Används de bra hingstarna tillräckligt?

Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Håller med dig fullständigt! Orestus var en fantastisk hingst med stor hoppförmåga, men inte så kul att rida på hemmaplan...Emmerton likaså, Men avk e. emmerton har varit fantastiskt fina, har inte sett några e. Orestus, tyvärr! Etrusco är i mina ögon underskattad i aveln, har superfin hästammning, är Kvick, spänstig med nerv och en god ridbarhet, dock lite hingstig, kanske därför han är ur avel i år för att få koncentrera sig på en sak, dvs tävling och inte flickor...
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Jag har inte hört det i allafall. De sammarbetar inte lika nära med VDL som de gjort tidigare... Fast det hade varit kul. Har sett flera jättefina avkommor efter honom, vackra samt både rört sig och hoppat bra.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Tycker det är synd att stoägare i många fall får upp ögonen för vissa hingstar när de redan lämnat Sverige. Har sett flera jättefina avkommor efter Etrusco. Samma visa var det med både Emerton och Orestus. Stoägarna uppskattade dem när de inte längre stod i Sverige. Orestus var det vissa som missat helt att han varit här, men fick upp ögonen när han började prestera lite på tävlingsbanorna....

Det är inte alltid helr lätt att veta vilka hingstar som kommer att sätta spår i aveln redan som unghästar, vilken av de yngre bruksprovshingstarna kommer vi att ångra att vi inte nvänt mer när de inte fills tillgängliga längre? Inte alltid att det är bruksprovsvinnaren som är starkast i avelsboxen. Hade det varit så lätt ;)..
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Nej- tänk om avel hade varit lätt...
Tycker bara det är synd att vissa hingstar lämnar landet pga svalt intresse från stoägarna och sn gnälls det att de inte längre är kvar..
Många verkar snöa inpå väldigt gamla hingstar som inte heller lämnat något speciellt. Därför ( bla) går vår avel inte lika snabbt fram som trav och galopp.. Finns dock både för och nackdelar med detta.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Många verkar snöa inpå väldigt gamla hingstar som inte heller lämnat något speciellt. Därför ( bla) går vår avel inte lika snabbt fram som trav och galopp.. Finns dock både för och nackdelar med detta.

Jag tillhör dom som gärna använder gamla hingstar, men jag vill att hingstarna därmed också ska ha lämnat avkommor som presterat bra.
I år använde jag mig av hingstar som är 19, 20, resp 23år i år.
Jag har oprövade ston så jag vill ha hingstar som gjort en del själv och lämnat bra avkommor som presterat dessutom.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Kan förstå om hingsten lämnat mycket bra avkommor och heller inte har någon godkänd avkomma som nedärver sig lika bra men vissa hingstar kan jag inte förstå intresset av. Det finns så mycket fina hingstar att tillgå så jag kan inte se fördelarna att använda några av de andra.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Bara en liten undran- är det inte konstigt att Tullstorp ofta har hingstar som har problem med fertiliteten? Är det otur eller kan det bero på något annat. OBS: Säger inte att alla deras har det utan de har haft flera med detta problem.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

nja om man går bakåt hade saigon sjukt hög levande sperma tal... santana och a dandy man har oxå hög dräktighet. men don charly, berlioz, martini visst....
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

HdH har söner som Humble Star xx och Mattias Janssons Harlekin.
Jag hoppas att Mattias och Harlekin dressyrsatsning blir kanon.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Kuriosa: Masters halvsyster har fått ett jättefint stoföl e. Zephyr i år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

*kl*
Tror ni att det finns risk att Qalle sänks/tas ur avel?
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

*kl*

Har dom exporterat Corlensky G?
Suck...trött jag blir. Innebär det att det inte går att få färskt från honom längre?
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Både exporterad och såld, så han lär kanske inte komma tillbaka i brådrasket. Finns endast på fryst.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

:)
Är inte kunnig på Blup alls men håller på att lära mig. Har sto dräktigt med honom och såg att han bara är godkänd till i år (ev nästa också, kommer inte riktigt ihåg) och det är ju inte så kul att stå med en avkomma som ev ska säljas framöver med en pappa som tagits ur avel pga dålig förvärvning...
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Det nya blup är rätt pedagogiskt iom stapeldiagrammet :idea:
Grönt är bra och rött är dåligt, och ju högre grön stapel desto bättre!

http://www.blup.se/horses/117040-qalle-swb

Som du ser är Qalles väldigt jämn, alla blupvärden är över 110. Så iaf hans första årgång har visat sig bra!
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

:)
Är inte kunnig på Blup alls men håller på att lära mig. Har sto dräktigt med honom och såg att han bara är godkänd till i år (ev nästa också, kommer inte riktigt ihåg) och det är ju inte så kul att stå med en avkomma som ev ska säljas framöver med en pappa som tagits ur avel pga dålig förvärvning...

Så är det för alla hingstar som godkänds som unga, de får ett godkännande för en begränsad tid. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att han ska sänkas, med tanke på hur hans blup-värden ser ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 709
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp