apelsinmarmelad

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har råkat få med mig några kg skurna apelsiner (fjärdedelar) hem och tänkte försöka göra marmelad, men det är ju som förgjort att få någon kläm på hur man gör. Jag hittar liksom inget standardrecept nånstans utan bara en massa tillkrånglade varianter...
När man kokar saft finns ju en standard att man behöver ha ett ungefärligt antal deciliter socker per liter saft för gott resultat. Finns det nåt liknande för marmelad?
Och, tillsätter man sockret före eller efter kokning?
Någon som kan vägleda mig?

(jag har ledsnat på att surfa runt på femtielva olika sidor på nätet och leta, så jag vore tacksam om ni kan svara här och inte med en länk....)
 
@ameo Ett kilo socker till varje kilo kokt fruktmassa. Till varje kilo apelsiner tar du 1,5 liter vatten. Väg frukten och häll på lämplig mängd vatten. Låt stå i ett dygn. Väg sen fruktmassan och ta ett kilo socker till varje kilo fruktmassa. Häll massan i en stor gryta och låt den koka tills skalen är mjuka. Tillsätt därefter sockret. Koka den tills den är klar och simmig och skalen genomskinliga, skumma regelbundet under kokningen. Tillsätt eventuellt pektin om det behövs för att få den att tjockna. Häll upp på burkar (steriliserade) och låt svalna och förslut. Så gjorde alltid min farmor och det var underbart god, hemkokt marmelad som serverades där och jag har fortsatt med det och blir lika bra resultat varje gång.
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog inte använda skalet i marmeladen, såvida det inte är eko-apelsiner eller du vet att de blev lika noggrant tvättade som om skalet skulle användas till marmelad, innan de blev uppskurna. Svårt att tvätta skurna apelsiner i efterhand!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp