Används de bra hingstarna tillräckligt?

Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Har läst och funderat lite, några som vi väl verkar vara ganska överens om borde få fler ston är väl:

BLACK COFFEE - förhoppningsvis får han fler i år.

L'ACTEUR - det är väl så att står dom på naturligt så blir det färre... Var står han, nån som vet? Nån som sett avkommor?

TWILIGT - borde få fler?

CHANNON - han har ju väldigt intressant möderne. Helt ärligt så har han inte imponerat så där jättemycket på mig det jag sett honom som individ, absolut ingen dålig hingst dock! Det är väl nån här som har föl efter honom?

HERMES - man kan verkligen hoppas att han får fler ston, visst han är liten (Urbino som slår igenom?) men rör sig ju verkligen bra och har väldigt bra möderne och syskon.

OKEANOS - jag har sett en del avkommor (1-3 år typ) hos ägaren och jag säger bara WOW! Dessutom såg jag ju honom själv hos ägaren innan han gjorde bruksprov och i mitt tycke så är han en rejäl plusvariant av Briar - inte minst vad det gäller typ och bakben. Kanske ser han inte riktigt ut att vara det nu när han är hos Jan (som är en ryttare som jag verkligen högaktar) men med tanke på vad jag såg som unghäst så tror jag verkligen på Okeanos.

JACKAROO - väldigt trevlig individ men grov förstås. Något för fullblod eller ston som står högt i blod?

MR CARRERA xx - tror inte att jag sett honom själv, men bra fullblod behövs och får han inte tillräckligt med avkommor så är det ju svårt att bedöma om han är nån bra förärvare...

TORNESCH - de gånger jag sett honom så har han klart imponerat. Förhoppningsvis används han mer om Malin nu rider honom (vilket jag missat).

MALOUBET DE PLEVILLE - som sagt, stammen har jag verkligen skärskådat och där finns mycket fullblodsinslag och prestation. Borde verkligen kunna lämna bra hopphästar.

DOUBLE O SEVEN - ja, används han i avel över huvud taget? Mödernet är ju verkligen bra, hade verkligen varit intressant att se de generna i aveln...

HOMME d'HONNEUR xx - jo, han borde nog användas. Även om jag personligen inte alls tycker att han har den gång jag vill se hos ett fullblod. Jag vill ha mer takt och framförallt mer bakben... Men den typen av fullblod växer ju inte på träd...

SAINT AMOUR - här spelar väl tyvärr storleken in mycket. Tyvärr... Jag har ju sett honom mycket, även sett hans mamma och mormor, flera helsyskon, de tyska avkommorna... Och genomgående är ju bra storlek... Om man tror att man ska få något lite mindre efter honom så blir man nog besviken. Stammen, temperamentet, "gummibollshoppandet" tycker jag hade vart superintressant för svensk avel...

Sen lite äldre hingstar som jag funderar på:

LANCIER nämndes ju. Har inte tänkt mycket på honom alls men nog är han värd fler ston, det håller jag med om!

ZEPHYR dök upp precis i mitt huvud. Han betäcker ju naturligt, får nog inte många ston och nu är han ganska gammal... Han har ju inte tävlat själv, ådrog sig en betäckningsskada i unga år om jag minns rätt. Har han inte flera syskon som exporterats och tävlar framgångsrikt? Sen är han ju far till Ajax Två (med Gaspari och fullblod på mödernet) som går GP dressyr, flera avkommor i medelsvår dressyr. Han står väl här i Skåne, kanske borde uppmärksammas mer?

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Lácteur är i Holland för tillfället. Eller om det är Tyskland. På försäljning tror jag... Någon som vet varför varken Cathageno eller Etrusco ska vara i avel i år? Är de ens kvar på Flyinge?
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Ok, tack! Då försvinner den Lorentin-sonen... Hade verkligen velat se en son till Lorentin I i Sverige...

Tyvärr vet jag ingenting om Cathageno eller Etrusco...

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Lånar mitt eget citat...

ZEPHYR dök upp precis i mitt huvud. Han betäcker ju naturligt, får nog inte många ston och nu är han ganska gammal... Han har ju inte tävlat själv, ådrog sig en betäckningsskada i unga år om jag minns rätt. Har han inte flera syskon som exporterats och tävlar framgångsrikt? Sen är han ju far till Ajax Två (med Gaspari och fullblod på mödernet) som går GP dressyr, flera avkommor i medelsvår dressyr. Han står väl här i Skåne, kanske borde uppmärksammas mer?

Mvh Cissi


Masse, har du sett Zephyr? Funderar bara på om han kunde vara intressant till K? Kanske kunde bli en ny liten Ajax :).

Vild fundering bara...

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Lånar mitt eget citat...




Masse, har du sett Zephyr? Funderar bara på om han kunde vara intressant till K? Kanske kunde bli en ny liten Ajax :).

Vild fundering bara...

Mvh Cissi
ZEPHYR!
Har sett, bor nära, har använt. Inget för K.
Det är en sagohäst att titta på och enligt dressyrfolk så ska det vara den i särklass bästa dressyrhäst de sett. Men ägaren ville inte låna ut honom till någon ryttare för tävling utan ville ha honom hemma som skogsmulle. Detta är dock inte bekräftat av ägarna.
Men han kan ge smått och han kräver ett mycket stabilt temprament på stoet. För det har funnits gott om annonser på Zephyravkommor som trots hög ålder (4 år) endast varit arbetade från marken:angel:. Med andra ord inte helt enkla att rida in. Men när det väl har lyckats så har de ju blivit dessto bättre. Själv kommer jag att ta tillbaka en egen uppfödd avkomma till Zephyr för avel i år. Det är Ammis storasyster, så det löser mitt inavelsproblem med Okeanos. Fortfarande samma stofamilj men inte så mycket lika blod.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Har läst och funderat lite, några som vi väl verkar vara ganska överens om borde få fler ston är väl:

CHANNON - han har ju väldigt intressant möderne. Helt ärligt så har han inte imponerat så där jättemycket på mig det jag sett honom som individ, absolut ingen dålig hingst dock! Det är väl nån här som har föl efter honom?

Mvh Cissi

Jag har ju ett 2-årssto e. Channon-Maraton-Lansiär. Hon fick 47p på fölvisningen och rör sig riktigt trevligt, ffa i skritt och galopp. Traven är inte riktigt lika bra, men den kommer nog på sikt. Hon blir dock ganska liten (bara ca 152 just nu :crazy:). Mamman är visserligen bara 160 cm, men nästan alla hennes avkommor har blivit betydligt högre.

Jag måste också säga att Channon inte har imponerat så mycket på mig heller de senaste åren. Tyckte att han såg väldigt lovande ut när han blev godkänd, så det i kombination med hans intressanta möderne och Rubensteinblod, samt att han var ädel gjorde att jag valde honom.

Här är ett nytaget kort på henne. Klicka på den bilden så kommer man till hennes album.

 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Kommenterar bara att Tornesch fick fler ston i år än tidigare år, trots att Malin inte har hunnit tävla honom ännu, så går det bra med det ekipaget blir han säkert ännu mer populär.
Empire är en annan hingst som fick fler ston i år än förra året, mycket tror jag beroende på att han gör så bra ifrån sig på tävlingsbanorna.

Ja, det var de två hingstarna jag har använt:smirk:. Jag kollade även på Saint Amour förra året, men jag måste ha en korrekt hingst till mitt sto, han har 6 på benen, de två ovanstående jag använt har 8or där.

Sedan är det en del av hingstarna med många avkommor som är uppräknade som är unga och som inte har några avkommor som visats som 3 eller 4 åringar ännu, först då tycker jag att man kan bedöma om det var bra att använda vissa så mycket som det har gjorts.

En hingst till, som visserligen togs in 2002, är Emmerton som i min mening borde han ha använts mer när han var här, han åkte tillbaka till Holland efter betäckningssäsongen 2005. Totalt betäcktes 243 ston med honom under dessa år. Han har lämnat mest hoppbegåvningar, men ofta har de även mycket goda gångarter.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

*Kl*
Vad jag vet så är Cathageno i Tyskland för försäljning, Etrusco borde vara i avel 2008.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

DOUBLE O SEVEN - ja, används han i avel över huvud taget? Mödernet är ju verkligen bra, hade verkligen varit intressant att se de generna i aveln...

Seminerade med honom för två år sedan, hade usel kvalla på sperman, var bara nån ynka % som levde, så vi var tvungna att byta hingst.. Synd för stammen är verkligen :love:
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Här är lite av vad jag vet och tycker...


CHANNON
Är inte han rätt grov? Kanske är därför många med svenska ston inte vågar?



Channon är väl inte alls vad jag skulle kallla grov. I hingstkatalogen står han som "Ädel, elegant hingst...."
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Penthagon som nämns ovan är väl sen som döptes om till Playtime??

Den Pentagon som förolyckades är Pentagon 925 (ex Paspartout) f.1991 e. Pilot-Ralmé Z-Ambassadeur.
Den "andra" Pentagon är:
Playtime 1104 (ex.Penthagon) f.2003 e. Prestige-Saluut-Lector.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Channon är väl inte alls vad jag skulle kalla grov. I hingstkatalogen står han som "Ädel, elegant hingst...."


Jag måste ha förväxlat han med någon annan.. :crazy:

Såg på bilderna nu att det var inte alls han jag tänkte på.. Hittar inte min hingst katalog heller så jag kan inte ta reda på vem jag tänkte på heller :smirk:
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Undrar om du inte tänkte på Charon e. Rubinrot som godkändes förra året. Han var ju ganska maffig redan då som 4-åring.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

*Kl*
Etrusco borde vara i avel 2008.
Fast enligt Flyinges hemsida så ska han bara användas i sporten och inte i avel i år. Men han fick väl inte så många ston förra året?
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Silvano användes väl hyfsat när han var i landet?
Akribori användes kanske väl mycket, men han gjorde det han skulle i många fall – bättrade på typen.
Roi du Ballet har nog i första hand tävlat, och bara funnits på fryst då, vilket han förlorar många på. Dessutom tror jag många tycker att han känns dyr och okänd.
Saint Amour missar nog några pga sin egen storlek, oavsett nedärvningen av storlek.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Undrar om du inte tänkte på Charon e. Rubinrot som godkändes förra året. Han var ju ganska maffig redan då som 4-åring.

Precis! Den är det jag menar så klart...
Hade ju lite rätt iaf, skimmel på C :rofl:

Tack för klargörandet! :bow:
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Ok, har inte kollat hemsidan på ett tag. Kanske ska tävlas mer i år och då kanske han inte kan betäcka samtidigt som tävlandet. en del fungerar ju sämre på tävling då. Nej, tyvärr hade han inte så många ston förra året vilket är tråkigt för han lämnar mkt fina föl!
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Vet faktiskt inte, men ibland säljs dom innan dom tappar marknad i Sverige, dessutom hade den inga spec meriter på tävling och det blir inte lättare att få ston om dom "bara" går 130...
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Tycker det är synd att stoägare i många fall får upp ögonen för vissa hingstar när de redan lämnat Sverige. Har sett flera jättefina avkommor efter Etrusco. Samma visa var det med både Emerton och Orestus. Stoägarna uppskattade dem när de inte längre stod i Sverige. Orestus var det vissa som missat helt att han varit här, men fick upp ögonen när han började prestera lite på tävlingsbanorna....
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp