App med Terrängkarta`?

torsdag

Trådstartare
Någon som har tips på en bra terräng karta? Mest för ridning eller vandring.
Altså där man kan se höjdkurvor, blötmarker mm Gärna om man kan logga sina spår med.
 
Jag har en app som heter Backwater som innehåller "gröna kartan". Man kan se sin nuvarande position samt ladda hem offline-kartor, men mer än så tror jag inte man kan göra tyvärr.
 
Jag lyfter den här tråden med, egentligen, samma fråga. En riktigt bra offline kart-app med GPS-stöd, för friluftsliv - allra helst med 1:10 000 karta... finns det inte öht? Den kan gärna få kosta nån hundring eller två.
 
Titta på en som heter "Lokalsinne".
Det är Lantmäteriets gröna karta. Tror Fjällkartan i norr(?) och något motsvarande över Norge(aldrig tittat på).
Man kan ladda ner valda kartblad och ha tillgängliga offline eller köra live, går att zooma bra. Har bara använt den till att "titta på kartan", så kan inte uttala mig om övriga funktioner. Ska vara något med GPS, markera platser och rita ut spår var man går, tror jag?
För mig var prio gratis, duglig karta, funka utan mottagning och enkel att använda. Är mycket nöjd utifrån det. Men vet inte hur den står sig mot "riktigt bra" till det du efterfrågar?
 
Appar med högre skala än 1:50000 är nog svårt att hitta, då de baseras på Lantmäteriets kartor som har den skalan. Beroende på var du är kan du hitta orienteringskartor som PDF som du kan använda offline, men någon GPS-hjälp får du förstås inte då.
 
Appar med högre skala än 1:50000 är nog svårt att hitta, då de baseras på Lantmäteriets kartor som har den skalan. Beroende på var du är kan du hitta orienteringskartor som PDF som du kan använda offline, men någon GPS-hjälp får du förstås inte då.
Hmm... ok. Jag tänker att skalbegreppet i traditionell mening har tappat relevans i en vektoriserad digital kartvärld för skärmvisning... och nog måste väl Lantmäteriets kartor vara vektoriserade?

(När jag själv talar om "1:10000" så syftar jag främst på detaljupplösningen. En inzoomad vektoriserad "1:50000" måste ju kunna vara lika positionsexakt, tänker jag?)
 
Hmm... ok. Jag tänker att skalbegreppet i traditionell mening har tappat relevans i en vektoriserad digital kartvärld för skärmvisning... och nog måste väl Lantmäteriets kartor vara vektoriserade?

(När jag själv talar om "1:10000" så syftar jag främst på detaljupplösningen. En inzoomad vektoriserad "1:50000" måste ju kunna vara lika positionsexakt, tänker jag?)

Ja, du kan ju zooma in i kartan och skenbart få en större skala, men du får inte detaljer som mindre stigar, stenar osv. Positionen ska givetvis stämma ändå.
Funkar inte Backwater Maps till det du vill göra då?
 
Kanske. Men det bär emot att betala prenumeration för Lantmäteriets (fria) karta. De ingående kartalternativen presenteras visserligen vektoriserat men saknar fastigheter och annat.
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
391
Senast: Fideli
·
Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
530
Senast: Fetaost
·
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 633
Senast: Ms_Antrop
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp