Använder folk CV-mallar?

Ramona

Trådstartare
Jag är i jobbsökartagen och har ett "traditionellt" cv, men känner att jag har dålig koll på moderna cv. Ni som jobbar med rekrytering, vad föredrar ni? Vill ni se färg och spalter, eller hur vill ni att det ska se ut?

Det har ju blivit mycket populärt med cv-optimering. Är det värt pengarna? Kostar ju ändå strax över 1000:- med relativt snabb leverans. Men gör det någon skillnad?

Tycker ändå att jag har ordning och reda på mitt cv, men jag har sökt ett par tre jobb under året och inte ens blivit kallad till intervju, trots att jag borde vara en lämplig kandidat, så det kanske är något fel ändå...?
 
Jag är i jobbsökartagen och har ett "traditionellt" cv, men känner att jag har dålig koll på moderna cv. Ni som jobbar med rekrytering, vad föredrar ni? Vill ni se färg och spalter, eller hur vill ni att det ska se ut?

Det har ju blivit mycket populärt med cv-optimering. Är det värt pengarna? Kostar ju ändå strax över 1000:- med relativt snabb leverans. Men gör det någon skillnad?

Tycker ändå att jag har ordning och reda på mitt cv, men jag har sökt ett par tre jobb under året och inte ens blivit kallad till intervju, trots att jag borde vara en lämplig kandidat, så det kanske är något fel ändå...?

Detta har jag också undrat!
Fast det finns ju knappt några företag som vill ha CV längre, alla har ju sina egna (SJUKT DRYGA) sidor där man söker.
 
Fast det finns ju knappt några företag som vill ha CV längre, alla har ju sina egna (SJUKT DRYGA) sidor där man söker.
Det tycker jag också är jobbigt, men jag fick någon gång lära mig att det är för att när man har det tillvägagångssättet så är det bara de som är verkligt intresserade som söker tjänsten, eftersom de andra inte orkar.

Dessutom ser ju allas cv likadana ut då, vilket underlättar för den som ska rekrytera att inte ha en massa olika program. Vissa skickar in sitt cv i Word, andra som pdf, andra i något annat program etc. Det blir ju lätt rörigt då.

Men frågan är vilket program som är bäst att skicka in i när det är fritt? "Alla" har väl Word? Eller ska man skicka in en PDF-fil?
 
Det tycker jag också är jobbigt, men jag fick någon gång lära mig att det är för att när man har det tillvägagångssättet så är det bara de som är verkligt intresserade som söker tjänsten, eftersom de andra inte orkar.

Dessutom ser ju allas cv likadana ut då, vilket underlättar för den som ska rekrytera att inte ha en massa olika program. Vissa skickar in sitt cv i Word, andra som pdf, andra i något annat program etc. Det blir ju lätt rörigt då.

Men frågan är vilket program som är bäst att skicka in i när det är fritt? "Alla" har väl Word? Eller ska man skicka in en PDF-fil?
Jag skulle definitivt säga Word!
 
Jag tycker också att när jag läser online på vad olika rekryterare letar efter så letar de efter så olika saker. Vissa vill bara ha det mest relevanta, medan andra tycker att det inte ska saknas luckor. Vissa vill se vad man har för gymnasieutbildning, även om man har en universitetsutbildning, medan andra skriver att man inte behöver precisera mer än vilket år man tog studenten, och vissa går så långt som att inte vilja ha år på studenten ens en gång eftersom det är uppenbart att man tagit studenten.

Jag blir så förvirrad och jag kan ju inte veta vad just den rekryteraren som jag skickar till vill ha så jag vill ju heller inte göra fel. Men ska jag söka ett gäng jobb orkar jag ju inte skriva om cv:t varje gång.
 
Jag skickar alltid mina dokument som pdf-filer, aldrig Word. Detta av olika skäl, men bland annat för att risken är mindre för diverse strul vid nedladdning och öppning av dokument om det är en pdf.
Se där! Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka som PDF. Får kanske tänka om!
(Jag tror mitt CV är typ 10-15 år gammalt. Gjorde det på gymnasiet och har bara lagt till/plockat bort information. :angel:
Min bild är typ 7-8-9 år gammal också. :laugh:
Lovar att uppdatera det när jag tagit min examen. :rofl:
 
Alltid pdf! Enda sättet att veta att dokument ser likadant ut för den som öppnar det som för dig när du sparar det.

Word-filer kan se väldigt olika ut beroende på vilken version man öppnar med, eller t.ex. öppnar med Google docs och så saknas fonten man använt, då blir det någon annan och så stämmer inte storleken o.s.v. Blir lätt att texten hamnar huller om buller.
 
Eftersom mina jobb alltid bara befinner sig i kommun eller landsting så har jag sparat mina uppgifter där i deras portal, vilket gör det oerhört enkelt för mig när jag söker ett jobb.
 
Hur ditt CV bör se ut beror lite på vilken tjänst du söker. Är det ett arbete där du ska vara kreativ och/eller arbeta med datorn, ja då är det inte fel med en personlig layout som sticker ut lite. Men jag tycker absolut att du ska skapa det själv, annars kan arbetsgivaren tro att du har datorkunskaper som du kanske inte har.

Utseendet på CV:t är dock inte avgörande på något vis. Att det samt ditt personliga brev är välskrivet och innehåller relevant information är däremot viktigt. Rikta det mot just den tjänst du söker, ta inte med sådant som inte spelar någon roll för tjänsten. Att ha med kontaktuppgifter till några referenser är bra (förutsatt att du kollat med dem innan!).

Ibland kan det göra gott att ringa arbetsgivaren innan man skickar sina ansökningshandlingar och presentera sig och kanske fråga lite om tjänsten. Det beror dock på typ av tjänst, är det en som får hur många ansökningar som helst så vill kanske inte arbetsgivaren bli nedringd.
 
Rikta det mot just den tjänst du söker, ta inte med sådant som inte spelar någon roll för tjänsten.
Fast alla meriter man har är ju bra meriter tänker jag. Visst, att jag har jobbat på McDonald's under min studietid är för någon kanske inte relevant information, men samtidigt är det ju ett tecken på att jag är prestigelös och att jag inte är rädd för att ta i där det behövs. Förstår du hur jag menar?

Hur sållar jag ens i det som inte är viktigt? Jag förstår att avelskursen från SLU inte är så relevant för jobbet som administratör, men det säger ju också lite om en person som vidareutbildar sig även om det inte är direkt yrkesrelaterat. Och hur många gånger har man inte fått jobbet just för att man är den man är som person och har någonting gemensamt med rekryteraren, mer än att jag hade bäst meriter? Jag är helt säker på att jag fick mitt förrförra jobb för att jag hade häst och red, då rekryteraren flera gånger upprepade att hästtjejer är bra på att jobba och inte räds att vara auktoritära vid behov.

Sen ser jag att många bara listar upp sina jobb, utan någon typ av beskrivning. Är det rätt eller fel? Jag har någonstans lärt mig att det ska finnas en beskrivning på vad jobbet innebär, vad jag lärt mig etc på det jobbet. Men det verkar ju som att folk får jobb genom att bara radda upp sina anställningar utan någon typ av presentation.
 
Min åsikt:

- CV och brev som pdf
- neutral layout
- beskriv dig själv/dina kvalifikationer tydligt i förhållande till det jobb du söker
- beskriv dig själv/dina kvalifikationer tydligt i förhållande till det jobb du söker
- beskriv di—-... ;)
- gymnasiet (för att inte tala om grundskolan) är ointressant om du har en akademisk examen, men om man jobbat ett antal år mellan gymnasiet och vidareutbildningen så kan man välja att ha med det av det skälet
- skriv i första person :p.
 
Det har ju blivit mycket populärt med cv-optimering. Är det värt pengarna? Kostar ju ändå strax över 1000:- med relativt snabb leverans. Men gör det någon skillnad?
CV-granskning via facket och/eller universitetets karriärcentrum är att rekommendera och gratis.

Att lägga 1000kr på en CV-optimering, aldrig i livet tänker jag. Det enda gången jag skulle göra det var om man fick pengarna tillbaka om man inte blir kallad till intervju för den tilltänkta tjänsten. T.ex. om jag vill ha jobb på Google och företaget har knäckt koden till Googles automatiska CV-läsare och kan garantera att man får komma på intervju och annars får man pengarna tillbaka.
 
Jag är i jobbsökartagen och har ett "traditionellt" cv, men känner att jag har dålig koll på moderna cv. Ni som jobbar med rekrytering, vad föredrar ni? Vill ni se färg och spalter, eller hur vill ni att det ska se ut?

Det har ju blivit mycket populärt med cv-optimering. Är det värt pengarna? Kostar ju ändå strax över 1000:- med relativt snabb leverans. Men gör det någon skillnad?

Tycker ändå att jag har ordning och reda på mitt cv, men jag har sökt ett par tre jobb under året och inte ens blivit kallad till intervju, trots att jag borde vara en lämplig kandidat, så det kanske är något fel ändå...?


Jag är med och rekryterar en del. Gammaldags ansökningar med CV och personligt brev funkar fint hos oss. Men jag är inte på statlig myndighet eller liknande så vi är inte stenhårda med formalian. Du tjänar mycket bara på att alla papper är snygga och lättlästa. Inte en massa extragrejer. Tänk på att rekryteraren kan sitta med 30-40 ansökningar som ska gås igenom.

Är du osäker så finns gratis hjälp via facket, AF, eller liknande som @Soapbubble skriver.
 
Inte en massa extragrejer.
Ge mig ett exempel på vad "en massa extragrejer" är för något.

När man tittar på cv-mallarna har vissa med födelseort, vad det nu har med saken att göra? De har med intressen? Vilka körkort de har, även om det inte ens är relevant för tjänsten.

Jag ska säga att det har hänt massor sen jag sökte jobb sist, och det är bara 3 år sen.
 
jag söker jobb för tillfället och har då haft hjälp via trygghetsrådet så mitt CV är jag nöjd med men det anpassas efter tjänsten jag har sökt
Brevet utgår jag från en grundtext och anpassar efter den sökta tjänsten
När jag är klar så sparar jag dokumenten i PDF-format för då vet jag att det är samma innehåll i dem när rekryteraren öppnar dem
Sedan är det väldigt vanligt med "utslags"frågor när jag söker jobb, misstänker att många sorteras bort där
 
Fast alla meriter man har är ju bra meriter tänker jag. Visst, att jag har jobbat på McDonald's under min studietid är för någon kanske inte relevant information, men samtidigt är det ju ett tecken på att jag är prestigelös och att jag inte är rädd för att ta i där det behövs. Förstår du hur jag menar?

Hur sållar jag ens i det som inte är viktigt? Jag förstår att avelskursen från SLU inte är så relevant för jobbet som administratör, men det säger ju också lite om en person som vidareutbildar sig även om det inte är direkt yrkesrelaterat. Och hur många gånger har man inte fått jobbet just för att man är den man är som person och har någonting gemensamt med rekryteraren, mer än att jag hade bäst meriter? Jag är helt säker på att jag fick mitt förrförra jobb för att jag hade häst och red, då rekryteraren flera gånger upprepade att hästtjejer är bra på att jobba och inte räds att vara auktoritära vid behov.

Sen ser jag att många bara listar upp sina jobb, utan någon typ av beskrivning. Är det rätt eller fel? Jag har någonstans lärt mig att det ska finnas en beskrivning på vad jobbet innebär, vad jag lärt mig etc på det jobbet. Men det verkar ju som att folk får jobb genom att bara radda upp sina anställningar utan någon typ av presentation.
Fast att få in dina egenskaper har du ju det personliga brevet till. Ett CV fullt av irrelevanta jobb kan ju få någon att uppfatta det som att personen har behov av att ”fylla ut” sitt CV.

Jag tänker mig att CV:t är till för att visa min erfarenhet (som är relevant för jobbet jag söker), personliga brevet är till för att visa mina egenskaper (som är relevanta för jobbet). Generellt skulle jag väl säga att det personliga brevet är viktigare för de flesta jobb (undantaget de som kräver jätteakademiska utbildningar) och att hålla allting KORT. Har man med saker som inte är relevant blir informationen längre och risken finns att det inte blir läst över huvud taget.

Och som flera redan sagt; ALLTID PDF.
 
Jag skickar alltid mina dokument som pdf-filer, aldrig Word. Detta av olika skäl, men bland annat för att risken är mindre för diverse strul vid nedladdning och öppning av dokument om det är en pdf.

Japp, och faktumet att pdf går att öppna och läsa på telefon/iPad betydligt enklare än Office-formaten :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte? Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp