Använder folk CV-mallar?

Se där! Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka som PDF. Får kanske tänka om!
(Jag tror mitt CV är typ 10-15 år gammalt. Gjorde det på gymnasiet och har bara lagt till/plockat bort information. :angel:
Min bild är typ 7-8-9 år gammal också. :laugh:
Lovar att uppdatera det när jag tagit min examen. :rofl:
Varför? Jag tycker att pdf blir väldigt mycket snyggare. Wordfiler får mig att tänka på ofärdiga utkast.
 
Jag är i jobbsökartagen och har ett "traditionellt" cv, men känner att jag har dålig koll på moderna cv. Ni som jobbar med rekrytering, vad föredrar ni? Vill ni se färg och spalter, eller hur vill ni att det ska se ut?

Det har ju blivit mycket populärt med cv-optimering. Är det värt pengarna? Kostar ju ändå strax över 1000:- med relativt snabb leverans. Men gör det någon skillnad?

Tycker ändå att jag har ordning och reda på mitt cv, men jag har sökt ett par tre jobb under året och inte ens blivit kallad till intervju, trots att jag borde vara en lämplig kandidat, så det kanske är något fel ändå...?

Jag kan inte säga att jag jobbar med rekrytering, men har varit med och läst igenom och valt ut ansökningar till en enhetschef/kommunjurist och en högre tjänsteman inom kommunal sektor, samt suttit med på intervjuerna.

Hos oss har CV-mallen inte varit det minsta avgörande, det vi däremot har tittat på är:

- Personligt brev: att det är omsorgsfullt skrivet, att det inte finns några stavfel och att språket är korrekt. Har den sökande förstått vad tjänsten går ut på? Vad säger brevet i sin helhet om personen? Jag tycker att personlighetstypen lyser igenom ganska väl i brevet.
- CV: att det är snyggt och lättläsligt, och att relevanta erfarenheter finns med.

Vi har inte ens pratat om huruvida de sökande tagit med sina gymnasieutbildningar eller ej.
 
Varför? Jag tycker att pdf blir väldigt mycket snyggare. Wordfiler får mig att tänka på ofärdiga utkast.
Jag tyckte bara att det kändes självklart, utan djupare analys. Och tycker att PDF har strulat mer att öppna än Word, men jag är uppenbarligen överbevisad redan. :) och kommer själv välja PDF i fortsättningen, då det är vad som tydligen efterfrågas.
 
Jag kan inte säga att jag jobbar med rekrytering, men har varit med och läst igenom och valt ut ansökningar till en enhetschef/kommunjurist och en högre tjänsteman inom kommunal sektor, samt suttit med på intervjuerna.

Hos oss har CV-mallen inte varit det minsta avgörande, det vi däremot har tittat på är:

- Personligt brev: att det är omsorgsfullt skrivet, att det inte finns några stavfel och att språket är korrekt. Har den sökande förstått vad tjänsten går ut på? Vad säger brevet i sin helhet om personen? Jag tycker att personlighetstypen lyser igenom ganska väl i brevet.
- CV: att det är snyggt och lättläsligt, och att relevanta erfarenheter finns med.

Vi har inte ens pratat om huruvida de sökande tagit med sina gymnasieutbildningar eller ej.
Jag skulle utgå från året för min examen (eller året för mina examina, i förekommande fall), och fullständigt strunta i gymnasiet och även i alla möjliga brödfödejobb i ungdomen. Inte ens om något av de jobben vore lite relevant, skulle jag tänka att så gamla och så (oftast) kortvariga erfarenheter betyder något nu, decennier senare.
 
Jag skulle utgå från året för min examen (eller året för mina examina, i förekommande fall), och fullständigt strunta i gymnasiet och även i alla möjliga brödfödejobb i ungdomen. Inte ens om något av de jobben vore lite relevant, skulle jag tänka att så gamla och så (oftast) kortvariga erfarenheter betyder något nu, decennier senare.
Nä, alltså det där beror ju mycket på ålder också. För en nyutbildad 25-åring kan ju ungdomsjobb vara högst relevanta att ta med, bara för att visa på arbetserfarenhet. Men senare i livet är ju de jobben rätt ointressanta för en rekryterare.
 
Nä, alltså det där beror ju mycket på ålder också. För en nyutbildad 25-åring kan ju ungdomsjobb vara högst relevanta att ta med, bara för att visa på arbetserfarenhet. Men senare i livet är ju de jobben rätt ointressanta för en rekryterare.
Jag har med ett färskt, men orelevant jobb på mitt CV. På min senaste intervju visade sig att förre chefens son jobbade på det ställe där jag kom på intervju, så orelevanta jobb kan bara bra i vissa fall.
 
Nä, alltså det där beror ju mycket på ålder också. För en nyutbildad 25-åring kan ju ungdomsjobb vara högst relevanta att ta med, bara för att visa på arbetserfarenhet. Men senare i livet är ju de jobben rätt ointressanta för en rekryterare.
Precis. Och då verkar det motsvarande onödigt för någon som har akademiska betyg att ta med gymnasiet. Egentligen oavsett ålder.

Nu när jag skrev det som du svarar på, kände jag nästan som lite vemod över att de meriter, eller vad jag ska kalla dem, som jag mödosamt kämpade ihop i skräck för att ha minsta lilla tidsmässiga lucka i mitt cv, nu är helt ointressanta.

Frågan är om det inte nu hade varit en intressantare merit att ha tillbringat ungdomstiden på ungdomsvårdskola eller ungdomsfängelse eller vad det nu hette på min tid.
 
Jag skulle utgå från året för min examen (eller året för mina examina, i förekommande fall), och fullständigt strunta i gymnasiet och även i alla möjliga brödfödejobb i ungdomen. Inte ens om något av de jobben vore lite relevant, skulle jag tänka att så gamla och så (oftast) kortvariga erfarenheter betyder något nu, decennier senare.

Precis, jag också. Det var en annan sak när jag sökte mina första jobb efter examen.
 
Ge mig ett exempel på vad "en massa extragrejer" är för något.

När man tittar på cv-mallarna har vissa med födelseort, vad det nu har med saken att göra? De har med intressen? Vilka körkort de har, även om det inte ens är relevant för tjänsten.

Jag ska säga att det har hänt massor sen jag sökte jobb sist, och det är bara 3 år sen.

Ett (lätt extremt) exempel var en person som lade flera in smiley-bilder i sitt personliga brev, alltså "jag gillar te" samt bild på en liten tekopp. Sånt blir trögläst, även om tanken säkert var att ge ett gulligt intryck.

Annat "extra" är mycket färger och linjer och sånt. Ha gärna ett CV med det du vill trycka på i ansökan tydligt upprabblat. Inte ramar, inte flashiga typsnitt.

Vi frågar inte efter körkort (inte relevant för tjänst) så det behöver inte stå med, inte heller födelseort. Bara tydliga kontaktuppgifter, med adress, telefon, mail, och personnummer.

Vi rekryterar till tjänster som kräver högskoleutbildning, så gymnasiet är inte relevant att nämna. Men såklart alla universitetsexamina och alla ytterligare kurser som bidrar till din kompetens.

Typ såhär ser de flesta av våra sökandes CV ut (bild snodd från en mall-sida på nätet):

1573813240143.png
 
Jag skulle utgå från året för min examen (eller året för mina examina, i förekommande fall), och fullständigt strunta i gymnasiet och även i alla möjliga brödfödejobb i ungdomen. Inte ens om något av de jobben vore lite relevant, skulle jag tänka att så gamla och så (oftast) kortvariga erfarenheter betyder något nu, decennier senare.
Mitt "problem" är att jag söker tjänster som är ungefär samma som jag jobbade med för 15-20 år sen. Så även om mitt nuvarande jobb medför vissa meriter och erfarenheter jag inte annars skulle ha, är det inte helt relevant för jobben jag söker. Däremot är mitt jobb innan detta relevant, och sen är det väl 15 år tillbaka till andra relevanta jobb. Det blir mycket märkligt med så stora luckor i ett cv tycker jag.
 
Jag har med ett färskt, men orelevant jobb på mitt CV. På min senaste intervju visade sig att förre chefens son jobbade på det ställe där jag kom på intervju, så orelevanta jobb kan bara bra i vissa fall.
Det är min erfarenhet också! Det är inte alltid det man tror ska vara den största meriten som är det mest intressanta som gör att man kommer på en intervju.

Jag fick ett jobb en gång i tiden för att jag odlade tomater. Det framkom dock inte på cv:t utan under intervjun och rekryteraren hade under flera år misslyckats med sina tomater så vi pratade en stund om tomaterna. Det var den där personliga biten och att jag är ganska så pedagogisk som gjorde att jag fick tjänsten, inte mina verkliga meriter erkände chefen senare. Det var dock inget kvalificerat jobb ska tilläggas, även om man behövde vana.
 
Jag tänker mig att CV:t är till för att visa min erfarenhet (som är relevant för jobbet jag söker)
Fast är inte allting relevant för jobbet man söker? Även om man inte har en röd tråd genom sitt cv med en klar karriärstege, är ju alla ens erfarenheter och meriter det som gjort mig till den jag är idag.

Jag har sållat bort en del jobb som jag haft parallellt med annat som inte betyder någonting för det jag söker nu, men plockar jag bort långvariga jobb från mitt cv urskillningslöst blir mitt cv mycket märklig, då det liksom fattas information. Det blir för stora ologiska luckor, eftersom jag har gjort så mycket i livet.
 
Skickar de flesta cv och personligt brev i samma dokument eller är det två olika i samma mail?
Jag har fått förslag på både ock. Själv har jag alltid skickat två olika, men man kanske ska sätta ihop dem för lätthetens skull?
 
Fast är inte allting relevant för jobbet man söker? Även om man inte har en röd tråd genom sitt cv med en klar karriärstege, är ju alla ens erfarenheter och meriter det som gjort mig till den jag är idag.

Jag har sållat bort en del jobb som jag haft parallellt med annat som inte betyder någonting för det jag söker nu, men plockar jag bort långvariga jobb från mitt cv urskillningslöst blir mitt cv mycket märklig, då det liksom fattas information. Det blir för stora ologiska luckor, eftersom jag har gjort så mycket i livet.
Fast då har du ju gjort just så - tagit bort de som är irrelevanta och sparat de som är relevanta. :)

Att något är relevant behöver inte innebära att det är i samma bransch/samma typ av arbetsuppgifter för det man söker, det finns många anledningar till att något är relevant. Men har man haft väldigt många jobb hade jag klumpat ihop flera liknande/med liknande arbetsuppgifter för att korta ned CV:t.
 
Skickar de flesta cv och personligt brev i samma dokument eller är det två olika i samma mail?
Jag har fått förslag på både ock. Själv har jag alltid skickat två olika, men man kanske ska sätta ihop dem för lätthetens skull?

Jag har det alltid i två olika dokument.
 
Det tycker jag också är jobbigt, men jag fick någon gång lära mig att det är för att när man har det tillvägagångssättet så är det bara de som är verkligt intresserade som söker tjänsten, eftersom de andra inte orkar.

Dessutom ser ju allas cv likadana ut då, vilket underlättar för den som ska rekrytera att inte ha en massa olika program. Vissa skickar in sitt cv i Word, andra som pdf, andra i något annat program etc. Det blir ju lätt rörigt då.

Men frågan är vilket program som är bäst att skicka in i när det är fritt? "Alla" har väl Word? Eller ska man skicka in en PDF-fil?

Absolut aldrig någonsin Word. Beroende på hur läsaren har inställningarna så kan allt flyttas runt till oläsligt. Och det är svåröppnat i vissa datorer.

Bättre med pdf, kan öppnas från telefonen eller paddan på ett enkelt sätt.
 
Jag har varit med i en hel del rekryteringar (enbart tjänster med relativt höga akademiska krav dock), och ansökningshandlingar i annat format än pdf eller smileys i det personliga brevet hade utan tvekan resulterat i att ansökan slängs oläst. (I ett annat yrke kan det ju vara en merit med ett helt annat format på hela ansökan, Word är dock aldrig ett av dem.)

Mitt eget cv är 2 sidor långt (ett ark), trots många olika tjänster. Har klumpat ihop det som är relativt likartat under en rubrik, och trycker på det som är mest relevant för tjänsten. Förmågan att kunna kommunicera det viktigaste är central i många yrken, så att visa det från början är inte så dumt. Jag har även valt att inleda med en "pitch" på två rader, för att vara tydlig med det jag vill att den som läser cv:t ska komma ihåg. Väldigt långa cvn blir lätt så mycket info att inget fastnar, tänk hur mycket du kommer ihåg av en powerpoint fullt med text jämfört med den med enbart det centrala budskapet. Ännu viktigare är detta i det personliga brevet; max en sidan, helst ca 2/3. Ansökan är inte en bruksanvisning, utan en reklamannons.

I cv-formulär blir det ju annorlunda, och då kan det vara bättre med ett annat upplägg för att göra det tydligt och lättläst. Ett väldigt massa radande av tjänster signalerar för mig mest "den här människan har inga tunga meriter så hen måste rabbla upp varenda lite grej", men oförklarade långa luckor i närtid är förstås lite tveksamt.
 
Ja det gör jag, hittade ett på ett forum postad av en rekryterare som hade jobbat som rekryterare i många år. Hen hade postat "Detta är CV formatet jag föredrar" (det är ett engelsktalande site). Responsen han fick var enorm! Jag har nu själv börjat använda de formatet, efter att jag jämförde med mitt gamla som såg så töntig ut jämfört med mallen lol.

Har även fått rådet att använda mig av siten canva.com, (helt fri site) där man kan designa vad som helst. Har ej testat det än men jag rekommenderar det!
 
Senast ändrad:
Senast jag var arbetslös bantade jag mitt CV hårt.
Jag har arbetat sedan 1993 och har många och varierande anställningar i ryggen.

Då jag just nu har en bestämd riktning jag vill gå hade jag bara med anställningar från 2010, men jag hade med alla mina utbildningar då det inte är så många. Det blev fyra anställningar och fyra utbildningar.

Jag skrev personligt brev separat och det handlade om mig, mina mål och mitt sätt att arbeta. Brev riktat till själva jobbet jag sökte skrev jag med min ansökan för det specifika jobbet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte? Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp