Använder ni matfett på smörgåsar?

Använder du matfett på smörgåsar?

  • Ja

    Röster: 155 73,1%
  • Nej

    Röster: 22 10,4%
  • Varierar

    Röster: 35 16,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
  • Omröstning stängd .
Sen jag fick sambo, ja. Innan dess så nej, gick lika bra med bara pålägg. Om det inte är mammas nybakta tekakor, de kräver som smälter och bara det.
 
Det beror på vad mer man har på mackan. Men i allmänhet vill jag definitivt ha smör/Flora eller vad det nu blir. Jag tycker om den salta smörsmaken till pålägget. Äter jag rostat bröd med honung måste jag ha smör/Flora/Bregott under, för kontrastens skull. Jag tycker man mister en ingrediens i smak-kombinationen annars. Knäckebröd äter jag gärna med enbart smöret på.
Ja en honungsmacka utan smör är nästan oätlig enligt mig., på tok för sött, samma med marmelad men inte så illa.


Själv äter jag sällan mackor numera. Har smör/bregott för det mesta men avstår om jag har någon röra eller leverpastej, då fyller det ingen funktion.
 
Oftast inte men nybakade frallor, rostat bröd tycker jag kräver det. Och ost.

Men inte till bredbar leverpastej och använder färskost till kalkonpålägg.
 
Har ater vi sallan "smorgas" som i Sverige. Har ser en sandwich ut ungefar sa har .... med olika palagg forstass. Den har sallan smor, men ofta mayonas, senap, eller vad som passar bast till palagget.

Screen Shot 2022-07-06 at 8.42.47 AM.png


Maken gor en Svensk "macka" da och da, men blir mycket glad nar jag gor en middags eller lunch macka liknande pa bilden.
 
Har ater vi sallan "smorgas" som i Sverige. Har ser en sandwich ut ungefar sa har .... med olika palagg forstass. Den har sallan smor, men ofta mayonas, senap, eller vad som passar bast till palagget.

Visa bifogad fil 94555

Maken gor en Svensk "macka" da och da, men blir mycket glad nar jag gor en middags eller lunch macka liknande pa bilden.
En sån här hade jag grundat med lite smör... :o
 
Just nu använder jag "baksmör" på mina mackor som jag först hyvlar lite och brer på. Jag steker aldrig i smör, utan använde det till ett recept och när Bregottet var slut använder jag helt enkelt det istället. Funderar dock på att kanske fortsätta med tanke på hur äckligt dyrt Bregott blivit!
 
Alltid smör, sen kan det nästan kvitta vilken sort det är. Sambon vill absolut ha Bregott men för min del kvittar det om det är Bregott, Flora, Lätta eller något annat. Det som däremot är löjligt gott är att micra smörgåsarna i ca 15-20 sec beroende på tjocklek på brödet och sen direkt bre smör på så det smälter. Det går inte upp emot nybakat bröd men det är inte långt ifrån.
 
En sån här hade jag grundat med lite smör... :o

I den har jag antingen samma mix som till roran, eller mayo pa botten och Dijon senap pa toppen da bada ingar i kyckling roran. Da gar smakerna in i varandra sa mycket battre.

Jag gor ganska ofta en "Arabic" sandwich, ibland pita brod, ibland baguette eller liknande. Da har jag for det mesta hummus pa botten och "garlic sauce" (som den Saudi Arabiska Al Baik's sas) pa toppen. sedan fyller jag sandwichen med sallad/gronsaker, pulled pork/kyckling/lamm (kokat kott i buljong sa kan det anvandas till vad som helst nar det ar "pulled") blandat med sasen.

Sedan gor jag min egen harissa paste (jag blandar i en paprika for att det ska bli lite mindre hot sa jag kan ta mycket mer :D) och mixar sa det inte finns nagot "torrt" nagon stans.:p
 
I den har jag antingen samma mix som till roran, eller mayo pa botten och Dijon senap pa toppen da bada ingar i kyckling roran. Da gar smakerna in i varandra sa mycket battre.

Jag gor ganska ofta en "Arabic" sandwich, ibland pita brod, ibland baguette eller liknande. Da har jag for det mesta hummus pa botten och "garlic sauce" (som den Saudi Arabiska Al Baik's sas) pa toppen. sedan fyller jag sandwichen med sallad/gronsaker, pulled pork/kyckling/lamm (kokat kott i buljong sa kan det anvandas till vad som helst nar det ar "pulled") blandat med sasen.

Sedan gor jag min egen harissa paste (jag blandar i en paprika for att det ska bli lite mindre hot sa jag kan ta mycket mer :D) och mixar sa det inte finns nagot "torrt" nagon stans.:p
Låter megagott!!
 
På bröd har jag alltid Bregott (om jag får välja) såvida jag inte har något annat bredbart på, färskost t.ex. Däremot har jag av någon anledning aldrig smör på mina tunnbrödsknäcken som jag äter till frukost varje morgon. Bara skivat kokt ägg på dem.
 
Varför/varför inte?

Själv slutade jag med det efter att jag flyttat hemifrån eftersom det gick åt så lite så jag fick slänga det mesta. Det blev helt enkelt förstört innan jag hann använda ens en femtedel.
Upptäckte att det gick precis lika bra med endast pålägg. :up:
Nej, bara på rostat bröd eller där jag inte har något pålägg.
Kan ju äta en hårdbrödmacka utan men det blir lite trist, åtminstone för ögonen... ;)
Har alltid använt ytterst lite och någon gång i vuxen ålder frågat mig om varför ha ö h t. Hittade ingen anledning att fortsätta med det.
När det används så blir det extrasaltat Norrgott.
 
Ja! Helst Bregott Extrasaltat för det är godast, men med bebis i huset undviker jag det extrasaltade. Hon behöver gödas lite och smör är ju bra då men salt är dåligt ;) Bregott brynt är ju också otroligt gott men det blir sällan att jag köper. Kan även köpa andra märken av smör & raps, både Garant och Ica har som är lika bra.

Har jag färskost eller hummus eller liknande som bas så har jag inte smör under dock. Oftast inte heller på macka med ägg och kaviar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 820
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp