Använder räddningspersonal nödinformation i mobilen?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har köpt en ny mobil och där finns möjlighet att lägga in nödinformation som går att se på låsskärmen. T.ex. ICE-kontakt, blodgrupp, medicinsk information m.m. Min fundering är om räddningspersonal verkligen har möjlighet eller tid att kolla på det vid en allvarlig händelse där man inte är kontaktbar? Gissar att deras första prio inte direkt är att leta rätt på någons telefon?
 
När en släkting till oss smällde med bilen och blev medvetslös ringde polisen till det nummer hen hade inlagt som nödnummer och sa att det hänt en olycka. Så ja, det gör de. Kanske inte direkt, men i alla fall till anslutning till olyckan om det inte finns ID, körkort eller annat sätt att identifiera. Hur det är med blodgrupp och sådant vet jag inte, antar att de i vilket fall ger 0-blod tills de fått ett blodprov bekräftat med blodgrupp, det känns ju som det säkraste.
 
Nu jobbar jag inte som varken ambulanssjukvårdare eller inom räddningstjänsten, men jag har varit först på plats på X antal skador och sjukdomsfall där patient varit medvetslös (P eller U) och oavsett om det är ambulans eller räddningstjänst som kommit som tvåa har jag aldrig varit med om att någon rotat efter en telefon innan personen lastats i alla fall, oavsett om det tagit två eller tjugo minuter innan personen petats in i bilen. Vore dock intressant att veta om det kollas i mån av tid i ambulansen eller på sjukhuset.
 
Det kan vara en bra sak att ha all sådan och annan relevant medicinsk information tillgänglig i skrift om man skulle bli icke-verbal i någon situation. Låter kanske långsökt men jag har varit med om att det behövts och sen dess känns det faktiskt inte mer långsökt än någon annan nödsituation.
 
Jag har köpt en ny mobil och där finns möjlighet att lägga in nödinformation som går att se på låsskärmen. T.ex. ICE-kontakt, blodgrupp, medicinsk information m.m. Min fundering är om räddningspersonal verkligen har möjlighet eller tid att kolla på det vid en allvarlig händelse där man inte är kontaktbar? Gissar att deras första prio inte direkt är att leta rätt på någons telefon?
På iPhone (vet inte om du har en sån) när man har nödkontakt inlagd och använder telefonens SOS-uppringningfunktion (trycka snabbt 5 gånger på sidoknappen eller hålla den och en knapp på motsatta sidan intryckta) så ringer telefonen 112 och skickar även ett sms/iMessage till dina nödkontakter med din position.
Men det kan man ju inte använda om man är medvetslös.

Jag kan tänka mig att ambulanspersonalen kanske kollar om man har läkemedelsallergier innan de ger sånt som kan ge allvarliga reaktioner.
 
Jag tänker att det kan ju inte skada!
Personligen så såg jag i ett tv-avsnitt av en brittisk ambulans reality serie hur de blev oroliga över hur en person som hamnat i en olycka reagerade oroligt och inte alls på deras kontaktförsök. Det var tydligen inte förrän efteråt som de hade förstått att personen var döv.
Detta har gjort att jag skaffade mig en app som har en ruta i låsskärmen med all information, inklusive att jag är gravt hörselskadad. De kanske inte märker det förrän de kollar i mobilen men om jag skulle hamna medvetslös på sjukhuset så är det bra info även där.

Har även blodgrupp, medicin och organdonator i den rutan.
 
Jag tänker att det kan ju inte skada!
Personligen så såg jag i ett tv-avsnitt av en brittisk ambulans reality serie hur de blev oroliga över hur en person som hamnat i en olycka reagerade oroligt och inte alls på deras kontaktförsök. Det var tydligen inte förrän efteråt som de hade förstått att personen var döv.
Detta har gjort att jag skaffade mig en app som har en ruta i låsskärmen med all information, inklusive att jag är gravt hörselskadad. De kanske inte märker det förrän de kollar i mobilen men om jag skulle hamna medvetslös på sjukhuset så är det bra info även där.

Har även blodgrupp, medicin och organdonator i den rutan.
Vad är det för app?
 
Fast varför ska man ha en app till det?
I min telefon (Samsung) kan man lätt komma åt både att ringa nödnummer, nödkontakt (ICE) och medicinsk info. Man sveper upp låsskärmen och klickar på "Nödsamtal" så kommer det upp en sida där man kan välja 112 eller 911 och en knapp där det står "Visa medicinsk info" (därunder finns nödkontakten också)
Jag har flera diagnoser, flera läkemedel och viss annan information där.
 
Fast varför ska man ha en app till det?
I min telefon (Samsung) kan man lätt komma åt både att ringa nödnummer, nödkontakt (ICE) och medicinsk info. Man sveper upp låsskärmen och klickar på "Nödsamtal" så kommer det upp en sida där man kan välja 112 eller 911 och en knapp där det står "Visa medicinsk info" (därunder finns nödkontakten också)
Jag har flera diagnoser, flera läkemedel och viss annan information där.
Så funkar det på iPhone också.
 
Fast varför ska man ha en app till det?
I min telefon (Samsung) kan man lätt komma åt både att ringa nödnummer, nödkontakt (ICE) och medicinsk info. Man sveper upp låsskärmen och klickar på "Nödsamtal" så kommer det upp en sida där man kan välja 112 eller 911 och en knapp där det står "Visa medicinsk info" (därunder finns nödkontakten också)
Jag har flera diagnoser, flera läkemedel och viss annan information där.
Det hade jag faktiskt ingen aning om, tack ska du ha! :) Nu har jag lagt in info.
 
Fast varför ska man ha en app till det?
I min telefon (Samsung) kan man lätt komma åt både att ringa nödnummer, nödkontakt (ICE) och medicinsk info. Man sveper upp låsskärmen och klickar på "Nödsamtal" så kommer det upp en sida där man kan välja 112 eller 911 och en knapp där det står "Visa medicinsk info" (därunder finns nödkontakten också)
Jag har flera diagnoser, flera läkemedel och viss annan information där.
Jag har inte ens någonstans man kan trycka "nödsamtal", har en samsung galaxy s11 eller vad det nu är, minns inte, så en hyfsat ny. Enda gången det står nödsamtal på min skärm är när jag startar den innan jag knappar in min kod, men sedan finns inte "nödsamtal"ikonen alls på skärmen någonstans så fort jag är inloggad med min pinkod i telefonen. Jag har inte ändrat något.
 
Jag har inte ens någonstans man kan trycka "nödsamtal", har en samsung galaxy s11 eller vad det nu är, minns inte, så en hyfsat ny. Enda gången det står nödsamtal på min skärm är när jag startar den innan jag knappar in min kod, men sedan finns inte "nödsamtal"ikonen alls på skärmen någonstans så fort jag är inloggad med min pinkod i telefonen. Jag har inte ändrat något.
Men det är ju så det är meningen. Att någon utifrån ska kunna komma åt informationen (utan kod/fingeravtryck/ansiktsigenkänning).
 
Då ska det alltså stänga av telefonen först och sedan startar om den, innan de letar reda på den?
Tänker att de flesta nog har kod/mm/mm-skyddet på alltid? Så att inte vem som helst som får tag i telefonen har fritt tillträde? Trodde jag iaf. 😅
(Tillägg: Om de kommer in i telefonen utan kod e dyl så kan ju infon hittas ändå.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
522
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 521
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 621
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp