Användandet av Dagbok

Går det att ta bort rapporteringsmöjligligheten från dagbok? Den gör ju ändå ingen nytta där egentligen eftersom TS är fri att själv radera. Men förstår att ni kanske inte ser inlägg om reklam m.m. lika snabbt då.

Ni har ju ändå koll och om någon då startar en tråd för smutskastning så lär ni ju se det ändå?

En uppenbar diskussionstråd är kanske inte lika uppenbar för alla tänker jag?

För mig så låter det som att det bästa är att ta bort dagbok eftersom ni ändå inte kan ge TS den frihet som krävs för att få ha en dagbok med just de exemplen både du själv, jag och andra gett här.

Tar du alternativ 1 så tycker jag ändå att de som senare vill kunna radera sina trådar ska få göra det utan bekymmer, alltså de redan befintliga trådarna eftersom man i nuläget kan göra detta. Eller ge en god tidsfrist för att kunna göra detta. Går ju att skriva en notis om det nålat längst upp på dagbokssidan.
Så i så fall, ta hellre bort dagbok, låt bloggportalerna få stå som ventilationskanal för de som vill skriva utan att öppna upp för diskussion men låt för guds skull inte de övriga forumen svämma över av "jag behöver bara skriva av mig" trådar. Det ger liksom inte mer diskussion. Snarare finner jag det skönt att just de trådarna samlas just i dagbok.
Fast ska vi ha sån koll måste vi i så fall gå in och läsa allas dagböcker och kommentarer till dessa, det är inte hållbart.

Det som blir problem om vi inte alls ska röra dagbokstrådar är ju vad vi gör med regelbrott. Vi kan ju inte direkt ha anarki i dagbokstrådarna, även om den som äger dagboken kan ta bort inlägg. Ska vi då varna användare, men låta inlägg som bryter mot reglerna stå kvar? Eller radera om det är uppenbara regelbrott men inte om en användare "bara" är otrevlig (de uppenbara regelbrotten är inte jättevanliga, det är väldigt ofta det står och väger och man får göra en bedömning utifrån flera omständigheter)?

Problemet med att ha "diskussionstrådar" i dagbok med personlig moderering är ju att folk kan få diskussionen vinklad till sin fördel vilket knappast är optimalt när det kommer till ett forum. Plus att intressanta ämnen kan "försvinna" från forumdelen för att folk vill kunna moderera diskussionen själva. Det är därför såna flyttas ut till rätt plats.

Jag har full förståelse för att folk vill ha dagbok för att kunna skriva av sig, och jag önskar verkligen att det fanns en enkel lösning. Men det är skitsvårt att som moderator hantera dagböckerna, när de som skriver själva kan moderera till viss del. Gränsen blir liksom ännu mer flytande än vad den är i forumdelarna och det gör hela situationen jättesvår.
 
Fast ska vi ha sån koll måste vi i så fall gå in och läsa allas dagböcker och kommentarer till dessa, det är inte hållbart.

Det som blir problem om vi inte alls ska röra dagbokstrådar är ju vad vi gör med regelbrott. Vi kan ju inte direkt ha anarki i dagbokstrådarna, även om den som äger dagboken kan ta bort inlägg. Ska vi då varna användare, men låta inlägg som bryter mot reglerna stå kvar? Eller radera om det är uppenbara regelbrott men inte om en användare "bara" är otrevlig (de uppenbara regelbrotten är inte jättevanliga, det är väldigt ofta det står och väger och man får göra en bedömning utifrån flera omständigheter)?

Problemet med att ha "diskussionstrådar" i dagbok med personlig moderering är ju att folk kan få diskussionen vinklad till sin fördel vilket knappast är optimalt när det kommer till ett forum. Plus att intressanta ämnen kan "försvinna" från forumdelen för att folk vill kunna moderera diskussionen själva. Det är därför såna flyttas ut till rätt plats.

Jag har full förståelse för att folk vill ha dagbok för att kunna skriva av sig, och jag önskar verkligen att det fanns en enkel lösning. Men det är skitsvårt att som moderator hantera dagböckerna, när de som skriver själva kan moderera till viss del. Gränsen blir liksom ännu mer flytande än vad den är i forumdelarna och det gör hela situationen jättesvår.

Just den biten förstår jag att den blir problematisk och det var också det jag menade med att ni då kanske inte ser inläggen som behöver ses över. Vilket då också gör att ni måste spendera mer tid på det forumet för att ha koll.

Därav finns det egentligen bara 3 alternativ som jag ser det.
1. Ta bort dagboken helt.
2. Ha kvar prefixet dagbok på ett forum så får det bli en allmän tråd istället och TS har ingen möjlighet alls till att moderera, dvs miljontals skriva av sig trådar.
3. Ha kvar det som det är nu.

Själv valde jag som sagt att lämna dagbok just för att det inte fungerar optimalt.
 
Det var en sak jag inte hade tänkt på ens, att befintliga dagboksinlägg då skulle hamna någon annanstans.

Hejsan hoppsan vad fort jag kommer radera dagboksinlägg då. Väldigt viktigt att man får förvarning innan detta händer.
Alla gamla dagbokstrådar skall ha prefixet Dagbok och flyttas till forumet Hem&Hobby som är forumet de ligger under idag.
Jag hoppas och utgår ifrån att har man inte raderat något fram till idag i gamla trådar så kan det stå kvar. Vill man få något borttaget längre fram kan man använda rapportera-länken.
Jag kan även tänka mig att det i princip alltid bör tas bort efter rapport om det rapporterats av TS och det skrivits när det var möjligt att själv radera.
 
Alla gamla dagbokstrådar skall ha prefixet Dagbok och flyttas till forumet Hem&Hobby som är forumet de ligger under idag.
Jag hoppas och utgår ifrån att har man inte raderat något fram till idag i gamla trådar så kan det stå kvar. Vill man få något borttaget längre fram kan man använda rapportera-länken.
Jag kan även tänka mig att det i princip alltid bör tas bort efter rapport om det rapporterats av TS och det skrivits när det var möjligt att själv radera.

Man kan ju ändå tycka att en tids varsel för att kunna radera själv inte är för mycket begärt så att alla hinner se? Alla är inte inne varje dag. Kanske lättare än att någon vill ha bort alla sina dagbokstrådar som då innebär att ni ska radera säg 300 st?

Min tanke är bara att i dagbok skriver man ofta av sig, ibland när man mår dåligt. Nu har man möjlighet att radera men inte sen. Men man kanske vill ha bort alla trådar från en viss period av ens liv. Men kan man från tex 1 juli 2020 och bakåt be om att få radera så har ju alla hunnit se och agera så som de önskar innan man måste rapportera sina trådar. Det borde iaf minska er arbetsbörda lite tänker jag.
 
Just den biten förstår jag att den blir problematisk och det var också det jag menade med att ni då kanske inte ser inläggen som behöver ses över. Vilket då också gör att ni måste spendera mer tid på det forumet för att ha koll.

Därav finns det egentligen bara 3 alternativ som jag ser det.
1. Ta bort dagboken helt.
2. Ha kvar prefixet dagbok på ett forum så får det bli en allmän tråd istället och TS har ingen möjlighet alls till att moderera, dvs miljontals skriva av sig trådar.
3. Ha kvar det som det är nu.

Själv valde jag som sagt att lämna dagbok just för att det inte fungerar optimalt.
Nej, det kommer inte bli miljontals skriva av sig trådar, kanske en del av de skriva av sig trådar som idag inte placeras under Dagbok framöver får prefixet Dagbok.

Sedan kan jag tänka mig att definitionen av vad som är en skriva av sig tråd skiljer sig en hel del mellan olika användare.

Alla trådar under Dagbok är inte skriva av sig trådar.

Är "evighetstrådar" skriva av sig trådar?

Personligen har jag absolut inget emot skriva av sig trådar, en intressant tråd är alltid intressant. En dålig trådrubrik kan tyvärr ibland gömma en intressant tråd.
 
Nej, det kommer inte bli miljontals skriva av sig trådar, kanske en del av de skriva av sig trådar som idag inte placeras under Dagbok framöver får prefixet Dagbok.

Sedan kan jag tänka mig att definitionen av vad som är en skriva av sig tråd skiljer sig en hel del mellan olika användare.

Alla trådar under Dagbok är inte skriva av sig trådar.

Är "evighetstrådar" skriva av sig trådar?

Personligen har jag absolut inget emot skriva av sig trådar, en intressant tråd är alltid intressant. En dålig trådrubrik kan tyvärr ibland gömma en intressant tråd.

Jag kan tänka mig att många kanske istället väljer att avstå från att starta en tråd utan istället går över till en bloggportal. De trådar som sedan startas här blir istället för mer diskussion än skriva av sig.
Jag förstår att du inte har något emot fler trådar, givetvis.
Evighetstrådarna kan nog behöva en egen diskussionstråd för de hör inte till ämnet dagbok känner jag. Två helt olika former av skriveri.
 
Nu förstår jag inte vad du menar? De har ju hela tiden dykt upp i "nytt" flödet. Eller vad menar du?

Senaste Gunnar stängde ner forum flyttades de stängda forumems trådar till andra forumrubriker. Sker det nu med våra dagböcker blir det ju automatiskt som vi som skriver och läser varandra dagböcker inte vill. Det är moderatorerna som bestämmer om de som kommenterar är otrevlig, inte vi som skriver. Rapporterar jag någons kommentar och förklarar varför, behöver inte moderator bry sig om hen inte håller med.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Jag skriver inte i dagboksforumet, men jag tycker absolut att det ska modereras även om TS också kan göra det själv. Det är ändå rimligt om man väljer att skriva dagbok på Bukefalos.
Förstår inte varför man skulle låta otrevliga inlägg osv vara kvar?
 
Jag skriver inte i dagboksforumet, men jag tycker absolut att det ska modereras även om TS också kan göra det själv. Det är ändå rimligt om man väljer att skriva dagbok på Bukefalos.
Förstår inte varför man skulle låta otrevliga inlägg osv vara kvar?

På dinosaurietiden, när jag var moderator och då bland annat, bloggmoderator kunde jag och Gunnar moderera, förutom ts själv. Men jag och Gunnar, modererade inget annat än regelövertramp och en o annan onödig kommentar. Så möjligheten finns redan, eller har åtminstone funnits.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Får jag vara med o rösta @Gunnar ?
Ta bort eländet helt eller alt .3 stäng den för kommentarer.
Jag anser det betydligt värre att radera alla gamla dagbokstrådar utan att ge folk möjlighet att välja. Nu kan de som vill rapportera om de vill ha bort alla sina gamla dagbokstrådar efter en flytt.
Att ta bort samtliga dagbokstrådar av en användare är vad jag kommer ihåg ganska enkelt och smidigt.
Vill man kan man rapportera enskilda trådar eller inlägg, även om det blir en del arbete med detta anser jag ändå att det är bättre än alternativen.
 
På dinosaurietiden, när jag var moderator och då bland annat, bloggmoderator kunde jag och Gunnar moderera, förutom ts själv. Men jag och Gunnar, modererade inget annat än regelövertramp och en o annan onödig kommentar. Så möjligheten finns redan, eller har åtminstone funnits.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Ja, som jag väl skrivit redan, jag och även övriga moderatorer kan radera inlägg.

Problemet är väl att vissa anser det helt fel att radera inlägg i en Dagbok där de kan radera själva. Detta trots att följande står i Bukefalos regler: "Administratörer och moderatorer på Bukefalos reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga innehåll på sidan, utan förvarning, av vilken anledning som helst."

Men i och med att det är en dagbok är det en betydligt svårare gränsdragningsfråga när det gäller dagböcker eftersom de inte fungerar som resten av forumet.

Detta tror jag är ett av de stora problemen med dagboken, den fungerar inte som resten av forumet vilket stökar till det för nästan alla.

Som vi kan se i tråden finns det ett antal åsikter om hur det bör lösas.

För enkelhetens skull anser jag då att det bästa är att låta dagbokstrådar fungera som resten av forumet, samtidigt som vi inte tar bort möjligheten att skriva trådar med Dagboks-prefix.
 
Ja, som jag väl skrivit redan, jag och även övriga moderatorer kan radera inlägg.

Problemet är väl att vissa anser det helt fel att radera inlägg i en Dagbok där de kan radera själva. Detta trots att följande står i Bukefalos regler: "Administratörer och moderatorer på Bukefalos reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga innehåll på sidan, utan förvarning, av vilken anledning som helst."

Men i och med att det är en dagbok är det en betydligt svårare gränsdragningsfråga när det gäller dagböcker eftersom de inte fungerar som resten av forumet.

Detta tror jag är ett av de stora problemen med dagboken, den fungerar inte som resten av forumet vilket stökar till det för nästan alla.

Som vi kan se i tråden finns det ett antal åsikter om hur det bör lösas.

För enkelhetens skull anser jag då att det bästa är att låta dagbokstrådar fungera som resten av forumet, samtidigt som vi inte tar bort möjligheten att skriva trådar med Dagboks-prefix.

Och problemet som jag då ser, som sagt är att vi som inte använder dagbok som forum, för att snacka skit om andra användare, diskutera formrelaterade frågor, eller vad det nu var... står laglösa, om vi inte delar moderatorers åsikt om vad som är elakt eller inte elakt i kommentarsfälten. Men som jag sa på ett tidigt stadium, ditt forum, dina regler.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Det jag funderar på mest är om dagbok ska bli ett forum, hur kommer det funka då? Kommer vi som TS fortfarande ha möjlighet att radera inlägg i vår egna dagbokstråd alternativt kunna radera hela tråden eller måste vi rapportera till moderator som får extra jobb att göra det, förutom själva modereringen?

Jag ska ärligt erkänna att jag inte riktigt förstås varför det finns vissa användare (nu vet jag inte hur många det rör sig om) som tycker det är fel att det modereras i en nuvarande dagbokstråd. Jag tycker inte det är konstigt om kommentarerna bryter mot reglerna, då är det ju självklart.

Det kommer inte gå att göra alla nöjda ändå, det bästa tror jag är att låta dagbok vara som det är, men att ni kan in och moderera när det krävs. Bryter det mot reglerna så gör det, finns de som tycker polisen gör fel som delar ut böter när man t ex. kört för fort också.

Jag tycker inte att dagbok ska va ett "laglöst" land utan kunna modereras när det krävs, men ändå ha kvar den där friheten.
Skulle det vara så att en tråd passar bättre i ett forum, kanske ha en dialog med TS innan tråden flyttas? På det sättet får TS en chans att välja att radera själv och skriva nytt inlägg, eller få dagboken flyttad.
 
Det jag funderar på mest är om dagbok ska bli ett forum, hur kommer det funka då? Kommer vi som TS fortfarande ha möjlighet att radera inlägg i vår egna dagbokstråd alternativt kunna radera hela tråden eller måste vi rapportera till moderator som får extra jobb att göra det, förutom själva modereringen?

Jag ska ärligt erkänna att jag inte riktigt förstås varför det finns vissa användare (nu vet jag inte hur många det rör sig om) som tycker det är fel att det modereras i en nuvarande dagbokstråd. Jag tycker inte det är konstigt om kommentarerna bryter mot reglerna, då är det ju självklart.

Det kommer inte gå att göra alla nöjda ändå, det bästa tror jag är att låta dagbok vara som det är, men att ni kan in och moderera när det krävs. Bryter det mot reglerna så gör det, finns de som tycker polisen gör fel som delar ut böter när man t ex. kört för fort också.

Jag tycker inte att dagbok ska va ett "laglöst" land utan kunna modereras när det krävs, men ändå ha kvar den där friheten.
Skulle det vara så att en tråd passar bättre i ett forum, kanske ha en dialog med TS innan tråden flyttas? På det sättet får TS en chans att välja att radera själv och skriva nytt inlägg, eller få dagboken flyttad.

Nej, vi måste rapportera till moderator, för att få våra skrivna inlägg raderade, samt om vi vill rapportera en kommentar. Sedan måste vi komma med riktigt bra argument VARFÖR och moderator får sen göra som hen vill.

Och jag förstår inte heller varför inte moderator kan/kunde moderera dagboken som den är/var (jag tror Gunnar redan ändrat). Det är ju ändå Gunnars forum, så Gunnars regler gäller, även för oss som skriver dagbok. Att kommer det rapporter, så har moderator rätt att agera.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
För egen del gillar jag att det finns en dagboks-funktion. Jag använder den ibland när jag vill skriva av mig och brukar sedan ta bort inlägget när jag inte vill att det ska synas längre. Vill jag ha en diskussion/hjälp av något slag skriver jag istället i forumet. Mao behöver jag specifikt inget kommentarsfält, men å andra sidan tycker jag att det är tråkigt om man inte kan kommentera dagboksinlägg alls.

Jag röstar för förslag 1 eller 2. Kanske främst den senare, så får de som vill skriva lite avsides fortsätta med det och kan moderera själva om de vill det. Att moderator/Gunnar även kan gå in och redigera/radera/låsa får man vara öppen för, eller skriva någon annanstans. Jag tycker verkligen inte Dagbok ska leva sitt eget liv med egna regler än resten av forumet.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 666
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För att undvika missförstånd, vill jag härmed börja med ett citat gällande detta "forum", som ni just nu läser i... "Den nya platsen...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp