Använda munskydd

Wille

Trådstartare
Det har kommit nya regionala rekommendationer om att folk födda 2004 eller tidigare måste bära munskydd i affärer och liknande från 1 april. Jag hatar tanken på att behöva använda munskydd och har det ens någon effekt när man sätter på sig munskyddet för andra gången och den hunnit bli lite smutsig? De där munskydden på apoteket går ju inte ens att tvätta utan är väl engångs? Det blir ju dyrt om man ska ha ett nytt munskydd för varje gång man behöver gå in i en affär. Jag har absolut inte råd. Hur tusan löser man det här?
 
Det har kommit nya regionala rekommendationer om att folk födda 2004 eller tidigare måste bära munskydd i affärer och liknande från 1 april. Jag hatar tanken på att behöva använda munskydd och har det ens någon effekt när man sätter på sig munskyddet för andra gången och den hunnit bli lite smutsig? De där munskydden på apoteket går ju inte ens att tvätta utan är väl engångs? Det blir ju dyrt om man ska ha ett nytt munskydd för varje gång man behöver gå in i en affär. Jag har absolut inte råd. Hur tusan löser man det här?
Vad är det som gör att du måste gå i affärer hela tiden? Storhandlar man så behövs sällan mer än 1-2 butiksbesök i veckan. Det blir inte så dyrt med kanske 10kr i veckan.
 
Nä det har ingen effekt i man sätter på sig ett använt munskydd flera gånger.
Man spritar händerna tar på sig munskydd så det sitter korrekt och spritar händerna igen.
Går och handlar det man ska.
Spritar händerna, tar av munskydd och slänger det, spritar händerna igen.

På tex apotea finns det 50 pack för runt 100kr.
Eftersom man inte ska vara i miljöer med mycket folk så borde det räcka ett tag om man handlar en gång i veckan.
 
Vad är det som gör att du måste gå i affärer hela tiden? Storhandlar man så behövs sällan mer än 1-2 butiksbesök i veckan. Det blir inte så dyrt med kanske 10kr i veckan.
Så gör jag. Veckohandlar mat på helgen. Annars blir det inte mycket fler affärsbesök än systemet en gång/vecka och ev att jag måste hämta ett paket någon gång då och då.

TS: Annars finns det väl tvättbara tygmunskydd att beställa, om man vill ha det. Bara att googla och man får massa träffar.
 
Så gör jag. Veckohandlar mat på helgen. Annars blir det inte mycket fler affärsbesök än systemet en gång/vecka och ev att jag måste hämta ett paket någon gång då och då.

TS: Annars finns det väl tvättbara tygmunskydd att beställa, om man vill ha det. Bara att googla och man får massa träffar.
Viktigt att komma ihåg att man måste tvätta det efter varje användning då bara!
 
Vad är det som gör att du måste gå i affärer hela tiden? Storhandlar man så behövs sällan mer än 1-2 butiksbesök i veckan. Det blir inte så dyrt med kanske 10kr i veckan.
Så billigt? Trodde de kostade ett par hundra för några stycken.

Jag går inte i affärer hela tiden men det blir ändå kanske 2 gånger i veckan. Eller kanske någon mer gång. Jag handlar ju inte bara mat.
Nä det har ingen effekt i man sätter på sig ett använt munskydd flera gånger.
Man spritar händerna tar på sig munskydd så det sitter korrekt och spritar händerna igen.
Går och handlar det man ska.
Spritar händerna, tar av munskydd och slänger det, spritar händerna igen.

På tex apotea finns det 50 pack för runt 100kr.
Eftersom man inte ska vara i miljöer med mycket folk så borde det räcka ett tag om man handlar en gång i veckan.
Ok.

Jag handlar inte på apotea. Stöttar dem inte, så jag måste försöka hitta dem på annat håll.
 
Så billigt? Trodde de kostade ett par hundra för några stycken.

Jag går inte i affärer hela tiden men det blir ändå kanske 2 gånger i veckan. Eller kanske någon mer gång. Jag handlar ju inte bara mat.

Ok.

Jag handlar inte på apotea. Stöttar dem inte, så jag måste försöka hitta dem på annat håll.
De finns på de flesta vanliga butiker, ICA har dem intill bomullsartiklar etc. 39:- för 10 st! Så det blir 8:- i veckan om du handlar 2 ggr :-)
 
Det har kommit nya regionala rekommendationer om att folk födda 2004 eller tidigare måste bära munskydd i affärer och liknande från 1 april. Jag hatar tanken på att behöva använda munskydd och har det ens någon effekt när man sätter på sig munskyddet för andra gången och den hunnit bli lite smutsig? De där munskydden på apoteket går ju inte ens att tvätta utan är väl engångs? Det blir ju dyrt om man ska ha ett nytt munskydd för varje gång man behöver gå in i en affär. Jag har absolut inte råd. Hur tusan löser man det här?
Ja det är engångs.
Jag jobbar i munskydd och vi får använda 4 om dagen, ca. Det innebär att när ett munskydd kommer på så har vi det i ca 2 timmar. Vi får inte peta på detnär det väl är på plats. Så man får ha det medans man kör bil (även om man är ensamen) hos vårdtagarna, när man pratat i telefon, handlar, går ärenden mm.
Superviktigt att man alltid spritar händerna före man tar på det och innan man tar av det.
 
Region Uppsala var tidigt ute med strikta rekommendationer. Vi har levt med dem sedan i höstas.

Jag använder munskydd när jag handlar. I snitt är det nog en gång i veckan. Har köpt svensktillverkade munskydd från Apotea, men de finns på olika apotek också. 50 st kostar 249 kr (10 st 59 kr) och jag ser till att alltid ha några med mig. I snitt använder jag kanske 1-3 munskydd/vecka. Har alltid med handsprit som jag använder när jag tar av/på munskyddet. De munskydd jag har är engångs, så jag kastar dem efter att jag använt dem.

För att få ner kostnaden ytterligare - undvik att gå in i affärer om du inte måste. Ofta kan man beställa på nätet och bara hämta varorna.

Förutom när jag handlar använder jag munskydd när jag åker bil med vänner. Totalt har jag gjort av med ca 20 munskydd sedan årsskiftet, så det är inte någon stor kostnad.
 
Passar på när ämnet är uppe..

Någon som har tips på hur man gör för att inte glasögonen ska imma igen när man har munskydd?

Försöker ha glasögonen ov ovanpå munskyddet, men då åker antingen munskyddet in i ögonen eller så hamnar glasögonen för långt ned. Fungerar inte att ha munskydd i affären för mig, ser varken värt jag går eller varorna..
 
Det har kommit nya regionala rekommendationer om att folk födda 2004 eller tidigare måste bära munskydd i affärer och liknande från 1 april. Jag hatar tanken på att behöva använda munskydd och har det ens någon effekt när man sätter på sig munskyddet för andra gången och den hunnit bli lite smutsig? De där munskydden på apoteket går ju inte ens att tvätta utan är väl engångs? Det blir ju dyrt om man ska ha ett nytt munskydd för varje gång man behöver gå in i en affär. Jag har absolut inte råd. Hur tusan löser man det här?
Vi har inte munskyddskrav i affärer ännu men väl under rusningstrafik i kollektivtrafiken. Innan jag går hemifrån tar jag på ett munskydd, som sedan sitter på under promenaden på 3 minuter till hållplatsen, under bussresan och sedan under tågresan. Jag har samma munskydd på mig, utan att ta av det emellan, när jag kommer till jobbet och går till mitt fack och går igenom korridorer osv fram till mitt rum. Där tar jag av det och kastar det. Går jag till toaletten tar jag oftast på visir istället för munskydd eftersom jag tycker det är onödigt att slösa ett munskydd den korta biten (har toa i närheten) och väljer att gå när jag vet att det inte finns så mycket/några människor alls i närheten. Eftersom jag slutar vid lunch behöver jag inte munskydd under den tågresan i alla fall, men annars har jag med mig munskydd i väskan som jag tar på mig ifall jag ska åka kl 16 eller efter den tiden.

Hade de reglerna införts här hade jag nog använt två egna munskydd om dagen (förutom på jobbet) och sett till att inte byta emellan- tex handla efter jag slutat på jobbet och sedan direkt åkt tåg och på så sätt sluppit behöva ta av mig munskyddet. Finns ingen anledning att ta av det. Att man sedan petar på det då och då går nog inte att komma ifrån helt om man inte är ordentligt tränad i att inte göra det, typ inom vården, men det lär man ju också sig av med med tiden.

Jag avskyr munskydd, blir täppt i näsan och torr i munnen av det, märker att det kliar på huden där det sitter också. Så jag är glad så länge jag slipper ha det på överallt.

Jag hade däremot inte införskaffat sådana i tyg, utan köpt engångs och använt dem på det viset också. Jag har två i tyg, de ligger i två av mina väskor jag använder och det är för att OM jag mot förmodan skulle glömma ett munskydd någon gång så är jag aldrig helt utan. De är dock aldrig använda.
 
Passar på när ämnet är uppe..

Någon som har tips på hur man gör för att inte glasögonen ska imma igen när man har munskydd?

Försöker ha glasögonen ov ovanpå munskyddet, men då åker antingen munskyddet in i ögonen eller så hamnar glasögonen för långt ned. Fungerar inte att ha munskydd i affären för mig, ser varken värt jag går eller varorna..
Skaffa ett med bättre passform är väl enda tipset. Det behövs att det inte kommer upp utandningsluft bakom glasögonen. Det är ett riktigt problem faktiskt, vi har provat en mängd olika på jobbet för att det ska gå att hitta en variant som fungerar (vi arbetar alltid med skyddsglasögon och ibland med andningsskydd även normalt sett).
 
Passar på när ämnet är uppe..

Någon som har tips på hur man gör för att inte glasögonen ska imma igen när man har munskydd?

Försöker ha glasögonen ov ovanpå munskyddet, men då åker antingen munskyddet in i ögonen eller så hamnar glasögonen för långt ned. Fungerar inte att ha munskydd i affären för mig, ser varken värt jag går eller varorna..
Snurra banden ett halvt varv innan du trär dem om öronen. Det gör jag och många andra. Funderar på om det här med imma på glasögonen eller att det åker in i ögonen kan ha något att göra med hur ansiktet ser ut. Mina ögon ligger rätt djupt in, jag har ett tjockt ansikte, så utan glasögon så kanar det rakt in i ögonen på mig omedelbart. Hur jag än formar bågen efter näsan så blir det lite av en glipa som kanar upp och som gör att glasögonen immar igen när de är på. Rör jag huvudet åt något håll eller pratar glider munskyddet upp och helst in i ögonen. Bara en fundering, jag har ju böjt bågen efter konstens alla regler och ändå blir det knäppt. Tills jag snurrade banden ett halvt varv. Då sitter det mer still på skallen och passar bättre.

Andra tips är ett plåster eller en bit hudtejp. Men det skulle inte jag vilja ha så ofta och behöva dra bort. Huden skulle inte bli glad.
 
Skaffa ett med bättre passform är väl enda tipset. Det behövs att det inte kommer upp utandningsluft bakom glasögonen. Det är ett riktigt problem faktiskt, vi har provat en mängd olika på jobbet för att det ska gå att hitta en variant som fungerar (vi arbetar alltid med skyddsglasögon och ibland med andningsskydd även normalt sett).
Har du tips på märke och modell?

Ibland vill jag bara ta min Sundström-mask, men den har bara partikelfilter..
 
Snurra banden ett halvt varv innan du trär dem om öronen. Det gör jag och många andra. Funderar på om det här med imma på glasögonen eller att det åker in i ögonen kan ha något att göra med hur ansiktet ser ut. Mina ögon ligger rätt djupt in, jag har ett tjockt ansikte, så utan glasögon så kanar det rakt in i ögonen på mig omedelbart. Hur jag än formar bågen efter näsan så blir det lite av en glipa som kanar upp och som gör att glasögonen immar igen när de är på. Rör jag huvudet åt något håll eller pratar glider munskyddet upp och helst in i ögonen. Bara en fundering, jag har ju böjt bågen efter konstens alla regler och ändå blir det knäppt. Tills jag snurrade banden ett halvt varv. Då sitter det mer still på skallen och passar bättre.

Andra tips är ett plåster eller en bit hudtejp. Men det skulle inte jag vilja ha så ofta och behöva dra bort. Huden skulle inte bli glad.
Tack för tipset, ska testa det!
 
Det har kommit nya regionala rekommendationer om att folk födda 2004 eller tidigare måste bära munskydd i affärer och liknande från 1 april. Jag hatar tanken på att behöva använda munskydd och har det ens någon effekt när man sätter på sig munskyddet för andra gången och den hunnit bli lite smutsig? De där munskydden på apoteket går ju inte ens att tvätta utan är väl engångs? Det blir ju dyrt om man ska ha ett nytt munskydd för varje gång man behöver gå in i en affär. Jag har absolut inte råd. Hur tusan löser man det här?
Är det rekommendationer eller krav ? Du nämner båda delarna nämligen. Mig veterligen finns det inga krav i Sverige att ha munskydd.
 
Jag använder åternvändbart munskydd som om man lägger undan det självsanerar sig till 99% på 2 h. Himla bekvämt i microfober-stretch. Går att tvätta också om man smutsar ner det.

Om man måste ta av det för att snart ta på det igen innan 2 h gått kan man ju ha 2 st att varva mellan och bara stoppa undan det i förvaringskuvertet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp