Använder ni bananskalen?

Rie

Trådstartare
Jag läste just om att vi tar tillvara för lite från delar av maten.
Bland annat stod det att man kan ugnsbaka eller koka bananskalen innan man tillsätter dem i smoothies, röror, soppor eller mixar och använder i muffins- eller kaksmet.
Det var helt nytt för mig. Jag var i tron att bananskalen är ganska besprutade så att det var bäst att kasta dem.
Så vem ska mat "tro på, tro på när det är så här...."?
 
Jag läste just om att vi tar tillvara för lite från delar av maten.
Bland annat stod det att man kan ugnsbaka eller koka bananskalen innan man tillsätter dem i smoothies, röror, soppor eller mixar och använder i muffins- eller kaksmet.
Det var helt nytt för mig. Jag var i tron att bananskalen är ganska besprutade så att det var bäst att kasta dem.
Så vem ska mat "tro på, tro på när det är så här...."?
Numera är väl de flesta bananer ekologiska?
 
Jag har hört (källa: P3 dystopia, deras källa för påståendet var/är SLU.) att de bananer som vi äter har lätt att angripas av svamp. Och alltså lär besprutas med svampdödande medel.
Med reservation för om jag helt enkelt missförstod, avsnittet handlade om just svamp/svampangrepp.

Iaf, jag har aldrig tänkt tanken att en skulle kunna använda skalet. De gånger som jag behövt bita i änden tex för att lyckas skala en banan, har jag tyckt att smaken varit hemskt besk. Ändras det vid tillagning, tex om en ugnsbakar det? Nu blev jag ju nyfiken, men inte tillräckligt för att prova :rofl:
 

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 619
Senast: Trasten
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 541
Senast: svea
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 593
Senast: Icfafn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp