Apofyserna..

Svartfot

Trådstartare
Nejdå Anna sitter inte alls o pluggar i kväll... Nu kommer nästa fråga.:angel: Bättre sent än aldrig.

E det nån som kan ge ett exmpel på hur en apofys apophysis på Ossa longa kan se ut??

Jag har på det stora hela koll på det men jag skulle bara vilja se ett exempel eller någon som beskriver var på epifysen på ett speciellt ben jag kan hitta en apofys.
 
Varför dissar alla min tråd om apofyserna? :cry:

Skriver detta inlägg så att det första inlägget inte känner sig ensamt o övergivet.. :D

Suck... Jag borde så sluta plugga för ikväll.. innan jag gör bort mig regält..
 
En lite uppdrivning, benutväxt i närheten av ledytorna
förekommande på rörbenen. Har jag fattat det som.
 
Uppdrivna kotor.???

Dom ska tydligen finnas där för dom får egna små sekundära ossifikationscentrum, under förbeningsprosessen, som sluter sig med Epifysens ossifikationscentrum ganska snabbt. Alltså långt innan tillväxtzonerna mellan epifys och diafys sluts.

Men brevid ledytorna brukar det ju finnas små "knölar" som oftast fungerar som fäst punkter. Jag TROR att det e dom.... men e långt ifrån säker... det var därför jag frågade om någon hade en bild...
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 698
Senast: Pilot
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 783
Senast: manda
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 543
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp