Övr. allmänt Apelsiner med bebisar

Nu när vi närmar oss juletider: Varför är det bebisar, alltså småapelsiner, i alla apelsiner nuförtiden? Åtminstone en tredjedel av apelsinen är bara att kasta.
Såvitt jag minns var det inte så förr.

@Jeps och @mamman: I så fall finns det bara navelapelsiner i de affärer jag handlar i numera.
Bebisen är stenhård och oätbar. Därför kastas den.
Navelapelsiner är väl populära för att de är lättskalade, söta och ofta ganska stora. Sedan tror jag att det är en av de tidiga apelsinsorterna, de andra kommer inte på allvar förrän efter jul? Jag tycker "bebisen" kan vara ännu sötare än resten av apelsinen (om de är tillräckligt stora vill säga). Minns att man älskade dem som barn (läs 60-70-tal).

Navelapelsiner är väl populära för att de är lättskalade, söta och ofta ganska stora. Sedan tror jag att det är en av de tidiga apelsinsorterna, de andra kommer inte på allvar förrän efter jul? Jag tycker "bebisen" kan vara ännu sötare än resten av apelsinen (om de är tillräckligt stora vill säga). Minns att man älskade dem som barn (läs 60-70-tal).
De apelsiner jag har är små med tunt skal och syrliga, inte alls som dina. Bebisarna är torra och stenhårda. De kanske säljer sekunda b-apelsiner i mina affärer :down:

Ja! Jag har inte tänkt på att det handlar om en speciell sorts apelsin utan tänkt att sådär är väl apelsiner nuförtiden; säkert snabbodlade med gödning och kemikalier och därför bildar de småapelsiner innan de ens är färdigvuxna :D
snabb googling: sorten har funnits i cirka 200 år!
Jag har också råkat ut för att "bebisarna" är hårda ibland. Då brukar de (bebisarna) dock vara små, när de är stora så har de fina klyftor. Det kan vara så att det är tidigt på säsongen och att apelsinerna inte är riktigt mogna än.

Hästar nu

• Foderboost
  • Annonsera mera V
  • Inridning

Övrigt nu

Dagbok

Radannonser

• Springpony sælges

Hästnyheter

Bukefalos

• Syns inte
Rekommenderas av Google: