Använda kompostjord med råtta?

tott

Trådstartare
Jag har tyvärr en(?) råtta som bökar i min kompost och jag har inte lyckats ta kål på den. Det finns en hel del fin jord i komposten men vågar jag använda den med tanke på salmonellarisken?
 
Jag har tyvärr en(?) råtta som bökar i min kompost och jag har inte lyckats ta kål på den. Det finns en hel del fin jord i komposten men vågar jag använda den med tanke på salmonellarisken?
Jag hade nog mer varit orolig för leptospira i sådana fall, den sprids via råttornas urin.
 
Alltså, du har ju ingen kontroll på vilka djur som rör sig i din jord ute i trädgården. Har du råttor är de ju säkert där också.
Jag skulle inte har gosat in mig och dragit in luft nere i komposten, men glatt använt jorden (och försökt täta mot råttan).
 
Alltså, du har ju ingen kontroll på vilka djur som rör sig i din jord ute i trädgården. Har du råttor är de ju säkert där också.
Jag skulle inte har gosat in mig och dragit in luft nere i komposten, men glatt använt jorden (och försökt täta mot råttan).
Fast det är ju stor skillnad på om en råtta eller ett gäng råttor springer över mina odlingar eller mojsar omkring och skiter och har sig en hel vinter i ett kompostkärl. Därav frågan.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 656
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
891
Senast: Wille
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 736
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp