Användning av hindermaterial!

AmandaJ

Trådstartare
Hej! Återigen ett problem och då jag fick finfin hjälp med mitt första återkommer jag här på Bukefalos!:D

På anläggningen där jag och de andra i mitt stall köper ridhuskort har ridskoleägaren nu hux flux bestämt sig för att det inte är tillåtet att använda vare sig bommar, hinderstöd, koner eller annan utrustning. Detta nämndes det INGET om i årsskiftet då vi förnyade våra ridhuskort och hon har heller inte sagt det till oss, det var av ren händelse vi läste det på hemsidan.

För att få använda hinderna behöver vi dels boka ridhuset för 200 kr/timma plus en avgift på 150 för materialet. Utöver detta betalar vi medlemsavgift 400 kr och årsavgift 1300 per ekipage.

Något sådant här har det aldrig varit på tal om förut och det kom som en chock för oss som rider där. När vi konfronterade ridskoleägaren hävdade hon att det kostade alldeles för mycket om något skulle gå sönder och att det minsann var såhär på alla andra anläggningar runtom i landet.

Vi försökte komma fram till en lösning och lade fram två förslag: 1. Vi kunde få använda de lite äldre hinderna i det gamla ridhuset men inte de "nyare". NIX blev det på det, var inte ens diskuterbart. Vi frågade om hon då inte kunde höja avgiften på ridhuskorten så det täckte eventuella skador men återigen nej, det skulle betalas per gång.

Vi har kollat runt lite på hur anläggningarna runtomkring oss har det men vi kan inte finna att någon annan förbjuder de betalande ryttarna att använda sig av hindermaterial.

Nu till mina funderingar: Tycker ni det här verkar rimligt? Hur har ni det där ni hyr ridhuskort?
 
Vi betalar 2200:- då har vi tillgång till ridhuset från tidig morgon till 21 på kvällen. Privat anläggning.
Gott om hindermaterial och givetvis ingår det i ridhusavgiften

Har aldrig någonsin varit med om att hindermaterial varit exkluderat.
På en del ställen är givetvis tävlingshinderna fredade men då finns det gott om andra hinder att använda ändå.

Hon tycker alltså att en som hoppar två ggr i veckan ska betala 36400 bara för bokning och hindermaterial?!? :nailbiting::eek::banghead:

Jag fick en rätt ok hinderpark från safety system för under 20 000:-

Nej, det är inte rimligt!!!!
Och definitivt inte okej att ändra reglerna efter att ni betalt årsavgiften. Tror inte ens att det är lagligt att göra så?!
 
Hur ofta går det egentligen sönder hindermaterial?!?
Jag har haft häst i över 25 år, arbetat i tävlingstall och stått uppstallad på lite olika stora ställen med varierande skicklighet på hästfolket.
Totalt har det gått sönder 3 bommar och två skållor. Det har kostat mindre än 50 kr om året om man slår ut det.
 
då kan du tala om för ägaren att det minsann inte alls är så på alla anläggningar. har varit och tränat på flera anläggningar runtom där jag bor och det är inte så på något ställe. samtliga ställen så ingår det att man får använda hinder och rubbet. kräv pengarna tillbaka
 
Har aldrig hört talas om att man inte får använda hindermaterialet utan att betala extra. I så fall tävlingshinder, men då har det funnits andra vardagshinder att använda.
 
Betalar inte för något ridhuskort just nu, men i det ridhus (drivs av ridskola) jag brukat rida i har de en uppsättning hinder till tävlingar, som inte får användas för träningar men att det finns fullgott med "träningshinder" för att bygga en bana.

Däremot får hindren bara plockas fram vid särskilda tider eller vid bokning. Men det har inget med hindermaterialet i sig att göra utan är för att hoppningen inte ska störa de som bara vill rida "vanligt". Koner, sockerbitar och någon enstaka markbom är dock alltid okej.

Tycker inte att ert upplägg låter rimligt, jag hade velat veta om det innan jag köpte ridhuskort och dessutom, om nu ridhusägaren har hindermaterial som denne hyr ut (vilket jag i sig inte tycker behöver vara självklart, men som sagt då vill jag veta det innan) så känns det orimligt att behöva betala en såpass hög engångskostnad varje gång när ridhusavgiften i sig inte är högre än så, det blir en lite skev prisbild och jag hade tyckt det vore bra med en möjlighet att betala en årskostnad för det hela istället.
 
Hej! Återigen ett problem och då jag fick finfin hjälp med mitt första återkommer jag här på Bukefalos!:D

På anläggningen där jag och de andra i mitt stall köper ridhuskort har ridskoleägaren nu hux flux bestämt sig för att det inte är tillåtet att använda vare sig bommar, hinderstöd, koner eller annan utrustning. Detta nämndes det INGET om i årsskiftet då vi förnyade våra ridhuskort och hon har heller inte sagt det till oss, det var av ren händelse vi läste det på hemsidan.

För att få använda hinderna behöver vi dels boka ridhuset för 200 kr/timma plus en avgift på 150 för materialet. Utöver detta betalar vi medlemsavgift 400 kr och årsavgift 1300 per ekipage.

Något sådant här har det aldrig varit på tal om förut och det kom som en chock för oss som rider där. När vi konfronterade ridskoleägaren hävdade hon att det kostade alldeles för mycket om något skulle gå sönder och att det minsann var såhär på alla andra anläggningar runtom i landet.

Vi försökte komma fram till en lösning och lade fram två förslag: 1. Vi kunde få använda de lite äldre hinderna i det gamla ridhuset men inte de "nyare". NIX blev det på det, var inte ens diskuterbart. Vi frågade om hon då inte kunde höja avgiften på ridhuskorten så det täckte eventuella skador men återigen nej, det skulle betalas per gång.

Vi har kollat runt lite på hur anläggningarna runtomkring oss har det men vi kan inte finna att någon annan förbjuder de betalande ryttarna att använda sig av hindermaterial.

Nu till mina funderingar: Tycker ni det här verkar rimligt? Hur har ni det där ni hyr ridhuskort?
Det måste ju ha hänt något? Fråga vad som hänt, kanske. Underlaget kan ju gå sönder om man inte flyttar hindren i en del ridhus tror jag. Kanske någon glömt att städa efter sig. Fråga.
 
I det ridhus jag hyr in mig i ingår det att man får använda de bommar & cavalettiblock som finns - de har inga hinderstöd och man får inte hoppa i ridhuet. I övriga ridhus där jag hyrt in mig tidigare har alltid den befintliga hinderuppsättningen igått.

De som äger ridhuset har all rätt att sätta upp sina regler - orimliga eller inte. Jag kan tänka mig att ett alternativ vore att man ersätter det som går sönder -men som alltid så finns det alltid de som inte erkänner. Ett annat alternativ för ridhusägaren är ju att höja avgifen överlag. Eller så får ni köpa egna hinder.
 
jagctycker att det är en självklarhet att ha tillgång till hindermaterial i ngn form då man hyr in sig i ridhus.
brukar alltid stå en liten hög gamla bommar och stöd framme, och sen tas det fram fler då det är hopp dagar.
500kr i månads avgift.
 
Jag tycker det verkar väldigt märkligt? Det är väl en sak om det inte finns hindermaterial alls, men här finns det ju, och har ingått tidigare? De enda restriktioner jag har hört talas om är 1) att man inte hoppar med tävlingsmaterialet, men det brukar å andra sidan i så fall vara inlåst och det finns gott om annat material att tillgå och 2) att man kanske antingen hoppar på en specifik tid eller får boka ridhuset om man vill hoppa, vilket jag kan tycka är helt okej, jag är till exempel kanske inte jättesugen på att försöka rida min unghäst i ridhuset samtidigt som det är andra som hoppar, och då underlättar det att veta det innan. Och med plastbommar och plaststöd, hur ofta är det helt krasst något som går sönder?
 
Jag har aldrig tidigare hört talas om ett sådant upplägg.

Det första ridhusägaren ska göra är att erbjuda sig att betala tillbaka ridhusavgiften eftersom villkoren har ändrats och ni inte får det som ni trodde att ni betalade för. Jag tror inte att förfarandet så som du beskrivit är lagligt.
 
@AmandaJ att man behöver boka upp ridhuset för en högre kostnad om man ska hoppa är i sak inget ovanligt , med motivering att vid hoppning hindras andra ekipage från att riktigt kunna nyttja ridhuset så man brukar behöva boka upp det privat och därav extra avgift .. Men däremot är det ytterst märkligt med avgift för själva materialet ....
Det låter mest som ägaren vill minimera hoppning över lag i ridhuset ?

Oavsett bägge så borde det ju kommunicerats /finnas tydligt angett i ridhusreglerna så alla har möjlighet att ta ställning innan de löser ridhuskort.
 
Jag tycker inte att det verkar rimligt att ta ut en extra avgift för att få använda det material som finns.

Däremot har det i regel varit så på anläggningar där jag ridit, att om man vill hoppa och greja med bommar så får man boka ridhuset - om det inte är tomt. Dvs, om andra ryttare är/kommer till ridhuset och inte känner sig helt ok med bommarna så ska de plockas undan. (På ett av ställena var det en eller ett par kvällar i veckan som man fick hoppa. Dvs, då fick andra ryttare räkna med att hoppning kunde förekomma i ridhuset.)
Men själva nyttjandet av hindermaterialet som finns i ridhuset, det har ingått i kostnaden för att få rida i ridhuset.
 
Så har det inte varit i något av de ridhus jag ridit i, då har hindermaterialet ingått. Låter jättekonstigt!
 
Vi får bara hoppa fritt på lördag em o söndag em dock måste man anmäla sig innan.... Kan ju tycka det är larvigt när jag ofta är helt själv i ridhuset på dagen men lydig som jag är vågar jag knappt ta fram en sockerbit. Självklart förstår jag på kvällen att det inte funkar när 10 ekipage samtidigt rider i ridhuset. Blev inget ridhuskort denna termin....
 
Hej! Återigen ett problem och då jag fick finfin hjälp med mitt första återkommer jag här på Bukefalos!:D

På anläggningen där jag och de andra i mitt stall köper ridhuskort har ridskoleägaren nu hux flux bestämt sig för att det inte är tillåtet att använda vare sig bommar, hinderstöd, koner eller annan utrustning. Detta nämndes det INGET om i årsskiftet då vi förnyade våra ridhuskort och hon har heller inte sagt det till oss, det var av ren händelse vi läste det på hemsidan.

För att få använda hinderna behöver vi dels boka ridhuset för 200 kr/timma plus en avgift på 150 för materialet. Utöver detta betalar vi medlemsavgift 400 kr och årsavgift 1300 per ekipage.

Något sådant här har det aldrig varit på tal om förut och det kom som en chock för oss som rider där. När vi konfronterade ridskoleägaren hävdade hon att det kostade alldeles för mycket om något skulle gå sönder och att det minsann var såhär på alla andra anläggningar runtom i landet.

Vi försökte komma fram till en lösning och lade fram två förslag: 1. Vi kunde få använda de lite äldre hinderna i det gamla ridhuset men inte de "nyare". NIX blev det på det, var inte ens diskuterbart. Vi frågade om hon då inte kunde höja avgiften på ridhuskorten så det täckte eventuella skador men återigen nej, det skulle betalas per gång.

Vi har kollat runt lite på hur anläggningarna runtomkring oss har det men vi kan inte finna att någon annan förbjuder de betalande ryttarna att använda sig av hindermaterial.

Nu till mina funderingar: Tycker ni det här verkar rimligt? Hur har ni det där ni hyr ridhuskort?

Det blir vanligare är vad jag sett, att man tar ut en hyra för hindermaterial. Tyvärr för att folk tar sönder dem och det står sen tidigare att trasigt hindermaterial ska ersättas men ingen tar ansvar utan lämnar bommar och dyl trasigt efter sig.
Men som någon skrev - hur ofta sker det? Att höja priset på anläggningskortet på en symbolisk summa täcker det gott och väl..

Men det som vore skäligt är ju att det framkom tydligt de nya avtalsreglerna vid nytecknandet av kortet isf.
Avtalsändringar får ju inte göras när som helst utan ett nytt avtal måste till..slutsumman är ju dock tyvärr då att ni kan välja att säga upp eller acceptera det nya. Här tycker jag dock ni borde få rätten att få pengarna tillbaka iom att det meddelades om ändring alldeles för sent, efter att ni förnyat och köpt korten, knappast lagligt heller.

Däremot slutpriset för att rida i det ridhuset tycker jag är saftigt och inte rimligt med så många olika avgifter..Rimligare att höja priset anläggningskortet i stället, win win för alla..utslaget blir det mer pengar in men fördelat på alla inte fullt så saftig höjning på priset för att täcka.

Härikring funkar det som så att alla som ska rida har ett anläggningskort, vill man utöver det boka och ha ridhuset för sig själv eller någon träningsgrupp får man lägga bokningsavgift och någon har infört hinderhyror vid bokning om det ska användas men i övrigt är hindrena fria att låna iom anläggningsavgiften
 
Senast ändrad:
Ska man ta ut en hyra för hindermaterial bör det ju också vara just symboliskt..meningen är ju inte att man ska betala in för ett par hinder (hinderpark??) i veckan heller, utan isf ska slitage och inköp av nytt material slås ut på alla som nyttjar dem.

Så jag tycker nog att ridhusägaren är ute och cyklar. Vill denne behålla sina kunder bör denne tänka om och i stället höja anläggninskortets avgift och skippa alla duttar hit och dit med extraavgifter..ingen kommer ha råd att rida i ridhuset annars och jag antar ridhuset inte betalar sig självt heller så.
 
En snabb uträkning av mig om jag hade nyttjat det skulle bli (förväntar mig kunna nyttja hindermaterial 1-2ggr/veckan):

1700/år medlemsskap och kort

Hoppning el användning av material 2ggr/vecka 400 bokning 300 hinder

1 månad: 1400

....under ett år: 18.500 (alla avgifter ink medlem och kort)

helt orimligt..anläggningskort för nästan 19.000 per år har jag aldrig hört talas om.

En intressant tanke ang prissättning, är det helt fri eller kan man förvänta sig att man måste hålla sig inom vissa ramar tex vad man brukar ta?
 
Senast ändrad:
En snabb uträkning av mig om jag hade nyttjat det skulle bli (förväntar mig kunna nyttja hindermaterial 1-2ggr/veckan):

1700/år medlemsskap och kort

Hoppning el användning av material 2ggr/vecka 400 bokning 300 hinder

1 månad: 1400

....under ett år: 18.500 (alla avgifter ink medlem och kort)

helt orimligt..anläggningskort för nästan 19.000 per år har jag aldrig hört talas om.

En intressant tanke ang prissättning, är det helt fri eller kan man förvänta sig att man måste hålla sig inom vissa ramar tex vad man brukar ta?

Givetvis är prissättningen helt fri, frågan är väl hur många kunder man får om de måste betala 19000 per år för att använda hinder. Då kan ryttaren lika gärna köpa egna grejer och ta med, de lär hålla flera år så kostnaden får man snabbt igen.

Har aldrig hört talas om att det kostar extra att använda hindermaterial, det har alltid ingått i ridhushyran/kortet.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 195
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp