Använder ni matfett på smörgåsar?

Använder du matfett på smörgåsar?

  • Ja

    Röster: 155 73,1%
  • Nej

    Röster: 22 10,4%
  • Varierar

    Röster: 35 16,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
  • Omröstning stängd .
Min logik gör att 75-80 % smör gör att något är kvalificerat som ganska mycket mer smör än noll eller 10 procent. Men allt är relativt.

1. Om du läser vad jag skrev, så byggde jag bara vidare på vad du påstod;
Min logik gör att 100% smör gör att något är kvalificerat som ganska mycket mer smör än 75-80 procent.

2. Största nöjet med att skriva den meningen var staplandet av riktigt smör.
 
Nu ska du göra ett test.

Vi är just nu mitt i sommaren. Mät upp 100 gram smör.
Lägg det på ett fat, och ställ en kopp ovanpå, så smöret är täckt.
Låt stå i rumstemperatur i 14 dagar.
Gör ett smaktest då dessa 14 dagar förflutit, på nybakt surdegsbröd.
Berätta i den här tråden hur smöret upplevdes.

Är dina tvångstankar för kraftiga, låt andra i familjen pröva före dig.
Min farmor har sånt smör. Jag tycker det smakar härsket, det är stor smakskillnad.

Om man gjort smör själv så kan jag tänka mig att en vecka i rumstemperatur är ok. Vanligt köpessmör är inte nog gott för att tåla att oxidera.
 
Gott?? :jawdrop:

Smörfärgad, kemikalietvättad och sedan gulinfärgad palmolja som härdats och smaksatts med salt och smör-”aromer”. Det är verkligen en fantastiskt konstig produkt - men vida använd så minst marknadsföringen måste ha varit riktigt bra.

(Hade man gjort den mer ”naturlig” så hade den varit skarpt orangefärgad (dvs ej tvättad) och nästan helt smaklös. Tror dock att tillverkaren har ”rätt” i att efterfrågan hade varit mindre då. Eller så hade det bara behövts mer marknadsföring.)
Japp, jag är billig för lätta 🥲
Lika bra att inte hymla med det haha
 
Jag förstår inte att så många gillar smör? Förr hände det att jag stekte i smör men lukten :yuck:. Insåg sen att rapsolja funkar lika bra. Bregott var ok men Carlshamns godare. Numera även Violife och Naturli. Men Lätta och liknande är också :yuck:.

Ja, jag använder margarin men just nu har jag en period med olivolja istället.
 
Nu ska du göra ett test.

Vi är just nu mitt i sommaren. Mät upp 100 gram smör.
Lägg det på ett fat, och ställ en kopp ovanpå, så smöret är täckt.
Låt stå i rumstemperatur i 14 dagar.
Gör ett smaktest då dessa 14 dagar förflutit, på nybakt surdegsbröd.
Berätta i den här tråden hur smöret upplevdes.

Är dina tvångstankar för kraftiga, låt andra i familjen pröva före dig.

Jag sager bara "Butter Belle" ... Har dar det ar riktigt varmt blir smoret for mjukt om det star ute ... men med en Butter Belle fungerar det aldeles utmarkt.

Min farmor har sånt smör. Jag tycker det smakar härsket, det är stor smakskillnad.

Om man gjort smör själv så kan jag tänka mig att en vecka i rumstemperatur är ok. Vanligt köpessmör är inte nog gott för att tåla att oxidera.

Ingen oxidation och harsken smak om man har en Butter Belle.;)

 
Jag har matfett på mackorna ibland, men då oftast bara som klister egentligen. Är inte särskilt förtjust i smörsmak men ibland passar det sig inte med färskost eller liknande heller, och på rostat får eventuellt smör gärna smälta in i brödet. Jag svarade "varierar".
Använder Grahams eller Lurpak här i UK.
 
Sedan jag testade Gårdsgoda så finns inte Bregott i mitt hus! Det är det enda som duger

Men nybakt bröd kräver kylskåpskallt hyvlat smör :d
 
Det är inte jag som har tvångstankarna. Att få ett paket smör att stå framme mer än 10 minuter (vilket krävs för viss bakning och matlagning) är en ganska stor pärs. Att klara ett dygn vore en bergsbestigning.

Jag får nog gömma ett paket annorstädes.
Osthyvel är lösningen! Låt smöret stå i kylen och hyvla sen upp rätt mängd med hyvel - jag mäter med smörpaketsmåttbandet och gör ett märke så jag ser hur långt jag ska hyvla, alt hyvlar i en bytta på en våg. Då behöver det inte stå framme och är fullt användbart direkt efter hyvling. Funkar även om man vill ha smör på macka, med risk att det blir lite mycket :D
 
Var skriver jag att flora smakar mer smör än riktigt smör och rapsolja? Flora smakade och luktade mer smör tidigare mot vad det gör nu. Bregott smakade och luktade mer smör tidigare mot vad det gör nu.
Flora har jag ingen koll på, tycker inte att det är gott. Men är ganska säker på att bregott ändrade sitt recept för ett gäng år sedan, plötsligt vad det inte sådär hårt som det varit tidigare. Förr behövde man ju låta bregott stå framme en stund innan det gick att bre utan att mosa mackan, plötsligt en dag för några år sedan så behövdes inte det längre. Större andel rapsolja kanske?
 
Gott?? :jawdrop:

Smörfärgad, kemikalietvättad och sedan gulinfärgad palmolja som härdats och smaksatts med salt och smör-”aromer”. Det är verkligen en fantastiskt konstig produkt - men vida använd så minst marknadsföringen måste ha varit riktigt bra.

(Hade man gjort den mer ”naturlig” så hade den varit skarpt orangefärgad (dvs ej tvättad) och nästan helt smaklös. Tror dock att tillverkaren har ”rätt” i att efterfrågan hade varit mindre då. Eller så hade det bara behövts mer marknadsföring.)
Jag är uppväxt med lätta etc och tycker fortfarande det är okej smakmässigt, jag är väl inte så känslig, men som du skriver det är en konstig produkt, har för mig skokräm tillverkas på liknande sätt. Och aldrig att jag köper hem ett paket (köper mest bara smör) men det beror på vad jag tycker om produkten i sig. Ju mindre fett i matfettet dess mindre attraktivt.
 
Ja, jag kan inte äta mackor utan smör. Tycker det blir så torrt annars. Jag köper det billigaste smöret, vilket oftast blir Lätta och den duger gott för min del. Jag har inte råd att slösa pengar på ett "finare" märke helt enkelt.

Fast det är inte märke av smör som är skillnaden. Om man väljer Lätta får man nog också stryka den första meningen. Lätta är inte på minsta vis någon typ av smör. (Men trådrubriken är ganska tydlig och bra, matfettsblandning. Många matfettsblandningar innehåller en stor andel smör - som Bregott och Gårdsgoda och Smör- och raps-blandningar. Men Lätta innehåller inte ens spår av smör. Utom i vissa varianter där man tillsatt just spår av smör för att kunna lägga till det i marknadsföringen.)
 
Jag sager bara "Butter Belle" ... Har dar det ar riktigt varmt blir smoret for mjukt om det star ute ... men med en Butter Belle fungerar det aldeles utmarkt.



Ingen oxidation och harsken smak om man har en Butter Belle.;)


Mja, det är ju syre som kommer åt, så nog lär det oxidera. Men betydligt mindre än om den ligger på öppet fat såklart.
 
För min del varierar det.
Äter jag knäckebröd = alltid smör på.
På mjuka smörgåsar är det alltid smör på såvida jag inte har färskost, mjukost eller leverpastej.
Köper dock matfett efter plånbok så inget bregott här, såvida det inte är på extrapris.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
813
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 341
Senast: Grazing
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 373
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 791
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp