Appalosa Golden star

E

ElinL

Funderar på att köpa en sådan och har lite frågor om den :):

:smirk: Vad är det för någon stoppning i den?
:smirk: Är den stoppningen "snäll" mot hästens rygg?
:smirk: Är stoppningen hållbar eller blir den stenhård efter några år?
:smirk: Hur lång tid tar det att "rida in" en ny så den blir mjuk i sätet?
:smirk: Har provat en 34 på min pålle som låg bra, är det stor skillnad på en 35:A om man lägger fårskinnspad under?
 
Ullstoppad
Ja, den är jättemjuk!!!
Den är mjuk och skön från början
Det är inte så stor skillnad, går ju från 30-37

Jag har en Golden star till min häst, är verkligen jättenöjd med den, lädret är snyggt och av bra kvalite, ligger kanon på hästen, den är lätt och flexibel. Min är två år nu, ser ut som ny! :love:
Jag har 37 på min häst, som är bred över ryggen med hög manke.
 
Den är ullstoppad och omstoppningsbar.

Stoppningen är mjuk. Vår känsliga valack tycker det är en trevlig sadel. :)

Vet inte om den blir hård, har bara haft min sadel ett halvår, den är ca 1.5 år gammal (köpt beg.) men ännu är den i fint skick. Skulle den bli hård är det ju bara att stoppa om sadeln.

Vet inte om det är stor skillnad, men köp den strl som du provat ut som passar är mitt råd! Jag har strl 35 på en relativt bred och välmusklad häst av hbltyp med liten manke 150 cm i mkh.
 
34:an var så där lite på gränsen. Hoppas kunna ta med mig sadeln till storhäst sen oxå nämligen.
 
okej. men om det inte är så stort skillnad på 34-35 så kanske du kan pröva en 36 om du vill ha ordentlig plats för pad?

har planerat att köpa en sån till min ponny, känner många som har den och alla är jättenöjda. flera är tävlingsryttare..
 
Om du tänker att ha pad under, så skulle jag satsa på så vid bom som möjligt, dvs 37 eller 36. Det är gott om plats för manken, pga sadelns utformning, och ju bredare sadeln är, ju större anläggningsyta får du. Jag trodde ALDRIG att jag skulle kunne ha en 37a på min häst, men det var den hon hade i butiken, så jag tok hem den för att få ett hum om vilken storlek jag skulle beställa. Kan säga att jag blev mkt förvånad när sadeln passade perfekt! :bow: Så - köp inte för smal sadel, prova även dom du tycker är för breda.
 
Då kanske man ska våga prova en 35:a iallafall. Det är ju bättre med lite för brett och en padd än för trångt :bow: :)

Hoppas mamma vinner på lotto nu oxå så vi har råd att köpa en ny AGS för 10000 :o :love:
 
men man måste ju inte ha 35 för att det är en storhäst, min stora häst har en 33 och en annan stor häst i stallet har också en 33.
 
min pålle (halvblod) har 36 i bomvidden på sin appaloosa... så det varierar liiiite mellan hästar.
 
Vill oxå ha en sån. Såg en IRL och vill ännu mer ha en sån. Får be en bön och hoppas på att det trillar ner en sedelbunt i handen på mig. :o :D :rofl:
Nä, skämt o sido. Den måste ju passa hästen oxå, inte bara min vilja... ;)

mvh :bump:
 
Jag (som har ett väldigt brett hbl) har hört att det finns 38 också, fast det är mer beställvara tror jag. Mitt hbl har 36 el 37 (37 låg perfekt, men jag utgår från att den lägger sig lite).
 
Det var det jag menade. Enligt sadelmakaren som har tittat på henne (obs inte provat appaloosan, vågade inte utifall den passade :o) sa att "det ska inte vara några problem".
Har provat en stübben hoppsadel vidd 31 på henne. Den var lite för trång, men ev kan en 32:a passa (beroende på hur stor skillnad det är mellan storlekarna). Så hon är inte jättebred alltså. Vet en fjording som har en Wintec med gult (!!!!) koppjärn och den passar jättebra! Så en fjording behöver inte vara jättebred. Min verkar vara "normalbred". Vi får se vad som händer med sadelläget när hon har gått ner i vikt efter sommaren. *hoppas på underverk*

mvh :bump:
 
Min fjorda drog normal bomvidd som 5-åring då jag köpte henne, hade en Passier på henne då. Men med åren kom musklerna. Hon är ju inte alls grov i typen när hon är lagom i hull (vilket hon iofs inte är nu efter sommaren, bantning pågår :o) men väldigt välmusklad över ryggen och manken är bred. Har beställt en stilig dressyrsadel från Lillhästen i stav nu, SKA passa efter vad vi måttat så det är bara att hoppas på det bästa. Just nu rider jag i en Griffin Haflinger x-vid bomm på henne men jag kommer inte sams med den sadeln riktigt, är inget stort fan av syntet.

Bredare än vad hon ser ut?
 
Hmmm, då ska jag inte ropa hej ännu. Min dam är ju ung så det lär väl hända saker med musklerna. :o Jaja, vi tar de problemen när de kommer. Hoppas bara sadeltillverkarna har insett att det börjar finnas en marknad för breeeeeda sadlar när det blir dags för oss att bli breeeeda. :D

mvh :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Honey07
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 368
Senast: domesticus
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 624
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp