Apelka hur snabbt innan den verkar?

kratbran

Trådstartare
Min katt åt mer än normalt och på seniorkollen den 6:e april så konstaterades överaktiv sköldkörtel via blodprov. Hon blev hängig av Apelka (5ml morgon och kväll) men piggnade till på söndagen. Onsdag eftermiddag blev hon hängig igen, kräktes, mindre aptit. Så Apelka sattes ur. Hennes aptit på mat och vatten har varit dålig sen dess men fick mycket tips ifrån Agria vet men på lördag visade hon tecken på uttorkning så det blev djursjukhus. Där konstaterades detta och hon fick vätska in i nacken. Man tog även njur och T4. Njurarna va ua på blodprov. T4 mitt på normalvärdet. Är det möjligt att Apelka hjälper på så kort tid som 8-9 dagar och att effekten sitter i 2 dagar efter hon slutade på medicinen? Anledningen att jag frågar är för att vetrinären blandade först ihop vilken katt som var vilken av en annan som också var inne för misstänkt sköldkörtel.
 
Min katt åt mer än normalt och på seniorkollen den 6:e april så konstaterades överaktiv sköldkörtel via blodprov. Hon blev hängig av Apelka (5ml morgon och kväll) men piggnade till på söndagen. Onsdag eftermiddag blev hon hängig igen, kräktes, mindre aptit. Så Apelka sattes ur. Hennes aptit på mat och vatten har varit dålig sen dess men fick mycket tips ifrån Agria vet men på lördag visade hon tecken på uttorkning så det blev djursjukhus. Där konstaterades detta och hon fick vätska in i nacken. Man tog även njur och T4. Njurarna va ua på blodprov. T4 mitt på normalvärdet. Är det möjligt att Apelka hjälper på så kort tid som 8-9 dagar och att effekten sitter i 2 dagar efter hon slutade på medicinen? Anledningen att jag frågar är för att vetrinären blandade först ihop vilken katt som var vilken av en annan som också var inne för misstänkt sköldkörtel.
Är du säker på att du fått ordinationen 5 ml två gånger per dag? För det är långt över maxdos! Har du läst ordentligt på receptet eller kan veterinären gjort fel? Om hon faktiskt fått sådär mycket medicin så är det inte konstigt att hon blivit dålig.
Maxdosen för apelka är 20 mg/dag dvs 2 ml två gånger dagligen, du har gett henne mer än det dubbla per dag! Väldigt få katter behöver stå på maxdos för att hålla sjukdomen kontrollerad.
De flesta börjar med 0,25 ml per dag morgon och kväll (oavsett kroppsvikt).
Att sköldkörtelvärdena lågt normalt även två dagar senare efter en så pass kraftig överdosering som din katt fått är inte konstigt.
 
Är du säker på att du fått ordinationen 5 ml två gånger per dag? För det är långt över maxdos! Har du läst ordentligt på receptet eller kan veterinären gjort fel? Om hon faktiskt fått sådär mycket medicin så är det inte konstigt att hon blivit dålig.
Maxdosen för apelka är 20 mg/dag dvs 2 ml två gånger dagligen, du har gett henne mer än det dubbla per dag! Väldigt få katter behöver stå på maxdos för att hålla sjukdomen kontrollerad.
De flesta börjar med 0,25 ml per dag morgon och kväll (oavsett kroppsvikt).
Att sköldkörtelvärdena lågt normalt även två dagar senare efter en så pass kraftig överdosering som din katt fått är inte konstigt.
Nej förlåt. 0.5 ml ska det vara två gånger per dag. Kan tyvärr inte ändra TS
 
Var inne hos en annan vet idag. Sköldkörtel normala värden.
Tidslinje
6:e april råttan har T4 55 i sköldkörtelvärde och får Apelka 0,5 ml morgon och kväll
15:e april. Apelka sätts ut på grund av att hon tappar törst och aptit
17:e april. Får åka akut pga av uttorkning och då tas nya T4 som ligger på 32
23:e april Nya T4 på 29

Är detta rimligt? Vad jag läser om APelka så ska det ta två till fyra veckor att få effekt och att halveringstiden är relativt snabb så man borde se nu 8 dagar senare att värdena går upp.
 
Min katts sköldkörtelvärde gick ner rätt snabbt, tror jag kollade efter två veckor och då var det normalt. Tyvärr blev han väldigt dålig av Apelka och jag var tvungen att ta bort honom :(
 
Tråkigt att höra :( På vilket sätt blev han dålig?
Han kräktes, fick alopecia, ville inte äta och mådde allmänt dåligt. Han var 16 år och redan dålig och mager av hypertyreosen men jag hoppades att det skulle gå att medicinera. Till slut fick han krampanfall och då fick jag ge upp. Han är mycket saknad :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 727
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 115
Senast: mackan
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 139
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp