäkt för mitt svenska eftersom jag har glömt mycket sedan jag bodde och arbetade i Stockholm för några år tillbaka ungefär 2002 eller så.

Jag håller för närvarande på ett privat forskningsprojekt tillsammans med Göteborg och Southampton universitet om att använda hästar som terapi för funktionshindrade barn i Sverige. Detta började ursprungligen när jag kom ihåg att jag såg ett långt program på SVT då det tycktes hjälpa många barn.

Tyvärr fanns det inga fler avsnitt så jag har fortfarande ingen aning om idén lyckades i senare liv eller inte när de växte upp. Så vet någon om att använda hästar för terapi ändå?

Tack
Stall Xena utanför Västerås har en framgångsrik verksamhet med tjejer som har olika sorters problem. Hästarna gör väldigt stor nytta.
 
Humlamaden Rehab utanför Lund har hållit på i många år med hästterapi för funktionshindrade barn. Vad jag har hört så är det med mycket bra resultat.
 
Detta rehab också ser ut jätte bra också många tack !

Men när jag sett din avatar av en hund och att jag avgudar Golden Retrievers så mycket , vad också en helt bra möjlighet att prata Svensk igen efter 18 år !

Det här är en jätte kul webplats ! :D
 
Hej jag är engelskman så ber om ursäkt för mitt svenska eftersom jag har glömt mycket sedan jag bodde och arbetade i Stockholm för några år tillbaka ungefär 2002 eller så.

Jag håller för närvarande på ett privat forskningsprojekt tillsammans med Göteborg och Southampton universitet om att använda hästar som terapi för funktionshindrade barn i Sverige. Detta började ursprungligen när jag kom ihåg att jag såg ett långt program på SVT då det tycktes hjälpa många barn.

Tyvärr fanns det inga fler avsnitt så jag har fortfarande ingen aning om idén lyckades i senare liv eller inte när de växte upp. Så vet någon om att använda hästar för terapi ändå?

Tack

Spännande projekt du har! I Västra Götaland som Göteborg ligger har regionen beslutat att lägga ner hästunderstödd terapi som metod då det är resurskrävande. Uselt beslut tycker jag. Det borde universitet i Göteborg kunna hjälpa dig att hitta mer information om. Om du söker på hästunderstödd terapi och Socialstyrelsen så finns det lite information på deras sajt. Min telefon vägrar att samarbeta när det gäller att länka. Där finns det också en länk till en rapport om hästunderstödd terapi. Jag vet också att Mittuniversitetet iallafall har haft en påbyggnadsutbildning i ridterapi för utbildade sjukgymnaster vet inte om den finns längre men det kanske ändå kan vara värt att ta kontakt för att ta del av deras erfarenheter.
 
Tacka intressant och mycket util information

Jag kan inte komma ihåg nu namnet av de folk jag pratade med i Göteborg Universitet men det här är länkerna jag har funnit upp till idag. Så det ser ut till mig att om någon är interessade, kanske bäste att fortsätte genom denna forum och de medlemmar att söker ut de bäst optioner ?
____________________________

https://scholar.google.com/scholar?...&q=related:aITn0PXfJbRePM:scholar.google.com/

https://www.rda.org.uk/

https://www.equinestudies.co.uk/study-with-us/students-with-disabilities/

https://www.myrda.org.uk/runningyourgroup/therapy/

https://flov.gu.se/english/about/staff?languageId=100001&userId=xanpet
 
Tack alla för svarer.

Jag tänke att man måste har en klar mål först och vad detta måste bli.

För mig jag tro att om där finns ingen central huvud organisation i Sverige idag för Svensk handikapade folk som onskar att rider häster, då skulle alla individuella välgörhet och similär organisationer i Sverige skulle möta tillsammans under en taket att diskuterar och bestämmer deras klar individuelt slutlig måleter. Då att skapa bara en central huvud organisation ensam.

Någon andra ideer ? :)
 
Tack alla för svarer.

Jag tänke att man måste har en klar mål först och vad detta måste bli.

För mig jag tro att om där finns ingen central huvud organisation i Sverige idag för Svensk handikapade folk som onskar att rider häster, då skulle alla individuella välgörhet och similär organisationer i Sverige skulle möta tillsammans under en taket att diskuterar och bestämmer deras klar individuelt slutlig måleter. Då att skapa bara en central huvud organisation ensam.

Någon andra ideer ? :)

Nu kanske jag missuppfattar dig. Men det finns en central samordning i form av Svenska ridsportförbundet. Dels är de centralorganisation för de som tävlar och anordnar tävlingar för personer med funktionsnedsättning. Och dels bedrivs majoriteten av all terapiridning i Sverige på ridskolor, som organiseras under Svenska ridsportförbundet. Svenska ridsportförbundet har också koll på vilken forskning som görs inom området och vilka som i dag forskar på ämnet.

Så om du är seriös i att forska på ämnet bör du kontakta Svenska ridsportförbundet för en kontakt för. Det lär ge betydligt mer än att ställa frågor på ett forum.

Kul idé och lycka till!
 
Hej jag är engelskman så ber om ursäkt för mitt svenska eftersom jag har glömt mycket sedan jag bodde och arbetade i Stockholm för några år tillbaka ungefär 2002 eller så.

Jag håller för närvarande på ett privat forskningsprojekt tillsammans med Göteborg och Southampton universitet om att använda hästar som terapi för funktionshindrade barn i Sverige. Detta började ursprungligen när jag kom ihåg att jag såg ett långt program på SVT då det tycktes hjälpa många barn.

Tyvärr fanns det inga fler avsnitt så jag har fortfarande ingen aning om idén lyckades i senare liv eller inte när de växte upp. Så vet någon om att använda hästar för terapi ändå?

Tack

Jag förstår heller inte riktigt om du i dag är involverad i ett forskningsprojekt eller om du vill initiera ett forskningsprojekt. Du får gärna förklara på engelska då jag tror de flesta här inne förstår engelska hyfsat till bra. Så blir det inga missförstånd. För jag har svårt att hänga med i vad du gör och vad du faktiskt undrar över.

I don’t understand if you are involved in a current study or if you want to engage in a study on the subject. I have trouble understanding what you are asking for. Maybe it’s better if you write in English? I think most people in here understand English quite well.
 
Hej jag är engelskman så ber om ursäkt för mitt svenska eftersom jag har glömt mycket sedan jag bodde och arbetade i Stockholm för några år tillbaka ungefär 2002 eller så.

Jag håller för närvarande på ett privat forskningsprojekt tillsammans med Göteborg och Southampton universitet om att använda hästar som terapi för funktionshindrade barn i Sverige. Detta började ursprungligen när jag kom ihåg att jag såg ett långt program på SVT då det tycktes hjälpa många barn.

Tyvärr fanns det inga fler avsnitt så jag har fortfarande ingen aning om idén lyckades i senare liv eller inte när de växte upp. Så vet någon om att använda hästar för terapi ändå?

Tack
Svarar igen då jag tolkar in nya saker varje gång jag läser ditt ursprungliga inlägg.

Är din frågeställning om ridterapin har långtidseffekt för barn med funktionsnedsättning? Vad menar du i så fall med ”senare i livet”? Hur mycket senare? Tre månader efter de ridit? Tre år? Tio år? Träning är ju en färskvara, så de muskler man bygger upp lär försvinna när man slutar. Viss kroppskontroll kan stanna längre, men då barns kroppar växer behöver de ”ställa om” sin kroppskontroll och anpassa den till den nya kropp de får när de växer.

Det är också vanligt att barns fysik och motorik blir sämre när de blir större. Mycket pga att den mjuka barnkroppen stelnar men också att den blir större. Så det gör också att det inte är någon idé att göra långtidsstudier med uppföljning efter avslutad terapi.

Barn som fortsätter träna och hålla igång får ofta en starkare och rörligare kropp även som vuxna. Så om ett barn rider regelbundet i flera år lär de positiva effekterna sitta i så länge barnet/personen fortsätter.
 
"Västra Götaland som Göteborg ligger har regionen beslutat att lägga ner hästunderstödd terapi som metod då det är resurskrävande. Uselt beslut tycker jag."

There was a similar decision to the above taken in England sometime ago which upset quite a lot of people who had impaired children or friends, who eventually set up their own small charity to fill the gap as no-one in officialdom was interested. Much along the lines as I wrote above and is still in operation today. I also happened to agree with Islandhästrytta's comment above and why therefore I explained what they did.















Gilla Citera Svara

Rapportera
 
En till fråga.
Tänker du hästar och ridning som sjukgymastik förtrasiga kroppar? Eller hästpyssel och ridning som terapi för trasiga själar?
 
Jag har ingen aning om tyvärr....
Handikappridning är jättevanligt i Sverige överallt tror jag. Svenska ridsportförbundet är väl ansvariga för tävlingarna, det heter väl paratävlingar? . Sverige har en jätteduktig pararyttare i dressyr som typ vinner VM. Jag jobbade ett tag med dövblinda som hade ridning som hobby.

Ta kontakt med svenska ridsportförbundet.

Varenda ridskola i hela Sverige har nog någon form av handikappridning. Rent praktiskt för ridskolorna är det litet slitage på hästarna och stort mervärde för ryttarna och säker inkomst från kommun och regioner.
 
Handikappridning är jättevanligt i Sverige överallt tror jag. Svenska ridsportförbundet är väl ansvariga för tävlingarna, det heter väl paratävlingar? . Sverige har en jätteduktig pararyttare i dressyr som typ vinner VM. Jag jobbade ett tag med dövblinda som hade ridning som hobby.

Ta kontakt med svenska ridsportförbundet.

Varenda ridskola i hela Sverige har nog någon form av handikappridning. Rent praktiskt för ridskolorna är det litet slitage på hästarna och stort mervärde för ryttarna och säker inkomst från kommun och regioner.
Man behöver skilja på när handikappade rider som vilken annan hobbyverksam som helst och när det är en habiliterande/rehabiliterande insats. I första fallet görs anpassningar för att handikappet inte ska bli hindrande i aktiviteten och därmed möjliggöra genomförandet. I andra fallet utformas aktiviteten för att ha en viss effekt relaterad till fysiska/psykiska behov som är en följd av funktionsnedsättningen.

I praktiken kan en individ blanda rehab och nöje (plus att nöjet i sig har positiva medicinska effekter). Men ska man utvärdera/undersöka effekt/forska bör man vara tydlig med att definiera skillnaden och hålla isär vad man pratar om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp