använda snodd?

B

**BORTTAGEN**

Tycker ni att det är bra att använda snodd(halsförlängare) ibland för att hjälpa hästen att våga söka framåt, nedåt?
 
Den enda erfarenhet jag har av snodd är att det får motsatt effekt, provade på min nordis som gått på trav i flera år och det funkade inte alls.
Nu är det säkert olika för olika hästar.
 
nä om jag vill hjälpa hästen att söka sig framåt nedåt så väljer jag inte en "hjälptygel" som verkar nedåt bakåt
 
Min häst använde den till att träna sin underhals ännu mer :devil: Nu när han kan jobba rätt så har jag den ibland när jag longerar (så lång som den är) och då funkar det. Men jag rekommenderar det inte om hästen inte kan jobba i rätt form.

M.
 
jag använde det på min häst under en extremt jobbig period. red bara på den typ 2 ggr för den drog ihop henne och ja fick inte känslan att det va ja som red ihop henne
 
nej,som jag skrev innan så ska man kunna arbeta ner sin häst iform utan hjälp medel med en mjuk hand.
 
ger ingen hjälp
den enda hjälptygel vid ridning som ger önskad effekt(naturligtvis rätt använd) tycker jag är gramnen..

men bäst e de ju såklart utan
 
Det verkar bara vara jag som har önskad effekt med "snodden". Jag har haft det väldigt jobbigt med min häst då hon går högt med huvvudet o bara springer.. Har haft henne i 4 månader o försökt med att bara rida med vanligt träns men det gick inte så jag satte på snodden o hon jobbar som in i.. :) Det känns ganska skönt att jag kan har den nu i början då jag inte kommit underfund med hur vi fungerar...(jag tar riktigt lång tid på mig).

Nu har jag inte ridit på snart 3 veckor :( så jag vet ju inte om det har haft ngn effekt men nu när jag sätter igång igen får jag nog använda det i en vecka till. Sen ska jag tillsammans med min instruktör ta av den succesivt o då hoppas jag på resultat. Och om inte så har hon iaf byggt muskler..det gjorde hon direkt o det är en fördel att ha många muskler för då kan hon arbeta lättare :) Sen gör det att både hon o jag slappnar av så mycket som möjligt o det är ju väldigt bra. Men nu har jag en väldigt snäll häst, får hon hjälp ner så stannar hon där för hon tycker det är skönt att gå där nere..
 
Jag använder gummisnodd för att korigera min häst lite.Det hände kanske 1 gång/2månader knappt det.
Mellan så tränar jag honom så han skall söka sig neråt, men behöver ibland lite korektion.
Tycker den är bra om man inte spänner den så hårt!
 
nej det tycker jag inte.

använder hellre graman isf....
 
Min förra ponny fungerade inte alls på det, blev extremt svårriden och jobbig medans nuvarande ponny är mkt trygg i den, knäpper inte av eller så utan söker stöd och vågar ta ut stegen mer.
 
Visst kan man använda den, Mn det är viktigt att man sänner den så att hästen inte trampar på den Elr så att hästen inet spänns in för långt när den väl söker sig framåt-neråt. Mn visst kan det hjälpa, speciellt på hästar som slår med hvudet (vilket den är tillför att D inte ska göra). Mn sen varierar det från häst till häst. Vissa hästar hatar snodd O andra känner sig tryggare med snodd. Sen är det även viktigt att man itne använder den för ofta.
 
Min häst hatar snodd!

Däremot så funkar thiedemantygel väldigt bra på henne. Tror att det är för att hon får ett ordentligt stöd. Snodden gör henne bara förbannad och så använder hon hela ridpasset till att streta emot.
 
Jag tycker att snodden synbart inte hjälper hästen med formen, och hästen formligen hatar den!

Snodden går bara inte att ställa in ordentligt, antingen är den för lång och har ingen effekt när hästen stretar emot eftersom den töjer sig för mycket, eller så har den konstant tryck på nacke och mun när den väl är rätt inspänd. Hästarna tenderar till att bli hårda i munnen utav denna, och omusklade hästar klarar inte av att hålla balansen och gå med snodd på ett bra sätt.

Till longering föredrar jag därför vanliga inspänningstyglar eller chambon, och till ridning gramantyglar om man verkligen behöver ta till en hjälptygel. Dessa är konstruerade så att man vet vad man får, och töjer inte ut sig i onödan och lär hästen att det går att streta emot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att lösgöra hästen och fånga upp kraften framåt, det är syftet med den här voltövningen från Carina Bondesson. Hon uppmanar oss också...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: kurakosz
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp