Använda munskydd

Idag blir första dagen jag går till jobbet med munskydd sedan covid började.

I 3 dagar måste alla i hela QLD ha munskydd inomhus trots att utbrottet i Brisbane är över 130 mil bort... men eftersom många nyligen rest till och från i hela staten så måste alla nu... det är ju som det är... olustigt. Men jag tänker att det är helheten som räknas och inte mitt ego.

Nu ska jag iväg och titta på ett hus till salu. Munskydd på!
 
Vi har att man skall använda munskydd i kollektivtrafiken och inomhus OM man inte kan hålla avstånd. Jag väljer att handla när det är lite folk OCH håller avstånd så jag har fortfarande behövt använda munskydd privat då jag inte åkt kollektivt. Men restriktionerna ser väl inte likadana ut i alla län förstås. Om det är samma restriktioner som vi har så kan du kanske handla på tider då det är mindre folk och på så sätt inte behöva köpa munskydd? Om du inte behöver resa kollektivt förstås.

Edit: läste för snabbt och ser nu när jag läser igen att du skriver att man måste bära munskydd. Då var det svårare. Kan du beställa maten online? :)
 
Har i Oregon har vi haft munskydd i over ett ar nu. I alla affarer, pa kollektivtrafiken, utomhus dar det finns andra manniskor, Pa restauranger har man det pa tills man sitter vid bordet, och lagen sager att da tar man pa det igen nar servitris/servitor kommer, och de allra flesta gor det.

En lakarvan (kirurg) forklarade for mig att man satter en bit kirurg tape pa ovansidan, sa gor de i operationssalen for att vara sakra pa att de sitter bra.

Nu efter att Maken och jag, samt alla sadana som raknas som sarskilt viktiga for att samhallet ska kunna ga tillbaka (butiks personal, larare, etc, etc), och hela den aldre och kansligare befolkningen har blivit vaccinerade tva ganger sa anvander bade jag och Maken tyg munskydd, mycket billigare och bekvamare an N-95.

Barnbarnet var 31/2 ar nar det har borjade och har anvant munskydd sedan dess. Hon behover fortfarande hjalp att fa det runt oronen :p och sedan sitter det dar tills hon ar hemma igen. Hon glommer oftast bort att hon har det pa.:love:
 
Är det rekommendationer eller krav ? Du nämner båda delarna nämligen. Mig veterligen finns det inga krav i Sverige att ha munskydd.
Det är rekommendationer,
men det är ju inte för inte man kommer med detta nu. Kollektivtrafiken har haft ett litet tag i den här regionen.
 
Passar på när ämnet är uppe..

Någon som har tips på hur man gör för att inte glasögonen ska imma igen när man har munskydd?

Försöker ha glasögonen ov ovanpå munskyddet, men då åker antingen munskyddet in i ögonen eller så hamnar glasögonen för långt ned. Fungerar inte att ha munskydd i affären för mig, ser varken värt jag går eller varorna..
Jag har lärt mig ett trick! Man gör en knut längst in på snöret på bägge sidor och viker in flärparna. Fungerar utmärkt!
 
Jag använder åternvändbart munskydd som om man lägger undan det självsanerar sig till 99% på 2 h. Himla bekvämt i microfober-stretch. Går att tvätta också om man smutsar ner det.

Om man måste ta av det för att snart ta på det igen innan 2 h gått kan man ju ha 2 st att varva mellan och bara stoppa undan det i förvaringskuvertet.
Hur självsanerar det sig? Hur funkar det rent tekniskt.
 
Jo, rekommendationer är per definition frivilliga. Det är ju något du rekommenderas att följa, inget som är tvingande. Ingen kommer att straffa dig om du inte bär munskydd.
Men det hade ju varit jättebra om alla hade följt coronarekommendationerna.
Har det inte varit uppe gång efter annan senaste året att rekommendationer från myndighet är att betrakta som "såhär ska man göra" fastän de benämns "rekommendationer"
 
Snurra banden ett halvt varv innan du trär dem om öronen. Det gör jag och många andra. Funderar på om det här med imma på glasögonen eller att det åker in i ögonen kan ha något att göra med hur ansiktet ser ut. Mina ögon ligger rätt djupt in, jag har ett tjockt ansikte, så utan glasögon så kanar det rakt in i ögonen på mig omedelbart. Hur jag än formar bågen efter näsan så blir det lite av en glipa som kanar upp och som gör att glasögonen immar igen när de är på. Rör jag huvudet åt något håll eller pratar glider munskyddet upp och helst in i ögonen. Bara en fundering, jag har ju böjt bågen efter konstens alla regler och ändå blir det knäppt. Tills jag snurrade banden ett halvt varv. Då sitter det mer still på skallen och passar bättre.

Andra tips är ett plåster eller en bit hudtejp. Men det skulle inte jag vilja ha så ofta och behöva dra bort. Huden skulle inte bli glad.
Blir det inte luftglipor på sidorna när bandet snurrats ett halvt varv? Tycker det sett så ut på de som jag mött som gjort så.
Munskydd borde finnas i olika storlekar, man har ju olika stort huvud (baserat på hjälmstorlek tycker jag att jag har stort... när det gäller munskydd tycker jag att jag har litet)

Jag brukar korta snoddarna genom att göra en knut i änden.
 
Jag använder åternvändbart munskydd som om man lägger undan det självsanerar sig till 99% på 2 h. Himla bekvämt i microfober-stretch. Går att tvätta också om man smutsar ner det.

Om man måste ta av det för att snart ta på det igen innan 2 h gått kan man ju ha 2 st att varva mellan och bara stoppa undan det i förvaringskuvertet.
Är det testat att det fungerar med självsanneringen och även efter tvätt och inte bara tillverkarens påstående? Jag funderar på hur de kan få tyget att döda virus även efter flera tvättar eller hur funkar det? Och är det ofarligt för människor i längden?
 
Är det testat att det fungerar med självsanneringen och även efter tvätt och inte bara tillverkarens påstående? Jag funderar på hur de kan få tyget att döda virus även efter flera tvättar eller hur funkar det? Och är det ofarligt för människor i längden?
De brukar ha filter inuti son självsanerar på TORR plats. Men man ska ju byta filtret lika ofta som man normalt byter mask så.
 
Är det testat att det fungerar med självsanneringen och även efter tvätt och inte bara tillverkarens påstående? Jag funderar på hur de kan få tyget att döda virus även efter flera tvättar eller hur funkar det? Och är det ofarligt för människor i längden?

Googlade lite och enligt en säljare skulle det klara tvättas 15 gånger minst, med 2 veckors mellanrum. Virus eller ej, jag skulle inte vilja ha samma munskydd mer än några timmar eller högst en dag utan att tvätta det. Det verkade vara testat av tillverkaren och det stod inget om att det var testat för att vara säkert för människan utan bara angående virus.


Källa bland annat
Airgill Ansiktsmask | tmkmanagement.se
 
Blir det inte luftglipor på sidorna när bandet snurrats ett halvt varv? Tycker det sett så ut på de som jag mött som gjort så.
Munskydd borde finnas i olika storlekar, man har ju olika stort huvud (baserat på hjälmstorlek tycker jag att jag har stort... när det gäller munskydd tycker jag att jag har litet)

Jag brukar korta snoddarna genom att göra en knut i änden.

Jo, det blir det oftast. Man ska eg inte snurra banden ett halvt varv, iallafall inte på de vanliga engångsmunskydden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 504
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
764
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp