Appaloosa-korsning fäller

wali

Trådstartare
Hej!
Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han fäller sin vinterpäls. Blir lite orolig då jag aldrig sätt en häst som fäller i sånna klumpar som han gör, räcker att dra med fingret så lossnar stora bitar med lite stöv eller något på. Finns det någon med erfarenhet av detta? Är det någon brist/sjukdom eller kan det ha med rasen att göra?

Lägger in
DSC_0959.JPG
bild på ena bakbenet
 
Hej!
Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han fäller sin vinterpäls. Blir lite orolig då jag aldrig sätt en häst som fäller i sånna klumpar som han gör, räcker att dra med fingret så lossnar stora bitar med lite stöv eller något på. Finns det någon med erfarenhet av detta? Är det någon brist/sjukdom eller kan det ha med rasen att göra?

Lägger inVisa bifogad fil 119537 bild på ena bakbenet
Ser inte helt normalt ut tyvärr, bra att du kollar upp! Blev nyfiken på att den är från Spanien-har den någon brännmärken? Har också en tigrerad född i Spanien.
 
Jag har en som fäller på ett sätt jag tolkar som liknande ditt. Hon fäller normalt tills man helt plötsligt kan lyfta av resten av vinterpälsen i stora "kakor". Jag har fråga ett par veterinärer om saken men fått till svar att det är olika. Hästen mår bra (glänsande päls, håller värmen, inget onormalt kliande osv) så jag har inte gått vidare med det då vet låtit så lugn.
Får du något svar vad det beror på så är jag intresserad av att höra vad det är.
 
Ser inte helt normalt ut tyvärr, bra att du kollar upp! Blev nyfiken på att den är från Spanien-har den någon brännmärken? Har också en tigrerad född i Spanien.
Han har inga brännmärken. Finns tyvärr varken stam, uppfödare, plats i Spanien elr liknande på honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 820
Senast: ihnfsa
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
954
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp